Podle údajů Asociace evropských automobilových výrobců ACEA se v zemích EU a EFTA (Švýcarsko, Norsko a Island) prodalo v loňském roce 12 577 019 nových osobních aut. To je přibližně o milion vozů a 7,8 % méně než v roce 2011. V prosinci činil meziroční pokles mnohem výraznějších 16 %. Prodeje meziročně klesly patnáctý měsíc v řadě. Prosincový výsledek v Evropě tak téměř kopíruje situaci v Česku (zhodnocení prodeje u nás najdete zde).
Poslední měsíc se sice vůbec nevydařil Volkswagenu, který v něm meziročně ztratil více než 20 procent, ale jinak si na rok 2012 nemůže stěžovat. Tím, že v něm jeho prodeje klesly jen o 4,2 %, navýšil podíl na trhu z 12,3 na 12,8 % a stal se ještě silnějším lídrem než v roce 2011. Zatímco značka VW kulhala na jednu nohu, jeho nejbližší protivníci na obě.
Druhé místo uhájil Ford, ale s meziročním propadem 13 %. Bronz získal Opel, který z medailových pozic vystrnadil přes meziroční pokles 15,6 % Renault. Největší francouzská značka totiž prodala o děsivých 22,2 % aut méně než v roce 2011 a od roku 2010 ztratila už dvě příčky.
Žebříček dvaceti značek s nejvyšším počtem registrací v loňském roce vypadá následovně:
1. Volkswagen 1 607 472 (1. i v prosinci 2012)
2. Ford 939 409 (3.)
3. Opel 834 790 (5.)
4. Renault 813 278 (2.)
5. Peugeot 793 052 (6.)
6. Audi 704 219 (8.)
7. Citroën 671 958 (7.)
8. BMW 641 083 (4.)
9. Mercedes 586 631 (9.)
10. Fiat 581 885 (10.)
11. Toyota 514 840 (11.)
12. Škoda 491 951 (12.)
13. Nissan 432 411 (14.)
14. Hyundai 432 240 (13.)
15. Kia 337 466 (15.)
16. Seat 260 464 (16.)
17. Dacia 239 546 (17.)
18. Volvo 232 186 (18.)
19. Chevrolet 172 077 (20.)
20. Mini 158 194 (19.)
Kliknutím na aktivní jméno značky získáte přístup k podrobným a exkluzivním informacím o většině jejích modelů na českém trhu včetně ceníků a podrobných testů.
Nejlépe se z francouzských značek dařilo v roce 2012 Citroënu, který přišel meziročně "jen" o necelých 13 procent prodaných aut, přesto jednu pozici ztratil. Dařilo se totiž luxusním značkám, přičemž ta nejlepší z nich, Audi (součást koncernu VW), si i díky růstu o necelá čtyři procenta polepšila z osmého místa v roce 2011 na šesté v roce 2012. Směrem vzhůru o jednu příčku se vydaly i BMW s celoročním poklesem o 0,1 procenta, ale skvělým prosincovým čtvrtým místem mezi všemi značkami, a Mercedes-Benz s také mírnou meziroční ztrátou o 0,9 %. Na jejich posilování naopak doplatil Fiat, který propadl ze sedmého místa v roce 2011 na desáté v roce 2012 a meziročně prodal o necelých 15 procent méně.
Škoda uhájila 12. místo z let 2010 a 2011, přičemž se opět přiblížila značkám před sebou. V prosinci měla ze všech značek koncernu VW nejmenší propad (o 1,3 %), za celý rok skončila o 1,7 % v plusu.
Za sebou má ale česká součást koncernu VW také silné soupeře. Hyundai v roce 2012 meziročně rostl o 9,4 %, Kia dokonce o 14,6 %. Lepšího výsledku dosáhli pouze menší prodejci luxusních terénních aut jako Land Rover (+34,5 %) a Jeep (+19 %). Obecně se tedy dá říct, že evropským propadům v roce 2012 odolala většina prémiových značek prodávajících drahá auta a Korejci. Naopak nejdrtivějším poklesům čelily Mitsubishi (-32,7 %) a Alfa Romeo (-31,1 %).
Výsledky značek souvisejí i se situací v jednotlivých zemích. Nejvíc nových aut se za celý rok opět zaregistrovalo v Německu (více než tři miliony, tedy každé čtvrté auto v Evropě), přesto se mu nevyhnul pokles o necelá tři procenta a v prosinci o hrozivých 16,4 %. Více než dva miliony nových aut se prodaly ve Velké Británii, která předstihla Francii a jako jediná z větších trhů je meziročně v plusu (o více než 5 procent). Následuje Itálie s 1,4 miliony nově zaregistrovaných aut a propadem téměř o 20 %. Na čtyři největší trhy proudí přibližně dvě třetiny všech nových aut prodaných v Evropě. Česko kopíruje výsledky Škody a stejně jako v roce 2011 mu patří 12. místo s mírným nárůstem registrací o 0,4 %.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist