Tento výsledek poslal jméno Praga do světového motoristického éteru. Česká Bohema před pár dny zazářila na legendární trati Top Gearu v britském Dunsfoldu, kde s bývalým „Stigem“ Benem Collinsem za volantem zajela rekordní čas 1:09.84 – nejrychlejší mezi silničními vozy se spalovacím motorem.
Zatímco v zahraničí značka sbírá obdiv, Bohemu si zatím žádný český zákazník nepořídil. Doma se s ní ostatně setkáte jen zřídka. Jednou z mála příležitostí byla středeční účast na slavnostním startu veteránské jízdy 1000 mil československých, tedy akce, která navazuje na slavný předválečný závod a připomíná zlatou éru domácího automobilismu.
Na startu se Bohema nečekaně objevila jako zástupce moderní české techniky. „Symbolicky navazujeme na slavnou éru československé automobilové tradice,“ říká šéfinženýr Jan Martínek, který vůz doprovázel spolu s filmovým štábem magazínu Top Gear natáčejícím reportáž o Bohemě. „Včera jsme byli v Mostě, dnes tu, zítra Brno a pak Slovensko. Je to taková šňůra po Československu.“
Obstarožní sovětská technika musí pryč. Hasiči testují obojživelník Kalan české výroby, předvedl se na Labi
Bohema stojí přes 1,4 milionu eur bez daně, tedy 44,2 milionu korun s DPH. Ačkoli nese silný český rukopis, tuzemští zákazníci zatím váhají. „Realisticky jsme čekali, že v Česku prodáme čtyři auta. Lidé ale pořád slyší spíš na Ferrari. Na český hypersport se často dívají s nedůvěrou,“ přiznává Martínek.
Naopak v zahraničí Praga slaví první úspěchy – několik vozů míří do Velké Británie, zájem je i z Blízkého východu, Polska nebo Nizozemska. „Je to běh na dlouhou trať. Prodávat auto za víc než 1,4 milionu eur vyžaduje osobní přístup a hodně energie.“
Automobil se vyrábí ručně, v malém týmu čítajícím zhruba třicet lidí. Cílem je postavit 89 kusů, roční kapacita je zatím kolem deseti aut. Martínek ale dodává, že jsou schopni ji zvednout na 25 aut. Díky karbonové konstrukci, extrémní aerodynamice a motoru upravenému z Nissanu GT-R nabízí výkon přes sedm set koní. A přestože vypadá jako závodní vůz, je homologovaná i pro běžný silniční provoz.
Další zastávkou bude pro Pragu prestižní Festival rychlosti v Goodwoodu v polovině července, kde bude mít značka svůj stánek a prezentaci. Martínek věří, že právě díky těmto událostem si Bohema najde své místo i v srdcích českých fanoušků. „Jakmile se prosadíme venku, věřím, že i doma se na nás začne nahlížet jinak.“
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist