Neuvěřitelných 62 modelů a nejvyšší tržní podíl v historii 15,6 % - takovou vizitkou se v Česku podle statistik Svazu dovozců automobilů mapujících prodej nových aut v prvních čtyřech měsících letošního roku chlubí kategorie terénních aut. Drtivou většinu z nich tvoří vozy SUV, které se tváří jako offroady, ale jsou určeny hlavně pro jízdu po asfaltu.

Nejvíce nových přírůstků v poslední době registrujeme mezi menšími SUV. Před pár týdny přijel na trh nový Renault Captur (podrobnosti čtěte zde), v červnu se začnou prodávat Chevrolet Trax (podrobný test najdete zde) a Peugeot 2008, který zatím ještě nemá stanovené ani české ceny (jeho první test přinášíme zde). Blíží se i příjezd nové generace oblíbeného Suzuki SX4.

A tady je žebříček deseti aktuálně nejdostupnějších nových vozů kategorie SUV na českém trhu:

Dacia Duster            od 249 900 korun

Suzuki SX4               od 269 900 korun

Nissan Juke              od 299 000 korun

Fiat Sedici                 od 299 900 korun

Renault Captur         od 299 900 korun

Chevrolet Trax          od 329 900 korun

Nissan Qashqai         od 349 900 korun

Škoda Yeti                 od 349 900 korun

Mitsubishi ASX           od 360 000 korun

Opel Mokka               od 384 900 korun

Kliknutím na aktivní názvy modelů otevřete jejich ceníky, přehled výbav, technická data, redakční testy a další podrobnosti. Ceny platí k 26. 5. 2013.

Suzuki SX4 se prodává už od 234 900 korun, ale pouze ve verzi bez ochranných prvků karoserie, která nemá s vozy SUV nic společného. Do žebříčku jsme zařadili nejlevnější provedení verze Outdoor. Od 237 900 korun stojí třídveřový terénní vůz Lada Niva, který se ale autům v žebříčku také vymyká. Kvůli odlišnosti od běžných SUV jsme do něj nezařadili ani terénní verzi minivozu Panda s pohonem všech kol od 349 900 korun.

Kromě Renaultu Captur nabízejí všechna ostatní SUV v žebříčku možnost pohonu všech kol. Tyto verze jsou ale samozřejmě dražší než uvedené základní varianty. Přehled všech SUV s pohonem 4x4 do půl milionu najdete zde.

Mezi nejčastějšími argumenty odpůrců vozů SUV patří stížnosti na jejich žravost a slabou dynamiku. To už ale neplatí zdaleka u všech. I mezi naší desítkou se dají najít verze, které mohou parametry směle konkurovat hatchbackům a kombíkům.

 

Například Renault Captur s turbodieselem 1.5 dCi (od 359 900 korun) si podle výrobce řekne pouze o 3,6 l nafty na 100 km. Nissan Juke 1.6 DIG-T (od 507 000 korun) pro změnu sprintuje z místa na stovku za pouhých 8 sekund.