Jak je v koncernu Volkswagen zvykem, modely jednotlivých automobilek na sebe navazují svým vzhledem. Nejinak je tomu v případě octavie, která pokračuje v jednoduchém, ale pěkném designu odstartovaném levnějším rapidem. Proto i u ní najdeme třeba víko kufru s trojúhelníkovými výlisky nebo přední světla inspirovaná českými skláři. Nechybí ani slavná škrabka na led ve víku nádrže.

Na rozdíl od rapidu ale octavia nepůsobí lehce disproporčním dojmem, když na ni nasadíte základní kola. O to víc ji pak sluší větší lité ráfky, v případě zkoušených vozů šlo o 17 palcové provedení. I když model narostl prakticky ve všech směrech, vyhnul se efektu "jezevčíka", který se zase objevuje na dlouhém superbu.

Po vstupu do interiéru řidiče nic nepřekvapí. Je logické, že koncernový vůz dostane například stejné ovladače pod volantem nebo multimediální systém jako jeho sourozenec Volkswagen Golf. Vůbec to ale nevadí, protože v případě páček jde o pěkně navržený prvek. Dotykový zábavní systém s navigací zase pracuje svižně a má detailní grafiku. A navíc jedna dobrá zpráva pro jeho budoucí majitele: vnitřnosti systému jsou zabudované mimo blok, takže už nebude terčem zlodějů. Tedy pokud o tom budou vědět.

Octavia patřila vždy mezi špičky v segmentu, pokud se hovořilo o prostornosti. Větší délka i rozvor by mohly napovídat, že se pokračovalo v rozšiřování interiéru. Není tomu ale tak. Vzadu se prakticky nic nemění a kufr narostl jen o pět litrů na 590 l. Lehce se ovšem prodloužil. Najdete v něm sadu sítí a úchytek na drobnosti. Škoda, že po sklopení zadních sedadlech nevznikne rovná úložná plocha, která by usnadnila stěhování velkých předmětů. Výrobce alespoň slibuje, že od léta bude možné do vozu pořídit i sklopné sedadlo spolujezdce, takže odstěhujete velmi dlouhé předměty.

Pod kapotou najdete známé pohonné jednotky. My jsme si pro první seznámení s vozem vybrali zážehový čtyřválec 1.2 TSI s výkonem 77 kW (vyrábí se i ve slabší verzi 63 kW, která tvoří základ ceníku). Motor byl spojen s manuální šestistupňovou převodovkou s krátkými dráhami a velmi přesným a hladkým chodem.

 

Jednotka potěšila sílou dostupnou v širokém spektru otáček. Zároveň i pěkným zvukem, který se ve vyšších otáčkách měnil v jadrný svist. Auto je navíc s tímto motorem velmi lehké, váží jen 1225 kg, což dopomáhá lepší dynamice i nižší spotřebě. Během zhruba 160 km jsme naměřili 7 litrů na 100 km. Tabulková hodnota je 4,9 l/100 km. Šlo ale o velmi čerstvý vůz a zejména dynamickou jízdu.

Koncern Volkswagen se rozhodl pro všechny své nové kompaktní modely vyvinout podvozkovou platformu, kterou pod označením MQB už dostaly Audi A3, Seat Leon, Volkswagen Golf a teď i Škoda Octavia. Díky chytré konstrukci auto shodilo hmotnost a zvýšilo tuhost. Podvozek se nabízí se dvěma zadními nápravami. Vyspělá multi-link je určena pro silnější motory (v případě octavie zatím jen pro motorizaci 1.8 TSI), slabší jednotky dostanou jednoduchou příčku.

 

Přítomnost levnějšího řešení se projevuje především při agresivnější jízdě nebo přejíždění příčných nerovností, kdy se mohou objevit odskakování a rázy od zadních kol. Octavia je naladěna na tužší notu než například Golf, což je cítit. Je to ale potřeba, protože je také delší. V zatáčkách se ovšem vede dobře i díky precizně nastavenému řízení s rychlým převodem.

Octavia se nebojí ani moderních technologií. Nechybí proto aktivní tempomat (funguje do rychlosti 160 km/h) nebo systém proti střetu s jiným vozem v nízkých rychlostech. Na portugalských dálnicích jsme si mohli vyzkoušet třeba aktivní asistent pro jízdu v pruzích, který monitoruje polohu vozu a v případě potřeby zasahuje do řízení. Můžete dokonce sundat ruce z volantu a auto samo zatáčí. Za deset sekund je ale nutné opět převzít řízení. Auto umí číst i dopravní značky.

Nová Škoda je výborně navržené auto. Nevypadá špatně, je králem v prostornosti a se zkoušeným motorem je dynamická. Škoda jen, že se vyspělejší zadní náprava nabízí zatím jen s nejsilnějším benzinovým motorem, protože například Volkswagen Golf jí disponuje už od výkonu 90 kW, tedy i od motorizace 1.4 TSI. Pokud ale netoužíte po silničním závodění, neměla by absence multi-linku při běžném cestování tolik vadit.

 

Ceník motorizací v první dostupné výbavě
1.2 TSI 63 kW Active - 334 900 Kč
1.2 TSI 77 kW Active - 364 900 Kč
1.4 TSI 103 kW Active - 404 900 Kč
1.8 TSI 132 kW Ambition - 509 900 Kč

1.6 TDI 77 kW Active - 424 900 Kč
2.0 TDI 110 kW Ambition - 539 900 Kč

Některé příplatky
Bi-xenonové světlomety - 39 000 Kč
Střešní okno - 20 000 Kč
Tažné zařízení - 12 000 Kč
Metalíza - 13 000 Kč
Interiér kůže-látka - 23 500 Kč
Vyhřívání sedadel - 6000 Kč
Elektrická okna vzadu - 5000 Kč
Bezklíčové odemykání - 10 000 Kč
Parkovací asistent - 9000 Kč
Asistent pro jízdu v pruzích - 15 000 Kč
Balíček s asistentem pro jízdu v pruzích, navigací, barevným palub. počítačem - 67 800 Kč

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist