Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dodala loni svým zákazníkům po celém světě 1,24 milionu vozů, jde tak o meziroční pokles o 0,9 procenta, v roce 2018 firma dodala 1,25 milionu aut. Jako důvod firma uvedla klesající trh s osobními vozy v Číně, klesly ale také dodávky firmy v Indii. Na ostatních trzích dodávky aut naopak vzrostly, uvedla firma v tiskové zprávě.

Mateřský Volkswagen prodeje zvýšil

• Odbyt hlavní značky VW z německého koncernu Volkswagen se loni zvýšil o 0,5 procenta na 6,28 milionu vozů.

• VW se podařilo dosáhnout celoročního růstu díky dobrému výkonu v prosinci, kdy se jeho odbyt meziročně zvýšil téměř o 14 procent na 615 200 vozů, a to zejména v Evropě a v Asii. 

• K růstu přispěla skutečnost, že předloni měly na odbyt negativní vliv komplikace související s přechodem na nový systém testování automobilových emisí WLTP.

V Číně dodávky meziročně klesly o 17,3 procenta na 282 tisíc vozů. Na ostatních trzích bez Číny meziročně vzrostly dodávky o 5,3 procenta na 960 700 vozů. Na domácím českém trhu dodala firma loni 94 200 vozů, meziročně o 0,6 procenta více. Na největším evropském trhu značky v Německu meziročně vzrostly dodávky o 8,3 procenta na 191 200 vozů.

Nejprodávanějším modelem byla loni tradičně Octavia, která ale zaznamenala meziroční pokles o 6,3 procenta na 363 700 aut. Druhým nejprodávanějším modelem byla Fabia s 172 800 dodanými kusy, meziročně jde o pokles o 9,5 procenta. Vzrostly naopak dodávky modelů SUV, Kodiaq si polepšil o 15,1 procenta na 171 800 vozů, Karoq o 32 procent na 152 700 a Kamiq o 131,8 procenta na 64 600, automobilka prodává dvě verze, jednu určenou pro Evropu, druhou pro Čínu. Nového modelu Scala firma dodala 39 100 kusů.

"Složité geopolitické a ekonomické rámcové podmínky a z nich vyplývající nejistota na světových trzích nás v roce 2019 postavily před řadu výzev. Ale i v těchto neklidných vodách udržuje Škoda i nadále stabilní kurz. Rád bych poděkoval zákazníkům za důvěru v naše produkty a našim skvělým zaměstnancům za jejich ohromné nasazení," řekl předseda představenstva Bernhard Maier.

V západní Evropě zaznamenala Škoda sedmiprocentní nárůst dodávek na 520 500 aut. Ve střední Evropě vzrostly dodávky o 1,3 procenta na 215 800 automobilů. Ve východní Evropě bez Ruska dodala automobilka 50 200 aut, meziročně o 8,9 procenta více.

Porsche zvýšilo odbyt o 10 procent

• Porsche loni dodalo na trh 280 800 vozů, meziročně o deset procent více. 

• Na německém a na evropském trhu firma prodalo o 15 procent více vozů. V Číně a ve Spojených státech se automobilce podařilo docílit shodně nárůstu o osm procent, více aut ale prodala v Číně.

V Rusku dodala Škoda v minulém roce zákazníkům 88 600 vozů a v porovnání s předchozím rokem si tak polepšila o 8,8 procenta. V Indii dodala značka Škoda v roce 2019 zákazníkům celkem 15 100 vozů, meziročně o 12,3 procenta méně.

Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. V ČR zaměstnává asi 37 000 lidí.

Letos by se mělo v Česku podle odhadu PwC prodat 245 000 osobních aut. Pokles způsobí mírné snížení spotřebitelské důvěry v ekonomiku i zavádění emisních limitů pod hrozbou sankcí, což se projeví v útlumu některých méně ekologických modelů. Vzrůst by měl zájem o hybridy a elektromobily a čeká se i renesance dieselů.

Škoda prodala loni v Česku 85 895 aut, což je meziročně o dvě procenta více, následuje Volkswagen s poklesem o 14 procent na 20 869 prodaných vozů a Hyundai s odbytem 19 302 aut, tedy nižším o šest procent. Na dalších místech jsou Dacia, Peugeot, Renault a Toyota.

Nejoblíbenějším modelem byla Škoda Octavia s 21 663 prodanými vozy, následují další škodovky Fabia a Karoq, kterých se prodalo 20 251 kusů, respektive 9911.

Na dalších místech jsou Škoda Rapid a Hyundai i30.

Největší podíl 33 procent měly vozy SUV, na druhém místě je nižší střední třída s 19,5 procenta a malé vozy s téměř 16 procenty. Na 70 procent prodaných aut mělo benzinový motor, 27,7 procenta pak diesel. Celkem 72,5 procenta aut nakoupily firmy.

Prodej lehkých užitkových vozů se zvýšil o jedno procento na 20 436 aut. První je Volkswagen s 2962 vozy, následuje Peugeot s 2715 auty a Fiat s prodejem 2583 aut. Registrace nákladních aut klesly o 0,4 procenta na 9852 vozů. Nejprodávanější byly značky Mercedes-Benz, MAN a Scania.

Prodej autobusů se zvýšil o 1,4 procenta na 1220 vozidel. Jedničkou na trhu je SOR se 401 registrovanými vozy, následuje Iveco Bus s 326 vozy a Scania se 105 vozidly.

Motocyklový trh vzrostl o 8,5 procenta na 18 744 prodaných strojů. Vede Honda s 3908 prodanými motocykly, druhá skončila Yamaha (1679) a třetí je CF Moto (1091).

Nejprodávanější značky osobních aut na českém trhu v roce 2019

Pořadí Značka Počet prodaných vozů
1. Škoda Auto 85 895
2. Volkswagen 20 869
3. Hyundai 19 302
4. Dacia 14 807
5. Peugeot 11 346
6. Renault 10 101
7. Toyota 9893
8. Ford 9739
9. Kia 9681
10. Mercedes-Benz 7322
 

Trh celkem

249 915

Zdroj: SDA

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist