Smlouvu o zřízení Pražské továrny na automobily podepsali zástupci První českomoravské strojírny a Ringhofferových závodů 27. března 1907. V následujícím roce vyjel z bran závodu, umístěného v tehdy ještě samostatných Vysočanech, první automobil.

Zprvu továrna vyráběla vozy podle zahraničního vzoru, ať už v licenci italské automobilky Isotta Fraschini nebo francouzských firem Charon a Renault.

V prosinci 1909 se pak poprvé objevilo jméno Praga a čeští konstruktéři začali pracovat na prvních vlastních automobilech. Prvním vlastním typem byl Mignon (1911), po němž přišly Grand (1912) a Alfa (1913).

Během první světové války dostaly přednost nákladní vozy, za první republiky se ale vysočanská automobilka vrátila zpět k původnímu programu a stala se největším producentem osobních vozů v Československu.

V továrně se vyráběly i náklaďáky nebo motocykly, vyvíjela a vyráběla tanky, letecké motory i letadla. Po konci druhé světové války dostala Praga za úkol produkci nákladních automobilů. Po typech RN, RND a ND přišel vojenský automobil Praga V3S.

Ten se ale od půlky 60. let vyráběl v letňanské Avii a ve Vysočanech zůstala výroba převodovek. I ta už je ale dnes minulostí, stejně jako pokusy o oživení značky výrobou univerzálního automobilu UV80 nebo terénních motocyklů.

O oživení značky se pokouší i tým, za který závodí zpěvák Daniel Landa. Ten vyjel na okruhy s modelem Praga R4 poháněným osmiválcem o výkonu 520 koní. Auto je postaveno na základu slovenského malosériového vozu K1 Attack. Design je ale vlastní.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist