Prodej nových osobních aut v loňském roce klesl o 4,4 procenta na 249 915 vozů. V prosinci přitom trh vzrostl o téměř 28 procent. Nejprodávanější značkou minulého roku byla Škoda Auto s podílem přes 34 procent.
Vyplývá to z informací Svazu dovozců ze středeční tiskové konference.
Pokles podle tajemníka svazu Josefa Pokorného způsobily především rekordní prodeje v předchozím roce 2018 související se zaváděním nového způsobu emisního měření WLTP.
Letos by se mělo v Česku podle odhadu PwC prodat 245 000 osobních aut. Pokles způsobí mírné snížení spotřebitelské důvěry v ekonomiku i zavádění emisních limitů pod hrozbou sankcí, což se projeví v útlumu některých méně ekologických modelů. Vzrůst by měl zájem o hybridy a elektromobily a čeká se i renesance dieselů.
Škoda prodala loni v Česku 85 895 aut, což je meziročně o dvě procenta více, následuje Volkswagen s poklesem o 14 procent na 20 869 prodaných vozů a Hyundai s odbytem 19 302 aut, tedy nižším o šest procent. Na dalších místech jsou Dacia, Peugeot, Renault a Toyota.
Podle partnera EY Petra Knapa velké absolutní poklesy zaznamenaly zejména značky Ford, Nissan a VW, když každá prodala o více než 3000 aut méně. "Zajímavý je výborný výsledek Škody, která má poprvé od roku 2007 více než třetinu českého trhu. Letos lze očekávat vyšší opatrnost kupujících, menší optimismus z obav z dalšího ekonomického vývoje, a trh se také bude muset učit kupovat a používat elektromobily ve větších objemech. Očekávám, že trh může při zohlednění aktuálních trendů znovu poklesnout, odhadem v řádu tři až sedm procent oproti loňsku," řekl.
Nejoblíbenějším modelem byla Škoda Octavia s 21 663 prodanými vozy, následují další škodovky Fabia a Karoq, kterých se prodalo 20 251 kusů, respektive 9911.
Na dalších místech jsou Škoda Rapid a Hyundai i30.
Největší podíl 33 procent měly vozy SUV, na druhém místě je nižší střední třída s 19,5 procenta a malé vozy s téměř 16 procenty. Na 70 procent prodaných aut mělo benzinový motor, 27,7 procenta pak diesel. Celkem 72,5 procenta aut nakoupily firmy.
Prodej lehkých užitkových vozů se zvýšil o jedno procento na 20 436 aut. První je Volkswagen s 2962 vozy, následuje Peugeot s 2715 auty a Fiat s prodejem 2583 aut. Registrace nákladních aut klesly o 0,4 procenta na 9852 vozů. Nejprodávanější byly značky Mercedes-Benz, MAN a Scania.
Prodej autobusů se zvýšil o 1,4 procenta na 1220 vozidel. Jedničkou na trhu je SOR se 401 registrovanými vozy, následuje Iveco Bus s 326 vozy a Scania se 105 vozidly.
Motocyklový trh vzrostl o 8,5 procenta na 18 744 prodaných strojů. Vede Honda s 3908 prodanými motocykly, druhá skončila Yamaha (1679) a třetí je CF Moto (1091).
Nejprodávanější značky osobních aut na českém trhu v roce 2019
Pořadí | Značka | Počet prodaných vozů |
1. | Škoda Auto | 85 895 |
2. | Volkswagen | 20 869 |
3. | Hyundai | 19 302 |
4. | Dacia | 14 807 |
5. | Peugeot | 11 346 |
6. | Renault | 10 101 |
7. | Toyota | 9893 |
8. | Ford | 9739 |
9. | Kia | 9681 |
10. | Mercedes-Benz | 7322 |
Trh celkem | 249 915 |
zdroj: SDA
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist