Loni na silnice vyjela nejnovější generace Porsche 911. Ta je jako jediné auto na světě k dostání s manuální převodovkou, která má 7 rychlostí vpřed. Sedmý stupeň přináší hlavně úspory paliva při vysokých dálničních rychlostech, protože motor má nižší otáčky.

Teď se něco podobného zřejmě chystá i u BMW. Mnichovská automobilka si totiž nechala patentovat také sedmirychlostní manuál. Na rozdíl od Porsche BMW umístilo podle patentu sedmou rychlost do pravého rohu kulisy. Nepůjde tedy o klasické "H", sedmička se zařadí pouhým pohybem páky doprava z neutrálu.

Tolik převodů s sebou přináší ovšem i větší nebezpečí, že řidič zvolí špatnou rychlost a motor například přetočí. Na to u BMW už mysleli. Součástí patentu jsou tak i dva systémy, které by měly podobné chybě zabránit.

Jeden využívá tekutinu, která je schopná tuhnout v reakci na elektrický impulz. Ta se používá dnes například v nastavitelných tlumičích. Druhou možností je mechanické zablokování nižších převodů.

Manuální převodovka je navržena navíc tak, že v další fázi vývoje bude možné ještě počet převodů zvýšit na osm. Mohla by tak vzniknout zcela nová generace manuálních "skříní". Otázkou je, zda o to budou mít zákazníci zájem. Třeba u Porsche zatím většinu prodejů tvoří dvouspojkový automat.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist