Volkswagen Group se svým lokálním partnerem Sovac ve čtvrtek slavnostně otevřel novou továrnu na montáž nových aut značek Seat, Škoda a VW v alžírském Relizane. Pro českého výrobce jde o první místo v Africe, kde se auta jeho značky vyrábějí. Nově tak škodovky sjíždí z pásů už v patnácti továrnách na třech různých kontinentech.
V Relizane se nyní vyrábějí modely Seat Ibiza, Škoda Octavia, VW Golf a VW Caddy. Příští rok přibudou Škoda Fabia a VW Polo. Denní produkce se plánuje na 200 kusů. Škoda chce letos v továrně vyrobit 2100 vozů, všechny se budou prodávat výhradně na alžírském trhu.
Výroba v Alžírsku je spíše kompletací modulů v nízkém stupni rozloženosti. Škoda tento typ výroby označuje jako SKD (semi knocked-down) a praktikuje ho i ve svých továrnách na Ukrajině a v Kazachstánu. Existují ještě MKD (medium kocked-down - realizuje se v indickém Aurangábádu) a nejčastější CKD (completely knocked-down - ve všech ostatních výrobních závodech). SKD stupeň výroby znamená, že se do Alžírska budou z Mladé Boleslavi dovážet například kompletně smontované karoserie.
Nejvíce výrobních závodů produkujících vozy Škoda se aktuálně nachází v Asii - osm ve třech různých zemích. Pět v Číně, dva v Indii a jeden v Kazachstánu. V Evropě se škodovky produkují v Mladé Boleslavi a v Kvasinách, v ruských městech Kaluga a Nižnij Novgorod, na Ukrajině v Solomovu a v Bratislavě. Ještě v roce 1991 se přitom škodovky vyráběly pouze v Československu na území současného Česka.
Loni Škoda Auto celosvětově vyrobila 1,152 milionu nových aut. Byl to nejlepší výsledek v historii, který o 11,8 procenta překonal čísla z roku 2015. Objemově největším modelem se stala Octavia s více než 445 tisíci kusy následovaná Rapidem (více než 216 tisíc kusů), Fabií (více než 203 tisíc) a Superbem (téměř 149 tisíc).
Kdo chce dovážet, musí montovat v Alžírsku
V alžírském Relizane jde o společný závod většinového lokálního partnera Sovac a Volkswagen Group, který vznikl v bleskové době 200 dní jako odpověď na požadavky alžírské vlády vůči importérům nových aut.
Každý, kdo chce do Alžírska dovážet nové vozy, musí zároveň v zemi automobily montovat. Jinak bude omezen kvótami, které pro všechny dovozce činí pouze 50 tisíc aut ročně. "Nemusí jít nutně o výrobu aut, ale třeba i výstavbu závodu pro dodavatele dílů," upřesňuje Marko Ackermann, generální ředitel německo-alžírské obchodní komory.
Alžírský automobilový trh s novými vozy je druhý největší v Africe. Ještě v roce 2013 přesahoval půl milionu aut ročně, loni ale kvůli ekonomickým problémům a vládním restrikcím klesl na pouhých 77 tisíc kusů. Letos spadl po prvním pololetí o dalších 40 procent.
Přesto je po autech v Alžírsku vysoká poptávka ze strany obyvatel. Do země se totiž nesmějí ze zahraničí dovážet ojetiny, takže celkově zájem o automobily výrazně převyšuje nabídku na trhu.
Nejúspěšnější značkou na alžírském trhu je Renault následovaný Dacií, která patří pod jeho křídla. Renaulty a Dacie už se v Alžírsku vyrábějí. Volkswagenu patří v prvním pololetí pátá příčka a Škodě devátá. Loni v Alžírsku prodala tři tisíce vozů, nejvíce ze všech afrických zemí.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist