Terénní automobily východního bloku mají společný důvod vzniku – primárně se vyráběly pro armádní účely a pak se případně modifikovaly i do civilní služby. Vojenské off-roady se v Československu objevily krátce po válce, kdy vznikl první prototyp vozu Škoda 1101 P, který silně připomínal americké Willisy. Šlo ale vlastně o další verzi modelové řady 1101 založené na šasi předválečného Popularu.
Už v roce 1950 se ale začal testovat prototyp Škody 965, který byl od modelu 1101 P odvozený, měl ale silnější motor s objemem 1221 ccm. Zajímavostí byl pak na něj navazující typ pancéřového vojenského vozu přezdívaný Jarmila, oficiálně se jmenoval Škoda 971. Nejvíce pozornosti si ale vysloužil obojživelný model 972. Ten byl schopný ve vodě plout rychlostí až 10 km/h.
Ještě na vás čeká 90 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!
Máte již předplatné? Přihlaste se.
Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.
Nákup jednoho článku
Zadejte e-mailovou adresu
Zadejte e-mailovou adresu. Zadaná e-mailová adresa je ve špatném formátu.
Máte již účet? Přihlaste se.
Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.
Přihlaste se
Zdá se, že už se známe
Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.
Nemáte ještě účet? Zpět na zadání e-mailu »
Jste přihlášen jako
Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.