Martin Hrdlička je šéfem vývoje motorů a podvozků v automobilce Škoda. Zároveň ale patří do rodiny automobilových konstruktérů, kteří přes osmdesát let ovlivňovali chod domácí automobilové značky. K nástupu alternativních pohonů je spíše skeptický a stále sází na klasické spalovací motory. „Stále platí, že energie koncentrovaná v litru paliva, je neuvěřitelná. Navíc se dá jednoduše distribuovat,“ říká v rozhovoru pro magazín Víkend HN, který vychází v pátek 23. srpna a můžete si v něm přečíst celou ságu rodu Hrdličkových.
HN: Jak podle vás vypadá naše automobilová budoucnost. Bude situace na silnicích jiná, řekněme za deset, za dvacet let?
Do roku 2030 nečekejme, že se změní svět. Když bude k tomuto datu desetina vyrobených vozidel elektromobily, tak to bude obrovský úspěch. Vezměte si, že teď se ročně na celém světě vyrobí 70 milionů osobních vozů, takže mluvíme o 7 milionech aut na elektrický pohon. Těžiště dál bude na spalovacím motoru. I v minulosti mohl být spalovací motor efektivnější, ale to stojí obrovské peníze.
HN: Takže se spíš dočkáme úspornějších spalovacích motorů?
Kouzlo spočívá v regulaci: chcete-li něco dobře řídit, musíte to regulovat. Musíte motor udělat sofistikovanější, a tedy i dražší. Dřív za to nebyl zákazník ochoten zaplatit, protože benzin byl levný. Podívejte se jenom na vstřikovače paliva do válce. Ty dnes vydrží tlaky, o kterých se nám dřív ani nesnilo. Vstřikovače do dieselových motorů teď budou pracovat s tlakem 2500 barů. Nejdříve se tedy musela vyvinout ocel, která takový tlak vydrží, až potom se mohlo pracovat na vstřikovači.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.