Kariéra druhé generace Fordu Focus se pomalu blíží k závěru. Letos byl na detroitském autosalonu představen jeho nástupce, který by se měl na americkém trhu objevit koncem letošního roku, do Evropy pak přijde na jaře roku 2011. Znamená to, že současný model už nemá co nabídnout? Ale kdepak.

Facelift posunul design Focusu o stupeň blíže jeho většímu bráškovi a návrhářům Fordu se povedlo do stávající karoserie poměrně citlivě zakomponovat prvky tzv. kinetického designu. Přední světla tak jsou doširoka protažená, otvor pod maskou se zvětšil a má tvar lichoběžníku. Trochu diskutabilní je změna grafiky zadních světel, která nyní pod čirými kryty působí trochu jako práce nešikovného tunera. Velmi záleží na výběru barvy vozu, která je může buď doplnit (především bílá, stříbrná a světle modrá), nebo se s nimi ošklivě tluče (červená a tmavé barvy). Testovaný vůz byl bílý s propagačními polepy a vypadal tak o poznání lépe.

V interiéru vládne přísně technicistní a geometrický duch. Zapomeňte na to, že by palubní deska mohla přecházet do výplně dveří, tady tvoří pravý úhel. Většina materiálů působí hodnotně a je měkčená. Jediný nepříliš vzhledný kousek je stříbrně lakovaný plast kolem středového panelu, do nějž je vsazené leskle černé rádio Sony. Oba kusy jsou náchylné ke škrábancům. Stříbrná je vůbec u designérů v oblibě, výdechy klimatizace jsou ozdobené kroužky stejné barvy.

Přístrojová deska nepodlehla tlaku na ušetření každého centíku a disponuje čtyřmi ciferníky, tedy i ukazatelem teploty motoru. Cejchování je dobře čitelné, ale palubní počítač ukazuje na starší datum konstrukce, červená grafika je dost hrubá a menší písmenka se špatně odezírají. Opět to stříbrné lemování budíků… tady si ho rozhodně mohli odpustit, stejně jako rozlehlou plochu totožné barvy mezi nimi, v níž se nacházejí ukazatele bočních směrovek. Pokud do interiéru svítí sluníčko, jen stěží rozpoznáte, jestli blikají nebo ne. Slabý akustický signál vám v tom určitě nepomůže.

Prostoru na rozdávání

Focus patřil a stále patří na špičku třídy, pokud jde o vnitřní rozměry. Přední sportovní sedačky bez problémů poslouží i velmi nadprůměrným postavám, přičemž na zadních sedadlech je pořád dost místa pro svezení tří pasažérů. Vyšší posaz vzadu zaručuje sympatický prostor pro kolena a královská šířka vpředu i vzadu zase uspokojí požadavky ramen. Vysocí cestující by vzadu mohli občas přijít do styku s čalouněním v oblasti hlavy, ale pro takové případy má nakonec Ford v nabídce i verzi kombi.

Ta zrovna tak potěší všechny, kterým by nestačilo velmi dobrých 385 litrů zavazadlového prostoru hatchbacku. I tady se projevuje rozměrový bonus: kufr je mezi podběhy široký 1050 mm, má kvádrový tvar bez zbytečných prohlubní a je velmi pohodlně přístupný pod vysoko se zvedajícími pátými dveřmi. Testovaná verze přišla v zájmu úspory hmotnosti o rezervní kolo, jehož prostor vyplnila polystyrenová vložka obsahující sadu na opravu pneumatik. Do ní se dají uschovat drobnější předměty.

Sedačky jsou přiměřeně tuhé, boční vedení by mohlo být ještě o něco výraznější, tělo však podpírají dobře a ani po dlouhé cestě z nich nebolí záda. Hrany a rovné plochy vás ale rozhodně nepotěší na prostoru pro lokty ve dveřních výplních. Už po několika minutách máte pocit, že na polstrování se šetřilo až příliš a zaoblená opěra by poskytla větší pohodlí než rovná deska.

Na delší cestě jste pak otlačení natolik, že radši necháte loket ve vzduchu. O trochu více měkčícího materiálu by mohlo být i na středové opěrce. A pokud s sebou vezete více než půllitrovou láhev s pitím, do kapes ve dveřích ji prostě neumístíte.

Křivek prostá geometrie se týká i zpětných zrcátek, která na první pohled působí drobně, ale poskytují výborný přehled o dění za vozem. Focus si nepotrpí na výstřelky ve tvarování či zdvojování sloupků, takže prosklení je oproti mnoha konkurentům velmi štědré a výhled do zatáček a křižovatek je omezen jen minimálně.

Povinně spořit

Pojďme se ale podívat na to, co je na modelu ECOnetic nejzajímavější: totiž motor, který slibuje papírové hodnoty spotřeby téměř z říše fantazie. Je to starý známý turbodiesel 1.6 TDCi, který pod jinými označeními můžeme najít i v Peugeotech, Citroënech nebo Volvech. Podává i na dnešní poměry solidní výkon 80 kW (109 k) a je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou. A právě tady došlo k hlavní úpravě, díky níž můžete skutečně jezdit za málo. 

Zpřevodování je totiž velmi těžké a dlouhé a pokud se budete držet indikátoru přeřazení na přístrojové desce, otáčkoměr vám ukáže přes dva tisíce jen při jízdě po dálnici. Zpravidla vás nutí řadit již někde kolem 1500-1600 otáček, ty spadnou o čtyři sta a motor zaduní, leč stále táhne. Počítejte proto s pomalejšími rozjezdy z křižovatek. Nicméně už kolem 1800 otáček nastupuje silnější, ale plynulý zátah, takže pokud pro vás úspornost není prioritou, stačí držet motor neustále ve vyšších obrátkách a můžete si i tak užívat famózní podvozek, jehož agilita a jistota v zatáčkách i zachování dobrého komfortu na nerovnostech nenacházejí ve nižší střední třídě sobě rovného soupeře.

 

Stačí se do zákruty opřít a i v rychlostech, kdy už působí psychologie typu „zpomal, nebo se to utrhne“, máte pořád přehled o dění mezi koly, pedály a volantem. Řízení sice přišlo o bezprostřednost čistě hydraulického posilovače ze slabších benzínových verzí, ovšem stále je velmi přesné, přiměřeně tuhé a především poskytuje dostatečnou zpětnou vazbu. 

Hlavním limitujícím faktorem rychlé jízdy jsou pneumatiky, přesněji řečeno patnáctipalcová kola nesoucí obutí se sníženým valivým odporem. Jejich balónový efekt ve mně vzbuzoval dvě touhy: aby byla kola alespoň o dva palce větší a aby byl pod kapotou pořádný benzínový motor. Nechme ale sny o závodění být, tady jde o šetrný provoz. Mezi další prvky, které omezují úbytek paliva z nádrže, patří snížený podvozek, systém Stop-Start (více o něm si povíme dále), olej se sníženou viskozitou a systém palubního počítače ECOmode, který řidiči poskytuje informace o jízdě a za příkladné spoření jej odměňuje lístky na kytičce.

„A kolik to žere?“

Jak často tedy budete muset Focus ECOnetic krmit? Ve městském provozu benefituje z dlouhé jedničky a dvojky, ale přitom není problém mít při padesátce zařazenou čtyřku, takže spotřeba je daná hlavně hustotou dopravy. Zřídkakdy přesáhne šest litrů, zpravidla se pohybuje mezi 5,5-5,8 litru. Další desetinky můžete ušetřit s vypínáním motoru při zastavení a vyřazení na neutrál. Pro opakované nastartování stačí sešlápnout spojkový pedál, motor sice s vozem lehce zavibruje, ale jinak probíhá start velmi rychle, trvá zhruba půl vteřiny a tak nemusíte mít obavy, že byste na semaforech zdržovali. 

Focus však kraluje na okreskách a na dálnicích. I při 130 km/h otáčkoměr ukazuje pouze 2500 otáček, čímž mimochodem uklidnil mé pochyby, jestli by šestistupňová převodovka nebyla k úspornému vozu vhodnější. Pokud jedete ustálenou rychlostí od 80 km/h po okreskách až po povolený limit na dálnicích a po cestě nejsou výraznější stoupání, spotřeba kolísá mezi 2,8-4,6 litru, takže proklamovaná kombinovaná hodnota 3,8 litru není zcela nereálná. Abyste se však dostali na průměrnou hodnotu pod čtyři litry, musíte důsledně dodržovat pokyny indikátoru řazení a zcela rezignovat na svižnější jízdu. Je to pro vás neúnosné? Nevadí!

Za celý test, který obnášel i popojíždění v kolonách, zkoušky dynamiky a trochu legrace v zatáčkách, se průměrná spotřeba vyšvihla na „závratných“ pět litrů přesně. A argument za pět na sto na průměrného Čecha působí jako magnet. Pro srovnání: běžný Focus s motorem 1.6 TDCi bez ekoúprav udává průměrnou spotřebu v kombinaci 4,5 litru, avšak v reálu je minimálně o 1,2 litru výše.

Verdikt

Verze ECOnetic nezruinuje vaši peněženku ani při nákupu. Momentálně platná akční nabídka pro ni stanoví cenovku 379 000 Kč a za tuto částku již dostanete kompletní bezpečnostní výbavu (6 airbagů, ABS, kontrola trakce a brzdový asistent), elektricky ovládaná přední okna a zrcátka s vyhříváním, manuální klimatizaci, CD přehrávač se vstupem Aux, palubní počítač, přední mlhovky, již zmiňovaná sportovní sedadla vpředu a samozřejmě i veškerá úsporná opatření – s výjimkou systému Stop-Start. Ten lze přikoupit v balíčku s automatickou klimatizací, vyhřívanými tryskami ostřikovačů a reflexním čelním sklem za nijak závratných 15 700 Kč. A i kdybyste na ekojízdu zvysoka kašlali, pořád budete jezdit za pět na sto. A to se vyplatí, ne? 

Plusy: nízká spotřeba i při svižné jízdě, prostorný interiér, citlivé řízení a jistý podvozek, výhled z vozu
Mínusy: tvrdé loketní opěry ve dveřích, stříbrné doplňky v interiéru, hůře čitelný palubní počítač, malé odkládací prostory

Základní cena 1.6 TDCi ECOnetic (akční ceník): 379 000 Kč
Cena včetně příplatkové výbavy (akční ceník): 407 700 Kč

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 1560 cm3
Výkon: 80 kW/109 k při 1750 ot./min.
Max. točivý moment: 240 Nm při 1750 ot./min.
Max. rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,6 s
Délka x šířka x výška: 4337 mm x 1839 mm x 1500 mm
Rozvor: 2640 mm
Objem zav. prostoru min/max: 385 l / 1247 l
Pohotovostní hmotnost: 1360 kg
Spotřeba město/mimo město/kombinace: 4,5 l / 3,4 l /3,8 l
Spotřeba v testu: 4,8 l

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist