Abyste se dozvěděli, která z nových autosedaček nejlépe ochrání vašeho potomka, muselo jich být pár zničeno. V letošním celoevropském testu dětských autosedaček tak bylo provedeno 160 čelních a 90 bočních nárazů, vždy s novou autosedačkou, 184 praktických zkoušek s figurínami dětí a 770 praktických zkoušek používání sedaček se skutečnými dětmi.

Některé dětské autosedačky prodávané na českém trhu dostatečně nechrání dítě při bočním a čelním nárazu. Toto riziko podle spotřebitelského časopisu dTest hrozí zejména u nafukovací autosedačky Gumotex Bedi. Ta je určena dětem od 15 do 36 kilogramů a časopis dTest před ní varoval už před třemi lety, kdy se začala prodávat. "Výsledky zkoušek, které probíhají při rychlosti 50 kilometrů za hodinu, naše tehdejší obavy potvrdily," uvedl redaktor dTestu Václav Beneš.

Podle něj se při čelním nárazu figuríně zastupující tříleté dítě zařízl bezpečnostní pás do krku, figuríně velikosti desetiletého dítěte se pás zařízl do břicha. Při bočním nárazu je v ohrožení jak hlava, tak i ramena dítěte. U sedačky je téměř nemožné zajistit správné vedení bezpečnostních pásů, uvedl časopis.

Podívejte se, jak vypadaly testy sedačky Gumotex Bedi

Vedení firmy Gumotex odmítá, že by nafukovací dětská autosedačka, kterou vyrábí, byla nebezpečná. "Označení autosedačky za nebezpečný výrobek nás poškozuje a důrazně se proti němu ohrazujeme. Nafukovací sedačka splňuje veškeré bezpečnostní požadavky stanovené příslušnými předpisy," uvedl vedoucí kanceláře generálního ředitele Josef Horníček.

Výrobek byl podle něj přísně testován a úspěšně prošel náročnými crash testy v homologační zkušebně ještě před svým uvedením na trh. Jeho homologaci potvrdilo ministerstvo dopravy. Podle dTestu ale simulace bočního nárazu není součástí homologačních zkoušek a žádné předpisy boční crash testy neupravují.

Časopis dTest rovněž varoval před autosedačkami, u kterých lze podle návodu oddělit zádovou opěrku a děti lze vozit jen na podsedáku. "Při takové přepravě existuje velmi vysoké riziko vážného zranění hlavy dítěte při nárazu na spodní hranu okénka dveří," uvedl časopis. Z testovaných se to podle něj týká například výrobků Graco Junior Maxi a Graco Logico L.

Podle dTestu nezaručí bezpečnost dítěti ani sedačky Kiddy Guardianfix Pro a Peg Pérego Viaggio convertible, která je pro děti do 18 měsíců.

Na druhou stranu časopis ocenil, že v testovaných výrobcích nezjistil vysoké obsahy škodlivých chemických látek.

A které autosedačky podle dTestu dopadly nejlépe? Podívejte se v následující fotogalerii

Podrobné výsledky testů 29 dětských autosedaček si můžete přečíst v červnovém čísle časopisu dTest.