Titul Auto roku 2019 v ČR získal Ford Focus. V hlasování odborné poroty porazil Ford ve finále druhý Peugeot 508, třetí skončil model BMW X5, následují Kia Cee’d a Subaru XV. Výsledky v úterý vyhlásila porota na tiskové konferenci. Vítězem předchozích čtyř ročníků se stala značka Škoda. V loňském roce bodoval její model Karoq, o rok dříve Kodiaq.

V hlasování veřejnosti na internetu získala titul v kategorii kompaktních vozů Kia Cee’d, v kategorii malých SUV vyhrálo Volvo XC 40. Mezi velkými vozy bodovala Mazda 6 a v kategorii velkých SUV zvítězil Volkswagen Touareg.

Do prvního kola 19 automobilových výrobců přihlásilo celkem 23 aut, z nichž novináři vybrali pět finalistů, v abecedním pořadí BMW X5, Ford Focus, Kia Cee’d, Peugeot 508 a Subaru XV.

Do druhého kola postoupila finálová pětice, které se přisuzovaly body v několika kategoriích: jízda, užitná hodnota, design, technika a ekonomika. Podle celkového počtu bodů se poté vybral vítěz.

První místo si odnesl Ford Focus, tedy model, který v anketě zvítězil již čtyřikrát (1999, 2006, 2012 a 2019). Na dalších místech se postupně seřadily modely Peugeot 508, BMW X5, Kia Cee’d a Subaru XV.

Letošní vítěz nabízí výrazně zvětšený interiér i zavazadlový prostor, který je dokonce nejobjemnější v segmentu, přičemž vnější rozměry vozu narostly jen mírně. Nový Focus má například vyspělý adaptivní tempomat, rozpoznávání cyklistů nebo samočinný parkovací systém, kde řidič při parkovacím manévru nemusí ovládat ani volant, ani pedály. Je vybaven také asistentem vyhýbacího manévru, který žádný podobný vůz zatím nemá.

Od uvedení modelu na trh uplynulo loni v říjnu 20 let. Poprvé byl vůz představen na ženevském autosalonu na jaře 1998. Díky tomuto modelu přibyl silný konkurent tradičním "bestsellerům", jako byly v té době Volkswagen Golf nebo Opel Astra, případně novinka Audi A3. Ford prodal přes 16 milionů kusů modelů Focus, což jej řadí k nejprodávanějším modelům vůbec. Z toho zhruba sedm milionů připadá na Evropu.

Porota také vybrala v doprovodných anketách držitele titulu Ekologické auto, kterým se stal elektromobil Jaguar I-Pace, a titulu Technická inovace roku, kterou je systém EyeSight od Subaru. Ten využívá dvojici kamer ke sledování prostoru před vozidlem. Řidiči nabízí funkci nouzového brzdění a adaptivního tempomatu, který aktivně udržuje vzdálenost od vozidla před ním. Subaru systém nabízí standardně téměř ve všech svých modelech.

Letos se hlasování nezúčastnila domácí automobilka Škoda Auto, protože neměla žádnou novinku, kterou by mohla přihlásit. V anketě mohou soupeřit jen nové automobily, nikoli facelifty. Škoda ale v roce 2018 uvedla na trh pouze inovovanou Škodu Fabia a sportovní derivát Kodiaq RS. Nový model Scala, který nahrazuje Škodu Rapid, se začne prodávat teprve na začátku letošního jara.

Škoda přitom vyhrála domácí anketu čtyři roky za sebou, vloni to byl Karoq, kterému předcházely vítězné modely Kodiaq v roce 2017, Fabia v roce 2016 a Superb v roce 2015.

Svaz dovozců automobilů rozhodoval v čele s odbornou porotou sestavenou z 36 motoristických novinářů. Anketa se pořádá od roku 1994, tudíž se letos konal jubilejní 25. ročník. Vítězný model vyšel z dvoukolového výběru. 

Přehled vítězů ankety Auto roku v České republice od jejího vzniku:

2019

Ford Focus

2018 Škoda Karoq
2017  Škoda Kodiaq 
2016 Škoda Fabia 
2015 Škoda Superb 
2014 Mazda 6
2013 Volkswagen Go
2012 Ford Focus 
2011 Mercedes-Benz SLS AMG 
2010 Škoda Yeti 
2009 Škoda Superb
2008 Kia Cee’d 
2007 Opel Corsa
2006 Ford Focus 
2005 Škoda Octavia
2004 Mazda 3 
2003 Mazda 6
2002 Peugeot 307 
2001 Škoda Fabia Combi
2000 Opel Zafia
1999 Ford Focus 
1998 Alfa Romeo 156
1997 Volkswagen Passat 
1996 Audi A4 
1995 Škoda Felicia 
1994 Škoda Felicia 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist