Lithiová baterie je nejdražší součást elektromobilu a hlavní důvod, proč si ho většina z nás stále nemůže dovolit. Technologie nicméně postupně zlevňuje a je už jen otázkou času, kdy dosáhne magické hranice 100 USD (cca 2 500 korun) za kilowatthodinu kapacity. Právě tehdy by se měla pořizovací cena bateriového elektromobilu vyrovnat s autem na benzin.

Po průkopnické Tesle a ambiciozním Volkswagenu, které dosažení této mety poslední dobou nepřímo naznačovaly, se nedávno přihlásil i koncern General Motors. Koncem příštího roku chce takto levně vyrábět novou generaci baterií nazvanou Ultium, na niž v Ohiu buduje společný závod s LG Chem. Prohlášení zní nečekaně optimisticky. Analytici totiž dosud očekávali dosažení stodolarové ceny až v letech 2024 nebo 2025. Vychází to i z respektovaného průzkumu Bloomberg NEF, zaměřeného na nákupní ceny u odběratelů. Za loňský rok vyšel průměr 156 USD (cca 4 000 korun).

V porovnání s 1160 USD (cca 30 000 korun), které stála kilowatthodina v roce 2010, je to působivé číslo. Co se na tak výrazném poklesu podílí? Na jedné straně běžné průmyslové zákonitosti – sériovost, efektivnější výrobní postupy, stabilizace dodavatelských řetězců. Z druhé strany vývoj chemické základny a nové materiály, které zvyšují energetickou hustotu a současně jsou levnější. Tím se otevírá cesta k dalšímu zvýhodnění: čím víc energie pojme jeden článek, tím méně je jich v baterii potřeba. S menším počtem článků se zjednodušuje řízení i chlazení, ubývá napěťových i tepelných čidel, zmenšují se zástavbové rozměry, klesá hmotnost a samozřejmě cena.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se