Kompaktní BMW řady 1 vyjelo poprvé na silnice v roce 2004, letos se dočkalo své nové generace, která nese označení F20. Designově je poměrně zvláštní a ne každému se bude líbit. I když tvary vozu zůstávají prakticky stejné (auto ale v rozměrech lehce narostlo), příď prošla výrazným přepracováním. Podivný tvar světel a jejich umístění je poměrně výrazné a stává se často kritizovaným prvkem.
Palubní deska prošla logickou modernizací tak, aby odpovídala současníkům jako je manažerské BMW řady 5. Zároveň si ale zachovala svou jednoduchost, což je dobře. V minulé generaci byla často kritizován její lacinější vzhled, novinka vše napravuje a vypadá dobře. Po prvních chvílích strávených v kabině navíc musíme konstatovat, že jednička se svou prostorností v segmentu kompaktních vozů stačí.
Hlavním motivem nového vozu je individualizace. Lze si totiž nově vybrat ze dvou výbavových linií Sport a Urban. Jak názvy napovídají, jedna bude zaměřena hlavně na řidičské zážitky, ta druhá na pohodovou a stylovou jízdu po městě. I když se obě výbavy od sebe odlišují i použitím techniky (například Sport má možnost volby jízdního režimu Sport+, zatímco Urban jen režimu Sport), na první pohled by je měl zasvěcený člověk poznat už vzhledem.
Linie Sport má černou masku chladiče, zrcátka, lišty a 17“ kola. V interiéru najdete sportovní kožený volant, ukazatele s červeným podsvícením nebo sportovnější sedačky. Pokud zvolíte linii Urban, dostanete auto s bílou maskou chladiče, bíle kryty zrcátek a chromované lišty. Kola velikosti 17“ mají jiný design. Uvnitř je obložení z bílého akrylátu. Sedadla mají kombinované čalounění kůže a látky.
2012 BMW 1-Series Video
Pět motorů na výběr
K dostání bude celkem pět motorizací. Benzinové zastupují dvě – 116i a 118i. V obou případech jde o řadové čtyřválce s objemem 1,6 litru, které už známe z vozů MINI. Slabší z nich má výkon 136 koní, zrychlení z nuly na 100 km/h za 8,5 sekundy a spotřebu 5,5 litru paliva na 100 km. Silnější produkuje 170 koní, zrychlí na 100 km/h za 7,4 sekundy a spotřebuje 5,8 litru benzinu.
Turbodiesely zastupují varianty 116d, 118d a 120d. Ve všech případech se jedná o dvoulitr. K dispozici je výkon 116, 143 a 184 koní, zrychlení z nuly na 100 km/h za 10,3, 8,9 a 7,2 sekundy a kombinovaná spotřeba 4,3, 4,4, 4,5 litru nafty na 100 km.
My jsme se krátce projeli s BMW 118i. Při nastartování nás auto potěšilo velmi tichým zvukem. Výraznějších zvukových projevů jsme se nedočkali ani během jízdy při vyšších rychlostech. Je zřejmé, že Mnichovská automobilka jde pomalu ale jistě za tím, o co mají v dnešní době lidé největší zájem – za pohodlím. Ze sportovně založeného vozu se tak pomalu stává vůz pro ležérní cestování. A to i v případě linie Sport, se kterou jsme měli tu čest.
BMW 1
Zaměřeno na komfort
Akcelerace, tah motoru i řazení jsou bez výtky. Překvapující je však řízení, které trend „měknutí“ BMW potvrzuje. Je velmi strmé a blíží se tomu v MINI, většinu zatáček s ním lze projet bez přehmatávání. Zatáčí se s ním tedy opravdu dobře. Zmizela ale komunikativnost, kterou bylo BMW mezi automobilovými nadšenci přímo vyhlášené. Vyrušil ji totiž posilovač, který je příliš aktivní. O tom, co se děje pod koly tedy řidič nemá prakticky tušení. Možná ze to ale nevadí, vždyť průzkumy ukázaly, že většina majitelů a majitelek BMW 1 ani netušila, že jejich auto má pohon zadních kol. Ten samozřejmě u nové generace zůstal.
Stejné je to ale i s podvozkem. Tuhost je pryč, nahradilo ji komfortní svezení i přes větší nerovnosti a solidní odhlučnění. Chování auta se řidiči přes veškerý komfort hůře čte. První jízdy probíhaly za deštivého počasí na klikatých okreskách, bylo tedy potřeba se více soustředit, jet pomaleji, než bychom jeli s minulou generací. Trendy ale ukazují, že to nevadí. Naopak, dnešní kupující dají raději přednost komfortu než řidičským zážitkům.
BMW řady 1 je celkově povedeným zástupcem segmentu luxusních kompaktů. Více se přiblížilo Audi A3 i Lexusu CT 200h. Zajímavé je i se svou cenou. Ta startuje na 630 tisících korun s DPH u verze 116i, diesel 116d přijde na 652.500 korun. Za balíček Sport Line nebo Urban Line shodně připlatíte 47.900 Kč, což vzhledem ke všem obsaženým prvkům není vůbec špatná nabídka.
Italský úpravce dostal z malého Fiatu 500 přes 300 koní - čtěte ZDE
Uznali rekord: Toyota Hilux podle Guinessovy knihy rekordů dobyla Jižní pól za 108 hodin - čtěte ZDE
První kilometry za volantem Audi Q3: Proč je vůz až do konce roku vyprodaný? - čtěte ZDE
Renault Grand Espace 2.0 dCi v testu: soukromý autobus pro výlety s rodinou - čtěte ZDE
BMW 1
2012 BMW 1-Series Video
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist