V České republice loni vznikly stovky nových dobíjecích stanic pro elektromobily. Spolu s tím o desítky procent vzrostl počet dobíjení i spotřeba energie. Vyplývá to z informací velkých provozovatelů dobíjecích stanic pro ČTK. Ke konci loňského roku bylo v Česku podle statistik úřadů přes 2400 dobíjecích stanic. Jejich počet by měl postupně stoupat i letos, trendem jsou hlavně ultrarychlé dobíjecí stojany.

Častější využívání dobíjecích stanic postupuje společně se stoupajícím zájmem o elektrická auta. Elektrických osobních aut bylo v Česku ke konci loňského roku evidováno kolem 22 tisíc, celkem jich v registru aut přibylo 6640. Kromě toho po tuzemských silnicích jezdí desetitisíce hybridních aut, která kombinují elektrický pohon s klasickým spalovacím motorem. Na to reagují i největší tuzemští provozovatelé dobíjecích stanic pro elektromobily, kterými jsou zejména velké energetické firmy.

Polostátní společnost ČEZ loni zprovoznila 144 nových dobíjecích stanic pro elektroauta, celkem tak má ve své síti 660 stojanů. Řidiči si od nich loni v bateriích svých vozidel odvezli při více než 281 tisíc dobíjeních téměř 5,5 gigawatthodiny energie, což je o čtvrtinu více než v roce 2022 a pětapůlnásobek než před pěti lety. Roste i množství průměrného dobití, které vzrostlo z 16,6 kWh na 20 kWh. Nejvytíženější stanice byly v Praze, Středočeském kraji a u hlavních dálničních tahů na D1, D5, D10 a D11.

ČEZ loni zintenzivnil instalace zejména ultrarychlých a rychlých stanic. „Letos očekáváme zrychlení růstu odebrané energie o více než 30 procent, zejména díky očekávanému zrychlení růstu počtu elektromobilů na českých silnicích. Hlavním cílem je urychlení výstavby ultrarychlých stojanů, kterých zprovozníme více než 80,“ řekl místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

Ještě vyšší počet stanic loni zprovoznila Pražská energetika, jejich celkový počet ve své síti navýšila o 169 na celkem 660 s více než tisícovkou dobíjecích bodů. Spotřeba energie na nich vzrostla meziročně o 69 procent na 5,23 GWh.

„V rámci naší veřejné dobíjecí sítě chceme pokračovat ve výstavbě v nových lokalitách, ale i posilovaní těch stávajících. Zároveň se ve větší míře chceme orientovat i na budování neveřejné dobíjecí infrastruktury, ať už u rodinných domů, v bytových domech nebo ve firmách, které ve větší míře začínají přecházet od spalovacích vozů k bateriovým,“ nastínil plány pro letošní rok mluvčí Karel Hanzelka.

Výrazně rušněji bylo loni i na dobíjecích stanicích společnosti E.ON. Ta loni navýšila počet veřejných dobíjecích bodů meziročně o 43 procent na 520 bodů zhruba na 265 stojanech. Řidiči na nich odebrali téměř dvě GWh elektřiny, meziročně o 65 procent více. Nejvíce energie odebrali na stanicích s ultrarychlými dobíječkami v Rozvadově, ve Vystrkově a v Lovosicích.

„I v tomto roce pak máme v plánu dál rozšiřovat a modernizovat naši dobíjecí síť a zařazovat do ní především stanice s vyššími výkony, které jsou aktuálně trendem,“ uvedl jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure Martin Klíma. Na jaře by měly začít stavební práce na stanicích o výkonech 300 kW například v Hradci Králové, Českých Budějovicích, Ústí nad Labem, Brně, Praze, Olomouci. Další místa budou podle E.ON následovat v průběhu roku.

Rozsah dobíjecí infrastruktury v Česku tvoří i přes poslední nárůst jen nízké procento celkového podílu v EU. V unii co do počtu dobíjecích stanic vévodí Německo a Nizozemsko. Vzhledem ke stále nízkému množství registrovaných elektromobilů je ovšem podle odborníků tuzemská síť pro dobíjení zatím dostačující.