Na nádvoří před barokním zámečkem Loučeň se ozývá zvuk, který starší generace pozná okamžitě. Takové to duté „žbluňk“, následované syčením, vrzáním a pak prásk. Klikové startování Laurin & Klement Voiturette A, která se představila přesně před 120 lety, je jako divadlo. Hlučné, intenzivní a fascinující.

Novináři z Vietnamu stáli kolem jako děti na pouti, oči dokořán, telefony připravené, a když jeden z nich dostal svolení kliku sám roztočit, ozvalo se nadšené „Ôi trời ơi!“, což je zhruba ekvivalent našeho „Pane bože, to je neuvěřitelné“.

A bylo. Letitý dvouválec se chvilku převaluje, klika vyhazuje ruce dozadu jako vzteklý pes a člověk musí přesně vědět, kdy ji pustit a uskočit, aby vzpomínka nebolela ještě týdny. Všichni ti, kteří jsou zvyklí jen mačkat startovací tlačítko a čekat, až elektronika rozhodne, jestli se jí chce žít, pochopí, že řídit historii je ruční práce. Nejen vietnamská skupinka, ale i mnozí další, třeba ze Saúdské Arábie, zkrátka nic podobného v životě ještě nezkusili.

Zbývá vám ještě 90 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak klikové startování a mechanika starých vozů působily na zahraniční návštěvníky.
  • Které konkrétní vozy byly k vidění a jaké mají historické příběhy (Voiturette A, 110 R, 1101 Cabrio, Rapid OHV, Superb OHV, Favorit Black Line).
  • Jaký byl rozdíl v přístupu českých a zahraničních novinářů k veteránům.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.