Na čem teď pracuje Toyota? Třeba na vývoji malého auta, které má mít spotřebu pouze 2,1 l a umí hospodařit s energií tak, že klimatizace pracuje jen na místech v autě, kde zrovna někdo sedí.
IHNED.CZ: Nevyvíjejí se hybridy příliš pomalu? Už druhá generace Priusu uvedená na trh v roce 2003 uměla ujet čistě na elektrický pohon přibližně dva kilometry a téměř za deset let se z tohoto hlediska nic nezměnilo. Jak to?
Pokud se chcete dívat na věc touto optikou, pak máte pravdu. Měli jsme ale jiné priority. Za prvé zpřístupnit hybridní technologii většímu množství uživatelů, což znamená snížit její cenu a dostat ji do menších vozů. To se nám podaří díky Yarisu Hybrid, který začneme v květnu prodávat v Evropě. Zmenšujeme a zlehčujeme hybridní soustavu včetně baterií, zvyšujeme její efektivitu. Takže pokrok určitě existuje.
IHNED.CZ: Jednou z možností, jak prodloužit dojezd auta čistě na elektřinu, je takzvaný plug-in hybrid, který brzy představíte u Priusu. Jde o kombinaci hybridu a elektromobilu, jehož baterie se dají dobít i v zásuvce. Kolik procent z modelové řady Prius podle vás bude tvořit?
Ano, Prius Plug-in Hybrid zvládne ujet na elektřinu až 25 km, pak se přepne do klasického hybridního módu. Jeho spotřeba činí jen 2,1 l benzinu na 100 km. Na začátku prodeje bychom si přáli, aby tvořil přibližně deset až patnáct procent prodejního objemu celé modelové řady Prius. U další generace Priusu chceme jeho podíl dále zvyšovat, protože počítáme s výraznějším poklesem ceny a vylepšením technologie.
Šéf vývoje Toyoty Prius Satoshi Ogisa
IHNED.CZ: Hybridní soustava benzinového motoru a elektromotoru u klasického Priusu spotřebuje přibližně tolik paliva jako běžný naftový motor. Proč jste se nechali předběhnout koncernem PSA Citroën-Peugeot z hlediska sériového využití dieselového hybridu?
Pochopitelně se možností hybridních aut s naftovým pohonem zabýváme a nevidíme v tom technický problém. Zatím by ale takový vůz byl z našeho hlediska příliš drahý a o jeho sériové produkci jsme ještě nerozhodli.
IHNED.CZ: V Ženevě jste představili koncept malého auta FT-Bh, u něhož slibujete spotřebu pouze 2,1 l. Jak jste jí dosáhli a kdy se bude podobné auto vyrábět?
Jde zatím o čistý koncept, auto se v sériové produkci určitě neobjeví dříve než za pět let. Vyvíjíme i hybridní verzi spalující stlačený zemní plyn a variantu plug-in hybrid se spotřebou nižší ještě o více než polovinu. FT-Bh koncept je zajímavý tím, jak umí hospodařit s energií. Chceme, aby jí spotřeboval jen polovinu proti dnešním autům. Například klimatizace se zaměřuje pouze na obsazená místa v kabině, používáme materiály s kvalitnější tepelnou izolací. Dokonce vyvíjíme i speciální lak, který bude v létě odrážet sluneční paprsky, čímž zabrání zahřívání interiéru a sníží nutnost používání klimatizace.
IHNED.CZ: Chevrolet Volt a Opel Ampera se staly evropskými auty roku. Jaký je váš názor na ně?
Nechtějte po mě, prosím, abych hodnotil konkurenci. Výhodou Priusu Plug-in hybrid proti Ampeře a Voltu jsou ale rozhodně kompaktnější baterie a nižší cena.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist