Zatímco v Česku trh s novými auty ještě nerozmrznul a v dubnu jsme zaznamenali meziroční pokles registrací o 9,2 % (podrobné výsledky najdete zde), v zemích EU a EFTA přišla po "zimě" trvající osmnáct měsíců konečně obleva. Registrace v zemích EU a EFTA narostly o 1,8 %.
Kromě tradičního tahouna z poslední doby Velké Británie (+15 %) si připisuje meziroční nárůst i Německo (+4 %), a dokonce i Španělsko (+11 %). Asociace evropských výrobců ACEA ale varuje před přílišným optimismem s tím, že letos v dubnu byly v Evropě v průměru o dva pracovní dny více než před rokem, což výsledky ovlivnilo.
Nedařilo se ale všem značkám. Například Škoda jako jediná z koncernu Volkswagen poklesla - a to o 1,2 %. Přesto si s přehledem udržela tradiční dvanáctou příčku. Žebříček dvaceti značek s nejvyšším počtem registrací v letošním dubnu v zemích EU a EFTA vypadá následovně:
1. Volkswagen 145 997 (1. i v celém roce 2013)
2. Ford 78 211 (2.)
3. Renault 69 046 (4.)
4. Opel 69 040 (3.)
5. Audi 66 947 (6.)
6. Peugeot 65 456 (5.)
7. Mercedes 56 258 (9.)
8. BMW 54 172 (7.)
9. Citroën 53 459 (8.)
10. Fiat 52 473 (10.)
11. Toyota 42 156 (11.)
12. Škoda 41 412 (12.)
13. Hyundai 36 572 (13.)
14. Nissan 31 662 (14.)
15. Kia 30 036 (15.)
16. Seat 27 803 (16.)
17. Dacia 25 302 (17.)
18. Volvo 19 291 (18.)
19. Chevrolet 12 796 (23.)
20. Suzuki 12 731 (20.)
Kliknutím na aktivní jméno značky získáte přístup k podrobným a exkluzivním informacím o většině jejích modelů na českém trhu včetně ceníků a podrobných testů.
Nejzajímavější změnu v první desítce představuje vzestup Mercedesu, který se poprvé po dlouhé době dostal před BMW a v celoročních součtech předstihl Fiat. Mercedes také jako jediná značka z první desítky za první čtyři měsíce prodal více aut než loni (o 4 %). Z menších značek jsou z tohoto hlediska lepší například Jaguar (+22 %), Dacia (+18 %) nebo Honda (+16 %).
Duben se při meziročním porovnání nejlépe vydařil Seatu (+35 %), Dacii (+28 %), Mazdě (+16 %) a Land Roveru (+16 %). Rostly ale i velké značky z první desítky pořadí, například suverénní lídr Volkswagen (+6 %) nebo Audi (+9 %).
Největší aprílové meziroční poklesy jsme objevili u Alfy Romeo (-33 %), Chevroletu (-28 %), Jeepu a Lexusu (oba -25 %), z větších značek Citroënu (-13 %). V součtu za první čtyři měsíce jsou na tom ve srovnání se stejným loňským obdobím roku 2012 nejhůře rovněž u Alfy Romeo a Lexusu (-35 %), ze značek TOP 10 u Citroënu (-17 %).
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist