Novinka od Toyoty sice používá jméno pionýra hybridních aut, ale jinak má „plusko“ k běžnému Priusu stejně blízko nebo daleko jako třeba Ford Grand C-MAX k Focusu nebo Citroën Grand C4 Picasso k obyčejné C4. To znamená, že jde o naprosto svébytný model jiné kategorie.
Zatímco základní Prius nazýváme stejně jako Škodu Octavia liftbackem, Prius+ řadíme mezi víceúčelové vozy MPV. Proti Priusu ve všech směrech nabobtnal a standardně vozí sedm sedadel místo pěti.
Výrobce uvádí, že Toyota Prius+ spotřebuje průměrně 4,1 l benzinu. Tak nízkou spotřebou se nemůže chlubit žádné kompaktní MPV, dokonce ani s naftovým motorem. Přesvědčit se můžete zde.
Nízkou spotřebu zajišťuje hybridní systém. Ten dokáže přeměňovat kinetickou energii vznikající brzděním, která u běžných aut přichází vniveč, na elektřinu. Ukládá ji do baterií a využívá k pohonu elektromotoru, který buď pomáhá benzinové osmnáctistovce, nebo utáhne 1,5 tuny těžké auto úplně sám.
Testovali jsme novou Toyotu Prius+ dva dny v okolí Bratislavy a Vídně. Výrobcem udávané spotřeby se nám podařilo dosahovat ve chvíli, kdy jsme se vyhýbali dálnicím. Většinu vesniček jsme padesátkou tiše prošuměli jen na elektřinu a v kombinaci s jízdou devadesátkou mimo obec se s prázdným autem dařilo držet spotřebu kolem čtyř litrů.
Díky novým technologiím umí Prius+ využívat čistě elektrického pohonu častěji než jeho sourozenci. Například místo klasických nikl-metal-hydridových (NiMH) baterií dostal modernější lithium-iontové, takže akumulátor Priusu+ zhubl proti klasickému Priusu o 8 kg a vejde se do středové konzole mezi řidiče a spolujezdce.
Nepřítel hybridní technologie se jmenuje dálnice. Při ustálené jízdě vysokou rychlostí nelze výhody auta využít, takže se spotřeba šplhá k hodnotám běžným pro MPV s benzinovým motorem. Když jsme do našich testovacích tras zařadili přibližně na třetinu vzdálenosti dálnici s rychlostí 130 km/h, stoupla průměrná konzumace auta na 5,5 l. Hybrid se tedy nevyplatí řidičům, kteří jezdí hlavně dlouhé dálniční trasy.
Jízdní vlastnosti Priusu+ se stejně jako u většiny sedmimístných MPV výrazně zaměřují na komfort. Zvlášť důstojné a tlumené přejíždění menších nerovností nám připadalo extrémně pohodlné.
Zato rychlé projíždění zatáček není disciplínou, kterou by měl řidič Priusu+ vyhledávat. Pozor jsme si museli v prudkých obloucích dávat hlavně na mokré silnici, což je povrch, na němž pneumatiky se sníženým valivým odporem dost klouzaly.
Toyota Prius+
Prius+ nabízí sedm míst pro dospělé cestující. Porovnáme-li jeho parametry s konkurencí, pak potěší hlavně velkorysou podélnou prostorností. V prvních dvou řadách si natáhnou nohy i basketbalisté. Naopak kufr by mohl být objemnější, sedadla druhé řady se totiž dají sklápět, ale bez zapouštění do podlahy, takže dno zavazadlového prostoru najdeme dost vysoko.
Toyota nabízí nový Prius+ v rámci předprodeje od 669 900 Kč s bohatou základní výbavou a řadou futuristických řešení, které u žádného z konkurentů nenajdete.
Nejlevnější sedmimístné soupeře s naftovými motory pořídíte pod půl milionu. Pokud ale porovnáme auta s podobným výkonem, automatickou převodovkou a přibližně stejnou výbavou, cenový rozdíl mezi hybridem a turbodiesely se smazává. Můžete to vidět z porovnání Toyoty Prius+ s Citroënem Grand C4 Picasso a Fordem Grand C-MAX, které jsme připravili zde. Parametry srovnání můžete přidávat a ubírat dle vlastních preferencí, dají se porovnávat i jiné verze nebo modely.
Toyota Prius+
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist