Hon automobilek za nižší spotřebou se přiostřuje. Konveční spalovací motory začíná nahrazovat hybridní soustrojí nebo elektromobily. První jmenovaný má problém s vysokou hmotností za kterou mohou hlavně baterie, druhý zase s malým dojezdem a dlouhou dobou dobíjení.

Řešením má být podle Volva jednoduché zařízení, které všichni dobře známe - setrvačník. Samozřejmě v trochu modernějším podání, kdy na jeho stavbu bude využito uhlíkové vlákno. Systém se jmenuje FKERS, tedy Flywheel Kinetic Energy Recovery System.

Jak funguje? Když se řidič blíží k semaforu, na kterém mu naskočila červená, sešlápne brzdový pedál. V tu chvíli začne setrvačník rekuperovat kinetickou energii. Může dosáhnout až 60 tisíc otáček za minutu. Spalovací motor pak odpojí systém start-stop.

Pokud padne zelená, sešlápnutím plynového pedálu se spalovací motor rovnou nespustí. Místo toho se zapojí setrvačník a přes vlastní spojku přenese sílu na zadní kola, která automobil rozjedou na potřebou rychlost, kdy se opět ke slovu dostane motor. Setrvačník tak bude pracovat ve chvíli, kdy si motor v běžném autě říká o nejvíce paliva, tedy při rozjezdu.

Volvo Flywheel KERS system animation

Volvo slibuje, že by se díky systému FKERS mělo ušetřit z hodnoty průměrné spotřeby až 20 procent. Oproti hybridu navíc přinese výhodu v podobě nižší hmotnosti. Setrvačník má průměr 20 centimetrů. Díky kompozitu bude vážit jen 6 kg.

První vozy se strvačníkem by měly vyjet už v roce 2012. Půjde zatím jen o flotilu aut určených k testování. Pokud vše půjde dobře, Volvo dle svého prohlášení uvede první model vybavený FKERS "během několika let". V případě použití karbonu ale stále zůstává otázkou cena.

Volvo Flywheel KERS system animation

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist