Už při prvním testu nového Fordu C-Max s karoserií Grand jsme psali, že tento model opravdu nudný není. Nejlépe ovšem tento fakt prozradí fotogalerie. Na společné focení jsme si přizvali jeden exemplář pocházející z roku 2005. Určitě nemusím zdůrazňovat, jak velký posun kupředu v tomto případě designéři této automobilky udělali. Zatímco původní C-Max byl konzervativní a jednoduše tvarovaný, poslední generace je o několik mílových kroků dále.

Kineticky tvarovaná karoserie novince jednoznačně sluší. A nejlepší na tom všem je fakt, že dává jasně najevo to, co je v případě modelu C-Max nejdůležitější. Automobil působí velmi dynamicky a jednoznačně říká, že se za jeho volantem nudit nebudete. Jak asi tušíte, říká pravdu. Na druhou stranu to má také stinné stránky. Objevují se názory, že už Ford zašel se svou kinetikou příliš daleko a že vlastně konzervativněji tvarovaný předchůdce vypadal lépe. Samozřejmě platí „co člověk, to názor“. Nám se nový C-Max líbí.

Rozdíl mezi předchozí a současnou generací podtrhla ještě efektní oranžová barva a rozměrné lité disky. Nechme ale porovnávání nového se starým, k tomu nejlépe poslouží fotogalerie. Oproti verzi Grand má běžný C-Max kratší rozvor a je mnohem vyváženější. Nemá totiž zvláštně „nakynutou“ záď a zadní posuvné dveře, jejichž pojezdová lišta působí jako pěst na oko. Jak říká titulek testu, někdy je méně více. U C-Maxu to platí nejen pro design.

Interiér na úrovni

Uvnitř je C-Max snad ještě modernější než jeho vnější design. Opět se můžete podívat na to, jak vypadal předchůdce a s čím přišla nová generace. Ta tam je jednoduchá ergonomie, aktuální vydání působí možná na první pohled přehnaně (opět) a možná pro někoho chaoticky, jenže zdání klame. Řidič má všechno parádně při ruce a v ovladačích se zorientuje prakticky okamžitě. Pochvalu si zaslouží výše umístěna řadicí páka. Nemám daleko k tomu, abych její polohu označil za ideální.

Jediným negativem z pohledu řidiče je (podobně jako v jiných modelech značky Ford) rozměrný barevný multifunkční displej palubního počítače. Orientace v něm je všechno, jen ne jednoduchá a přehledná. Než zde najdete napoprvé žádaný údaj, budete si muset chvíli zvykat.

Jak už jsem naznačil v úvodu, krátký C-Max nemá zadní posuvné dveře. Narozdíl od svého většího sourozence, který je koncipován jak šestimístný + jedno menší sedadlo ve druhé řadě uprostřed, je v tomto směru jeho menší příbuzný prakticky stejný jako předchozí generace. Ve druhé řadě najdete tři sedadla, přičemž manipulovat můžete s každým zvlášť. Variabilita interiéru je celkově na velmi vysoké úrovni. Do zavazadelníku naložíte v základním uspořádání 432 l, po vyjmutí sedadel se můžete dostat až na 1723 l. Jen pro doplnění, Grand C-Max pojme až 1810 l.

Hot-MPV

Ford C-Max nepatří mezi největší. Najde se hned několik konkurentů, kteří jsou uvnitř větší. Jenže Ford má na tohle ráznou odpověď – jízdní vlastnosti. Právě jízda je druhým bodem, ve které je krátký C-Max lepší než jeho větší sourozenec. Je to logické. Vůz má menší rozvor, je lehčí a nižší, což se musí při jízdě zákonitě projevit. Že C-Max stojí na stejné platformě, jakou využívá Focus, to není žádná novinky. Jízdní vlastnosti jsou tak prakticky stejné, jako u menšího hatchbacku. Takže jsou výborné. V kategorii MPV nemá C-Max konkurenci.

Třešničkou na dortu je u tohoto konkrétního testovaného provedení přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru. Jeho maximální výkon činí 182 koní (při 5700 ot./mn) a točivý moment vrcholi na hodnotě 270 Nm při využití funkce overboost. Tyto parametry stačí jízdně velmi schopnému C-Maxu k tomu, aby dostal dynamiku jim odpovídající. Stovku zvládne za 8,2 s a maximální rychlost činí 217 km/h. To by pro spíše rodinný vůz mohl přinejmenším stačit.

Motory EcoBoost obecně jsou příkladem toho, že downsizing není zas až tak úplně nesmyslná záležitost. Dokázala to jedna-šestka nebo dvoulitr (240 k) oba pod kapotou Mondea. Když chcete, můžete jezdit úsporně a když se přestanete krotit, lze jezdit velmi, ale opravdu velmi svižně. C-Max 1.6 EcoBoost umí jízdu se spotřebou do sedmi litrů, musíte ale trochu chtít. Na druhou stranu dokáže s přehledem zastat roli hračky pro velké tatínky a na okreskách potrápit třeba i nějaký ten hot-hatch.

Testovaný Ford C-Max pouze potvrdil to, co už je obecně známo delší dobu. Ford opět postavil jízdně naprosto výborný model, který dokáže splnit roli rodinného cestovatele a zároveň ve vhodnou chvíli pobavit svého řidiče způsobem, jaký u žádného jiného konkurenta nenajdete. Benzinová jedna-šestka EcoBoost asi nebude typickým motorem pro tento vůz, ale jestli nechcete stát v naftovém davu, určitě si ji vyzkoušejte. S kompaktním MPV dokáže pořádně zacvičit, cenově je na tom v porovnání s naftovým motorem zhruba podobně a když „na to nebudete příliš šlapat“, pak ani ta spotřeba není vůbec špatná.

Plusy: jízdní vlastnosti, podvozek, přesné řazení
Mínusy: méně místa uvnitř, složitý palubní počítač

Základní cena: 563 900 Kč

Motor     zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem     1596 ccm
Výkon     134 kW (182 k) při 5700 ot./min.
Točivý moment     270 Nm při 1600 - 3500 ot./min.
Maximální rychlost     217 km/h
Zrychlení     8,2 s
Převodovka     6stupňová manuální
Spotřeba město/mimo/komb     8,8 / 5,3 / 6,6 l/100 km
Spotřeba během testu     8,9 l/100 km
Palivová nádrž     55 l
Délka x šířka x výška     4380 x 1828 x 1626 mm
Rozvor     2648 mm
Hmotnost     1385 kg
Zav. prostor min/max     432 / 1723 l

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist