Na nových číslech, která zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP), je vidět tempo, které výrobci ze začátku roku nasadili. Nošovický Hyundai dál zvyšuje kapacitu svého závodu a Škoda Auto naplno spouští rozšířenou linku v Kvasinách, kde se začalo vyrábět SUV Kodiaq.
V tuzemských závodech Škody Auto se v lednu vyrobilo celkem 76 556 nových automobilů, z toho 69 091 bylo vyvezeno a 7699 se zaregistrovalo v Česku. Znamená to oproti roku 2016 nárůst o 22,5 %, neboť v loňském roce se vyrobilo za leden pouze 62 492 automobilů. Růst by měl pokračovat už proto, že se pomalu rozjíždí výroba žádaného SUV Kodiaq.
Dvouciferný procentuální nárůst hlásí také z Nošovic. Místní továrna korejského koncernu Hyundai vyrobila v lednu 32 500 automobilů, z toho 31 290 se vyvezlo a 1110 prodalo v České republice. Tato čísla představují oproti lednu 2016 nárůst 13,24 %.
V Česku se přitom meziročně prodalo o 41 % více hyundaiů, zatímco na export šlo jen o 12,46 % více aut než loni. Také zde mají našlápnuto k ještě lepším výsledkům, protože se rovněž zatím jen rozbíhá sériová výroba nové generace modelu i30.
Nejmenší nárůst výroby má třetí velký výrobce automobilů v Česku - kolínská TPCA. Továrna, kde se vyrábějí miniautomobily Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 108, vyrobila v lednu 21 306 nových automobilů. To představuje meziroční nárůst 3,58 %. S ohledem na sortiment výroby nepřekvapí, že na vývoz šlo 21 276 vozů, zatímco v Česku bylo zaregistrováno jen 30 vozidel.
Výrobní úspěchy se netýkají jen osobních automobilů. Kopřivnické Tatře se podařilo ve srovnání s lednem 2016 výrobu zdvojnásobit, když z jejích výrobních linek sjelo celkem 105 nákladních automobilů. Firmy Iveco a SOR, které se věnují výrobě autobusů, pak zvýšily produkci o devět, respektive sedm procent.
Zlaté časy českého automobilového průmyslu však mohou záhy skončit, varuje SAP. Již okolo roku 2020 se totiž očekává drtivý nástup elektromobility a autonomního řízení, automobily pak mají mnohem více komunikovat mezi sebou, se silnicí nebo majitelem.
K tomu je ovšem potřeba vybudovat poměrně drahou a komplikovanou infrastrukturu, která u nás zoufale chybí. Stát je dnes schopný - s využitím peněz z EU - tak maximálně opravovat rozbité silnice. Výrobci automobilů a jejich dodavatelé se proto celkem oprávněně obávají, že pokud se v tomto ohledu nezačne něco dělat, může nastoupit nová konkurence.
I když zakázky na novou dopravní infrastrukturu budou zřejmě plnit soukromé subjekty, na státu je, aby pro ně vytvořil podmínky. Výrobci proto chtějí řadu změn v zákonech, aby mohli legálně nové technologie testovat i prodávat, a také státní strategii pro budování dobíjecích stanic pro elektromobily.
Automobily bez řidičů se neobejdou bez kvalitního pokrytí Česka mobilním signálem s rychlým přenosem dat, potřeba jsou také úpravy zákona v rámci značení ulic, silnic a dálnic. To všechno jsou poměrně velké úkoly pro vládu i parlament. Málokdo si zatím uvědomuje, že zřejmě přichází revoluce v dopravě.
Kvůli tomu se ostatně dnes v Mladé Boleslavi sešli vrcholoví manažeři automobilového průmyslu a energetických koncernů se zástupci české vlády. Několik hodin zde budou jednat o tom, co pro ně vláda v tomto ohledu může nebo chce udělat.
"Naším cílem je, aby se vláda zavázala, že se tématům bude věnovat a vytvoří potřebné pracovní skupiny," tvrdí Zdeněk Petzl, ředitel sekretariátu SAP. Setkání v Boleslavi má vládu přesvědčit, že situace je opravdu naléhavá a obor státní oporu potřebuje.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist