Za design nového Picanta je opět zodpovědná evropská centrála značky v čele s Peterem Schreyerem. Jeho rukopis je zcela evidentní: maska ve tvaru tygřího nosu, robustní světlomety, jednoduché, ale velmi expresivní tvarování křivek. Roztomilá kulatost minulé generace je ta tam, nováček vizuálně dospěl.

Boční pohled dává na odiv mírně stoupající linii prosklení a dvojici paralelních prolisů. Zadní část jako by se inspirovala nepříliš populárním MPV Carens, zejména pokud jde o světla ve tvaru bumerangu. Prohyb nad zadním nárazníkem auto opticky zmenšuje.

Jestliže exteriér je od minulé generace na míle daleko, interiér udělal skok snad o světelné roky. Kombinuje sice tvrdé, ale velmi kvalitně zpracované a slícované plasty, k tomu přidává čistý dekor v napodobenině hliníku. Zajímavé je vyosení panelu hudebního přehrávače doprava od centrálního modulu klimatizace.

Opět se tu několikrát opakuje motiv tygřího nosu. Snad jen orámování spodní poloviny volantu je až příliš výrazné. Přístroje jsou zasazené ve trojici tubusů, potěší čitelností i přehledností. Palivoměr je rozdělen na klasický ručičkový měřící stav LPG a trojici diod benzínové nádrže. Celkový dojem je takovýto: opravdu sedíme v minivoze? Za tak kvalitní interiér by se nemusely stydět ani vozy o třídu výš.

Prostorností Picanto skutečně nasadilo laťku vysoko. Vpředu si díky dobře seřiditelným sedadlům nebudou připadat stísněně ani dlouháni, vzadu jsou podmínky pochopitelně skromnější, nicméně čtveřice průměrně vysokých cestujících se usadí bez nutnosti bojovat o každý centimetr. Je to mimo jiné zásluhou solidní vnitřní šířky. Sedadla přirozeně sází spíše na komfort než na výrazné boční vedení a to je jedině dobře. Ta přední mají navíc zcela dospělé rozměry. Volant je seřiditelný pouze výškově a neškodilo by moci jej snížit ještě o pár centimetrů.

S délkou téměř 3,6 metru se inženýrům Kie podařilo navíc v zavazadelníku vyčarovat v základu rovných 200 litrů, což je opět hodnota blížící se některým autům o třídu výše. Omezujícím faktorem je tu jednak vysoko umístěný práh, jednak podběhy, které ubírají na šířce. Přesto není problém do kufru poskládat i větší nákup. Pro přepravu objemnějších předmětů stačí složit opěradla, která utvoří rovinu. Drobnosti lze ukrýt do malých schránek pod dnem zavazadelníku.

Pětatřicet plus deset

Kia PicantoNový litrový tříválec je díky možnosti spalování zemního plynu zajímavou alternativou maloobjemovým dieselům. Ani ne tak dojezdovou vzdáleností, jako spíše náklady na provoz. V této verzi má nepatrně nižší točivý moment 94 Nm než čistě benzínová verze, výkon ovšem poměrně zásadně narostl na 60 kW (81,5 k).

Víčko nádrže ukrývá jak hrdlo desetilitrové rezervní nádrže na benzín, tak ventil nádrže na LPG, která pojme 35 litrů. Na benzín lze v případě potřeby přepnout tlačítkem vlevo pod volantem.

Startování se neobejde bez několika otřesů, které jsou tříválcovým motorům vlastní, ale jednotka se rychle uklidní a narozdíl od takového Suzuki Alto je utlumená přímo ukázkově. Do nějakých tří tisíc otáček nemáte šanci zaregistrovat výraznější rozdíly oproti čtyřválcovým jednotkám, pak už se však do interiéru prodere poměrně ostrý a ne zrovna libozvučný akustický projev. Potíž je v tom, že pokud vyžadujete trochu svižnější pohyb, octnete se v této oblasti cobydup. Pod dva tisíce otáček je motor vysloveně lenivý, dech nabírá až o tisícovku výše a teprve kolem šesti tisíc ze sebe vydá maximum.

Pokud se přenesete přes ne zrovna sportovní zvuk, Picanto umí být překvapivě agilní vůz, a to nejen v městském provozu. Častější řazení není s pětistupňovou převodovkou žádný oříšek, má sice delší, ale přesně vymezené dráhy. Nenaložené zvládá plynule akcelerovat až za dálniční limit, kdy se zásluhou poměrně dlouhé pětky ručička otáčkoměru stále pohybuje pod čtyřmi tisíci. Nemusíte tedy mít obavy, že byste byli brzdou provozu. Ve městě přijde vhod rychle pracující systém stop-start, který Kia nazývá ISG.

Jasná cílová skupina

Také podvozek je naladěn poměrně ztuha, malé Picanto si s rozbitými silnicemi, víky kanálů a dlažebními kostkami zrovna dvakrát nerozumí, ale na kvalitním povrchu se odvděčí jistým chováním, které zcela čitelně a nezáludně přechází do nedotáčivosti.

2011 Kia Picanto

Řízení je bohužel v rozporu s tím zcela jasně cílené do města a spíše na ženy: sice strmé, ale zbytečně lehké a elektrický posilovač mu dává nepřirozený pocit podobný autíčku na pouti. S nějakou odezvou od kol se předem rozlučte. Také chod pedálů je spíše měkčí, brzdy dokážou lehoučké auto zkrotit zcela nekompromisně.

Hodnocení spotřeby tentokrát vzhledem ke kombinaci dvou palivových systémů namísto přepočítávání litrů na 100 kilometrů převedeme na čistý dojezd. Samotné LPG vám ve městě vystačí na nějakých 320-360 km. Mimo město spotřeba poněkud poklesne a ujedete tak kolem 400 km.

Dálniční provoz je při 130 km/h velkým žroutem, tady se musíte spokojit s 250 km. K tomu pak vždy přičtěte nějakých 160 km, které vám poskytne benzínová rezerva. Celkový dojezd je srovnatelný s objemnějším čtyřválcem 1,25 l, náklady na provoz jsou však díky nízké ceně LPG podstatně nižší a vyvažují tak desetitisícový rozdíl v ceně v neprospěch tříválce.

Kia Picanto však boduje i v oblasti výbavy. Testovaná Edition 1 se kromě automatické klimatizace a rádia s přehrávačem MP3 chlubila třeba příplatkovými diodami pro denní svícení a v zadních světlech, bezklíčovým odemykáním a startováním, kompletní elektrickou výbavou, vyhřívanými sedadly a vysokou úrovní bezpečnosti.

ESP a kolenní airbag řidiče je možné pořídit v rámci příplatkového balíčku Safety, šestice airbagů je však přítomná ve všech úrovních výbavy. V rámci akčních slev mají skladové vozy s výbavou Edition 1 klimatizaci zdarma.

Kia tak s novým Picantem nejen navazuje na úspěchy předchozí generace, ale konkurentům ve třídě minivozů nastavuje víc než ambiciózní podmínky. Tovární zástavba systému LPG je zajímavou možností pro zákazníky, kteří spíše než na pořizovací cenu hledí na provozní náklady. Uvidíme, kolik lidí se nechá přesvědčit cenovkou, která je z nabízených motorizací nejvyšší. Picanto však má tak či tak veškeré předpoklady pro úspěch.

Plusy: dobré využití prostoru, kvalitní interiér, zajímavá výbava, agilita, ergonomie
Mínusy: příliš „elektrické“ řízení, zvuk ve vyšších otáčkách, dekor volantu

Základní cena 1.0 CVVT LPG: 229 980 Kč
Cena testovaného vozu: 314 980 Kč

Motor atmosférický zážehový tříválec
Objem 998 ccm
Výkon 60 kW (81,5 k) při 6400 ot./min.
Točivý moment 94 Nm při 3500 ot./min.
Maximální rychlost 156 km/h
Zrychlení 14,3 s
Převodovka pětistupňová manuální
Spotřeba město/mimo/komb 6,7/4,9/5,6 l/100 km
Spotřeba během testu 6,6 l/100 km
Palivová nádrž 10 l + 35 l LPG
Délka x šířka x výška 3595 x 1595 x 1480 mm
Rozvor 2385 mm
Hmotnost 1060 kg
Zav. prostor min/max 200/870 l

2011 Kia Picanto

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist