Blížíme se ke zpomalovacímu prahu. Rychle. Sakra, asi až příliš rychle! Čekám ránu způsobenou dorazem tlumičů, vždyť na testovaném Superbu máme široké a nízké pneumatiky 225/40 R18, které komfortu ve většině aut vůbec nepřejí. Plum, plum. Modernizovaná verze vlajkové lodi Škodovky se přes vysokou překážku přenese až nečekaně tiše a důstojně. Mnohem komfortněji než u nové Octavie, jejíž podrobný test si můžete přečíst zde.

Ne, že by se na podvozku Superbu s modernizací něco zásadního měnilo. Je však zajímavé porovnávat pohodlí a jistotu největší škodovky s novou generací její menší sestry, kterou máme z poslední doby hodně naježděnou v nejrůznějších provedeních. A zvlášť u základní karoserie liftback nám rozdíl připadal opravdu propastný ve prospěch Superba. Mezi kombíky taková díra nezeje, Octavia Combi se totiž chovala komfortněji než liftback, jak se můžete dočíst v jejím velkém testu zde.

Největší vizuální rozdíl mezi předchozím a modernizovaným Superbem představuje nové řešení přídě, které se přiblížilo menším modelům Octavia a Rapid. Největší škodovka ale zůstává originální a rozeznatelná díky vertikálnímu řešení LED denního svícení na vnější straně xenonových světlometů.

Dovnitř se nastěhoval volant z nové Octavie vylepšený hodnotnějšími dekory. Drží se parádně a vypadá moderně. To se ale bohužel nedá říct o navigacích, jejichž nová generace známá z Octavie zůstala Superbu zapovězena a ty současné už působí zastarale. Zato potěší nové potahy sedadel, a to jak látkové, tak v hodnotnější kombinaci kůže-semiš. Také v rozměrech sedadel se vytvořil mezi Superbem a Octavií rozdíl. Ty ve větším modelu mnohem lépe podpírají řidičova stehna.

Potěší změny u motorů mezi původním a modernizovaným Superbem. Jejich spotřeba klesla, jak jsme se přesvědčili i v praxi. Nejvíce u základní benzinové čtrnáctistovky a všech naftových turbodieselů – díky zavedení stop start systému, který vypíná motor po zastavení třeba na světelných křižovatkách, a tím šetří palivo zejména ve městě.

Základní motor 1.4 TSI nově spotřebuje v průměru 5,9 l benzinu, tedy o 0,9 l méně než před modernizací, respektive stejně jako dříve verze Green tec, za kterou se ale muselo připlácet 6100 korun. Dostal se tím z průměru mezi špičkově úsporná benzinová manažerská auta. Na dálnicích a silnicích v okolí Vídně ukazoval palubní počítač při nikterak úsporné jízdě, a navíc s širokými pneumatikami zvyšujícími spotřebu, kolem 7 l na 100 km.

Nejoblíbenější naftový motor 2.0 TDI/103 kW si nově podle výrobce řekne pouze o 4,6 l nafty na 100 km, tedy o 0,8 méně než před modernizací u běžné verze a o 0,2 l méně než u Green tecu. Posunul nový Superb mezi nejúspornější manažerská auta s turbodiesely. To platí dvojnásob o ekonomické verzi GreenLine s motorem 1.6 TDI/77 kW, jejíž spotřeba se snížila o dvě deci na 4,2 l nafty na 100 km.

My jsme otestovali kombík se silnější verzí motoru 2.0 TDI (výkon až 125 kW). Podle výrobce jsme měli jezdit za 4,7 l nafty na 100 km. Se širokými pneumatikami, syrovým motorem a relativně těžkou nohou se spotřeba vyšplhala o litr výš.

Zlepšila se také dynamika většiny motorů, byť jen o pár desetin vteřiny při měření sprintu z místa na stovku. Nejlépe je na tom motor 1.6 TDI, který si pomohl o čtyři desetiny na 12,2 s i díky šestistupňové převodovce místo dřívější pětistupňové. Změnou prošly naftové verze s pohonem všech kol. Zatímco dříve se varianta 2.0 TDI/103 kW nabízela s automatem a silnější 2.0 TDI/125 kW s manuálním řazením, teď je to naopak, což nám připadá logičtější.

Přehled technických dat ke všem motorům modernizovaného Superbu a možnost jejich porovnání s konkurencí v přehledných aktivních tabulkách máte zde.

První cena modernizovaného Superbu ve verzi 1.4 TSI/92 kW Active je nejnižší v historii tohoto modelu – 539, respektive 569 900 korun u kombíku. Doprodávající se současné provedení stojí v akční nabídce Drive o 10 tisíc víc, ale obsahuje i prvky výbavy, za které se musí u novinky v paketu zaplatit 15 tisíc. Jde například o chytré xenonové světlomety přizpůsobující svícení podmínkám, vyhřívání předních sedadel, dešťový senzor automaticky zapínající stěrače nebo zatmavená zadní skla. Navíc má v ceně metalízu, za kterou se musí u novinky připlácet 16 200 korun.

Mezi manažerskými liftbacky a sedany existují i o více než sto tisíc dostupnější auta. Přehled všech s cenami do půl milionu najdete zde. Jenže modernizovaný Superb se může i v základu pochlubit opravdu bohatou výbavou – mimo jiné dvouzónovou automatickou klimatizací, litými koly, parkovacími senzory na zádi, tempomatem udržujícím řidičem nastavenou rychlost nebo sedmi airbagy včetně kolenního pro řidiče. Pokud bychom požadovali stejnou výbavu i po jiném sedanu nebo liftbacku střední třídy, tak seženeme levněji než přepracovaný Superb pouze Citroën C5.

Porovnali jsme základní verzi modernizovaného Superbu s největším rivalem na českém trhu VW Passat a Hyundai i40 – podívejte se zde. Parametry připraveného srovnání můžete přidávat a ubírat dle vlastních preferencí, dají se porovnávat i jiné verze nebo modely.

Výhodou Superbu proti těmto sedanům je, že může díky chytrému řešení na zádi fungovat buď jako ony a otvírat pouze víko, nebo vyklápět celé páté dveře jako praktičtější liftbacky. Tato možnost zůstává zachována i po modernizaci, nově má dokonce každá varianta otevření vlastní tlačítko.

Rozdíl deseti tisíc mezi novým a předchozím Superbem platí u základní výbavy Active pouze pro motor 1.4 TSI. Jinak se pohybuje mezi nulou u motoru 1.6 TDI a 32 tisíci u 2.0 TDI/125 kW.

Podobné cenové relace panují u modernizovaného kombíku Superbu. Také mezi manažerskými auty s praktičtější karoserií bychom s výbavou Superbu sehnali levněji jen Citroën C5 Tourer. Přehled všech manažerských kombi bez nároků na výbavu s cenou do půl milionu najdete zde.

Výhodou Superbu je, že se i základní výbava Active pojí s většinou dostupných motorizací. Vyšší výbavy sice nabízejí lepší standardní výbavu, ale už za druhou nejvyšší Ambition se proti základní Active připlácí značných 85 tisíc. Kompletní ceník modernizovaného Superbu včetně prvků standardní a příplatkové výbavy najdete zde. Ceník kombíku zde.