Asociace automobilových výrobců v lednu zaznamenala v zemích EU a EFTA (Švýcarsko, Norsko a Island) 918 280 nových registrací, což je o 8,5 procenta méně než v lednu 2012. V samotné EU činí meziroční pokles dokonce 8,7 procent. Prodej nových aut v Evropě tak pokračuje v sestupném trendu z loňského roku, jehož podrobně rozebrané výsledky najdete zde.
Evropské lednové výsledky se příliš neliší od vývoje v České republice, kde meziroční pokles registrací nových aut činil 6,6 procent. V žebříčku zemí seřazených podle nejvyššího počtu registrací jsme ale spadli z 12. místa v roce 2012 až na 14. pozici. Detailní rozbor situace na českém trhu můžete číst zde.
Nejsilnější evropskou značkou i nadále zůstává s velkým náskokem Volkswagen, který ale proti loňskému lednu ztratil více než 12 procent a jeho podíl na trhu EU+EFTA se snížil z 12,8 % na 12,3 %. Ještě hůř dopadl druhý Ford s poklesem více než 25 procent. Naopak třetí Opel si o více než čtyři procenta proti loňskému lednu polepšil.
Z první desítky značek si plusová čísla připsalo ještě BMW (+9,4 %) a Mercedes (+4,7 %). Naopak všechny tři francouzské značky pokračují ve dvouciferných ztrátách. Úplně největší meziroční ztrátu utrpěli menší výrobci Lexus (-47,2 %), Chevrolet (-38,7 %), Alfa Romeo (-36,8 %) a Mitsubishi (-34,9 %). Největší zisk si připsaly Jaguar (+26,2 %), Land Rover (+19,4%), Mazda (+13,7 %) a Honda (+11,8 %). Z koncernu VW se jako jediný do kladných čísel dostal Seat (+4,9 %).
Jaguar a Land Rover vstaly pod indickou nadvládou z mrtvých. Co za tím vězí? - čtěte ZDE
Číňané to v Evropě zkouší znovu. Tenktokrát rovnou s novou automobilkou Qoros - čtěte ZDE
Žebříček dvaceti značek s nejvyšším počtem registrací v letošním lednu vypadá následovně:
1. Volkswagen 112 704 (1. i v celém roce 2012)
2. Ford 61 544 (2.)
3. Opel 60 099 (3.)
4. Renault 56 894 (4.)
5. Peugeot 56 379 (5.)
6. Audi 50 128 (6.)
7. Citroën 47 912 (7.)
8. BMW 47 813 (8.)
9. Fiat 46 899 (10.)
10. Mercedes 45 543 (9.)
11. Toyota 38 440 (11.)
12. Škoda 37 556 (12.)
13. Nissan 34 151 (13.)
14. Hyundai 32 774 (14.)
15. Kia 23 795 (15.)
16. Dacia 20 680 (17.)
17. Seat 20 226 (16.)
18. Volvo 16 556 (18.)
19. Suzuki 11 037 (21.)
20. Mazda 10 032 (23.)
Kliknutím na aktivní jméno značky získáte přístup k podrobným a exkluzivním informacím o většině jejích modelů na českém trhu včetně ceníků a podrobných testů.
Škoda zůstala na loňské 12. příčce s dvouprocentním meziročním poklesem, což ale vzhledem k pádu celého evropského trhu o 8,5 procent znamená růst podílu české značky ze 3,8 na 4,1 procenta.
Stejně jako v minulých měsících zaznamenala ACEA nárůst na velkých trzích pouze v případě Velké Británie (+11,5 %), klesalo Německo (-8,6 %), Francie (-15,1 %) i Itálie (-17,6 %).
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist