Volvo si stanovilo cíl, že během několika let v jeho autech nebo kvůli nim nebudou umírat žádní lidé. Pomoci má právě také nafukovací pytel, jenž je skryt pod přední kapotou. Pokud se auto střetne s chodcem, airbag kapotu vyzdvihne vzhůru a člověk tak spadne téměř do měkkého.
Zároveň airbag ochrání i řidiče, protože částečně zakryje čelní sklo, takže nemusí ani dojít k jeho poškození. Tento zajímavý prvek jsme při našem testu naštěstí nemuseli vyzkoušet na vlastní kůži, a mohli se tedy soustředit i na další vlastnosti vozu.
Volvo V40 rozvíjí designový směr značky, který hlásá orientaci na člověka. Kompaktní hatchback, jenž svým tvarem lehce připomíná kombi, sice nemůže vzhledem ke svým rozměrům nabídnout výrazně prostorný interiér, střídmě pojatá palubní deska s tenkým středovým panelem ale dodává pocit vzdušnosti.
Stejně tak jako velké panoramatické střešní okno. Příjemně tvarovaná sedadla zajistí příjemné svezení, a i když vzadu není místa na rozdávání, dva dospělí lidé by si nemuseli stěžovat na nepohodlí.
Interiér nabízí hned několik možností individualizace. Lze zvolit intenzitu osvětlení, stejně tak jako jeho barvu. Velmi povedené je také nastavení ukazatelů v přístrojovém štítě. Místo klasických budíků tu totiž najdete displej, který je simuluje. Je možné si vybrat jedno ze tří zobrazení – elegantní hnědé, ekologické modré nebo sportovní červené. Zároveň se mění i funkce štítu.
Volvo V40 D2
Ve sportovním zobrazení je dominantní otáčkoměr, doplňuje ho ukazatel využité síly. Ekologický režim naopak klade důraz na úspornou jízdu tím, že nabádá řidiče, aby zrychloval jen lehce. Navíc poradí i s časem, kdy přeřadit na vyšší převod.
Volvo má ve zvyku nabízet širokou paletu motorů a výjimkou není ani nové V40. Ceník otevírá turbodiesel D2, který byl i pod kapotou auta, jež jsme testovali. Řadový čtyřválec s objemem 1,6 litru má výkon 84 kW (115 koní) a maximum točivého momentu 270 Nm. To napovídá, že nejde o závodní model, zrychlení z klidu na 100 km/h se dostaví až za dlouhých 11,9 sekundy. Pokud vám ale záleží na úsporné jízdě, bude dobrou volbou. Se šetřením pomůže navíc systém start-stop, i když jsou jeho reakce spíše pomalejší.
Nové Volvo V40 se jako první chlubí airbagem chránícím chodce. Jak to funguje? - čtěte ZDE
Pásy, které se při nárazu auta nafouknou a neublíží. Bude je mít nový Ford Mondeo - čtěte ZDE
Motor navíc těží z dobrého spojení s manuální šestistupňovou převodovkou. Hlava řadicí páky je podsvětlená, což dodává při nočních jízdách interiéru zajímavou atmosféru. Navíc chodí v přesně vymezených drahách. Proto se s ní skvěle pracuje. Správné poskládání převodů pak znamená, že je snadné držet motor v ideálních otáčkách po většinu doby jízdy. Výsledná spotřeba se díky tomu pohybovala při zkoušce v průměru okolo pěti litrů nafty na 100 km. Jde sice o hodnotu vzdálenou tabulkovým 3,8 litru, i tak je to ale velmi dobrý výsledek.
Podívejte se, jak se testoval airbag pro chodce:
Crash Test 2012 Volvo V40 Pedestrian Airbag: 5 Stars Euro NCap
Neduhem pohonné jednotky je hlavně podprůměrná dynamika. A je to škoda, protože Volvo V40 je stavěno tak, aby potěšilo i náročnější řidiče. Cítit je to například na řízení, také nastavení podvozku je sportovnější. Nevýhodou ovšem je, že na některých místech je až příliš tvrdý, což pocítíte, když narazíte na nerovný povrch silnice.
Přitom Volvo V40 je se základním motorem zdaleka nejlehčí a chová se v zatáčkách předvídatelně. Alespoň tedy budete mít jistotu v nižších rychlostech. Při ostřejších průjezdech se pak dostaví přirozená a lehce řešitelná nedotáčivost.
Volvo V40 je pohledné auto, které si určitě v této třídě získá řadu fanoušků. K tomu ale bude potřebovat silnější motor než ten ve zkoušeném voze. Dobrou volbou by mohl být například dvoulitrový turbodiesel s výkonem 177 koní. Za něj ale dáte už tři čtvrtě milionu korun.
Z benzinových možností pak určitě vyzkoušejte přeplňovanou 1.6 pod označením T4 s výkonem 180 koní. Ta přijde na 650 tisíc korun. V takové verzi už parametry odpovídají dynamickému vzhledu severského hatchbacku.
Technické údaje
Motor: vznětový řadový čtyřválec
Objem: 1560 ccm
Výkon: 84 kW (115 k)
Toč. moment: 270 Nm
Zrychlení 0–100 km/h: 11,9 s
Max. rychlost: 190 km/h
Převodovka: 6stupňová, manuální
Komb. spotřeba: 3,8 l / 100 km
Rozměry: 4369 x 1802 x 1445 mm
Rozvor náprav: 2647 mm
Hmotnost: 1357 kg
Objem kufru: 585/1570 l
Cena: 590 000 korun včetně DPH
Volvo V40 D2
Crash Test 2012 Volvo V40 Pedestrian Airbag: 5 Stars Euro NCap
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist