Česká republika zaostává z hlediska technologií, legislativy či infrastruktury v připravenosti na autonomní vozidla. V jejich vývoji celosvětově vedou USA, následované evropskými zeměmi, výrazně pozadu je naopak Čína. Česku patří v žebříčku připravenosti na autonomní mobilitu 19. místo z 25 zkoumaných zemí. Vyplývá to ze studie společnosti KPMG. Česko se do žebříčku dostalo až díky plánům stavby testovacího polygonu na Sokolovsku pro BMW. Je však na tom nejlépe ze zemí V4.

Podle průzkumu společnosti Deloitte přitom lidé příchod autonomních vozů vítají. Během dvou let klesly obavy, že budou nebezpečné, ze 72 procent na 47 procent. Respondenti za jejich volantem plánují například telefonovat a psát zprávy (43 procent), odpočívat či spát (41 procent), sledovat filmy (30 procent) anebo hrát videohry (15 procent).

Více než 70 procent lidí si podle studie organizací Euro NCAP a Thatcham myslí, že plně autonomní vůz si mohou pořídit již nyní. Ve skutečnosti tomu tak ale není. "K tomuto přesvědčení často dopomáhají přímo automobilky. Snaží se působit jako lídři technologického pokroku a své systémy opatřují jmény, která plnou automatizaci evokují," podotkla Adéla Denková z projektu Evropa v datech.

Podle pětistupňové klasifikace sestavené Organizací SAE International se na silnicích pohybují teprve vozy na druhém stupni automatizace. Ty jsou schopny například měnit rychlost nebo směr jízdy, ale nikdy ne zároveň. Řidič musí mít ruce stále na volantu a být schopen okamžitě převzít ovládání vozidla. Technologicky jsou připraveny i vozy třetího stupně, jejichž zapojení do provozu ale většinou brání legislativa. Jednou z mála výjimek je Německo, kde tyto vozy jezdit mohou.

Česká vláda schválila dokument Vize rozvoje autonomní mobility a na schválení čeká Akční plán autonomního řízení s návrhem konkrétních opatření. Se začátkem letošního roku také vznikla etická komise pro posuzování otázek spjatých s provozem autonomních vozidel. Komise může řešit i sporné a krizové situace, například když se autonomní vůz bude muset rozhodnout, zda v neočekávané situaci chránit svého řidiče, anebo jiné účastníky provozu. "Jakožto země s tradicí automobilového průmyslu bychom měli být v této oblasti aktivní. Musíme mezi prvními umožnit testování autonomních vozidel i jejich uvedení do reálného provozu," uvedl viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.