Čínský trh v době hospodářské krize znamená především pro evropské automobilky šanci na přežití. Proto je pro ně autosalon v Šanghaji stejně důležitý, jako ten v Ženevě nebo v Paříži. Snaží se tu zejména luxusní výrobci německé provenience, protože dobře vědí, že Číňané milují luxus.

Kolem stánků automobilek Mercedes-Benz, Audi, BMW nebo Porsche je proto největší tlačenice. Nadšenci se snaží fotografovat sebe nebo své děti před novinkami prémiových značek z Evropy. Místní zákazníci mají rádi zejména dvě kategorie vozů - SUV a sedany s prodlouženým rozvorem.

Proto například Mercedes-Benz ukazuje ve svém stánku nejen koncept budoucího modelu GLA, který bude kombinací SUV a kupé, ale také prodlouženou verzi sedanu třídy E. Prodloužený model ale představuje i Porsche Panamera s názvem Executive.

Panamera a SUV Cayenne jsou přitom nejprodávanější vozy Porsche v Číně. „Zajímavé je, že čínští zákazníci jsou výrazně mladší, navíc je tam větší podíl žen. U modelu Panamera je průměrný věk majitele 51 let, v Číně je to 40 let. Žen je zhruba 24 procent, přitom v Evropě jsou zákazníci tohoto modelu jen ze třinácti procent ženy,“ řekl Stefan Utsch, šéf prodejů modelové řady Panamera.

Problémem jsou ale daně a clo, které na dovážené vozy  čínská vláda nasazuje. „Velmi nepříjemný poplatek je tu daň z objemu motoru a ze spotřeby. To byl právě jeden z důvodů, proč jsme představili i nový motor V6 s dvojitým přeplňováním. Ten má objem jen tři litry a výkon 420 koní. Nahradí přitom atmosférický V8 s objemem 4,8 litru a o dvacet koní nižším výkonem. Z hlediska daní jsme klesli o dvě třídy. A to je pro zákazníka velký rozdíl,“ řekl Utsch.

Přesto Porsche zatím neplánuje, že by zde s nějakým čínským partnerem otevřelo továrnu, tak jako to udělalo například BMW nebo Audi. Podle Utsche totiž Číňané slyší i na to, že jsou vozy vyrobené přímo v Německu. V roce 2012 tu Porsche prodalo přes 31 tisíc aut, což je nárůst o 28 procent oproti roku 2011. 

Přes velký zájem o luxusní zboží jsou bestsellery i domácí značky, které Evropanovi mnoho neříkají. Hned několik hal tu zabírají rozlehlé stánky automobilek Wuling, Dongfeng, JAC nebo Changan.

Ty už většinou upustily od věčného kopírování designu západních značek, přesto se ale na autosalonu najde pár vozů, které to ještě zkoušejí. Čínský zákazník si tak za mnohem nižší cenu může pořídit kopii SUV Volkswagen Tiguan nebo třeba vůz připomínající kombinaci Porsche Cayenne a Toyoty Land Cruiser.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist