Kdo by ho neznal. Jeden ze zakladatelů kategorie MPV jezdí na silnicích od osmdesátých let. Ne, nebojte se, nebudeme testovat nějaký youngtimer. I tak se nám ale dostalo do rukou poměrně staré auto. Aktuální generace velkoprostorového modelu Espace totiž spatřila světlo světa poprvé v roce 2002. To je nesnesitelných 9 let!
Samozřejmě, auto dostalo facelift a to hned dvakrát. Poprvé před pěti lety, naposledy před rokem. A tak vlastně zkoušíme novinku. Za tu dobu, co Espace jezdí se samozřejmě měnila i nabídka motorů, převodovek, měnila se i řada komponent. Proto se nemusíte bát, že budete jezdit s téměř deset let starým vozem. Až na design je totiž Espace dnešní.
Sluší se ještě zmínit, že jsem k testu dostal prodlouženou variantu označovanou jako Grand Espace. Ta je o 90 mm delší oproti „krátké“ verzi, která je ale také poměrně dlouhá. Auto tak působí už jako takový mikrobus. Na první pohled si ho už můžete začít řadit do kategorie Volkswagenu Multivan nebo Mercedeseu-Benz Viano. Ale to už snad i trochu přeháním.
Taktně vynechám vnější vzhled, protože jde o kategorii, ve které nemá tohle auto šanci nikoho zaujmout. Maximálně tak odradit. Nedá se nic dělat, je už prostě nehorázně okoukaný. Komu na tomto atributu záleží, podívá se třeba po Volkswagenu Sharan nebo Fordu Galaxy. Kdo ale touží po prostornosti za každou cenu, nemá na trhu prakticky lepší volbu. Přeháním?
Vůbec ne. Interiér je totiž neskutečně prostorný. Měl jsem z něj pocit, jako když jsem se nedávno přestěhoval z 43 metrového bytu do 105 metrového. Nevěděl jsem, kam dřív sáhnout, kam si dřív sednout. Najednou nevíte co s prostorem. Jak ale i moje následná zkušenost ukazuje, problém zaplnit ho, mít rozhodně nebudete.
Renault zradili vlastní manažeři - čtěte ZDE
Renault odolal tlaku Sarkozyho, neslíbil výrobu Clia ve Francii - čtěte ZDE
Renault Fluence 1.6 16V v testu: nejdostupnější "limuzína"? - čtěte ZDE
Odkládacích schránek je tolik jako na biedermeierovém sekretáři. Pomalu abyste si vedli seznam, kam jste co schovali. Pravda, na začátku devatenáctého století neměli tolik plastů. V nich je Grand Espace opravdu král a tak to není volba pro někoho, kdo se rád obklopuje luxusnějšími materiály Ten ať si snad pořídí Mercedes-Benz třídy R. Jen to bude chtít trochu větší rozpočet.
Palubní deska sází na ne příliš oblíbené umístění přístrojů doprostřed. V daném voze to ale má smysl, protože se tím odkrývají další místa pro umístění všemožných schránek. Přístroje v digitálním provedení jsou ale velmi špatně čitelné, navíc mě při stání na světlech iritoval parkinsonovský třas obrovské stříšky nad nimi, která svou funkci tedy neplnila příliš dobře. Displej navigace je pak asi kilometr vzdálený, to abych si na něj bral dalekohled.
Posouvejte se
V rámci prostornosti je ale člověk ochoten překousnout řadu věcí. Nakonec třeba ovladače klimatizace na dveřích jsou sice netradiční, ale po chvíli zvyku je budete mít rádi. Stejně tak musím pochválit trnož ovladače rádia. Trochu sžití to chtělo s joystickem mezi sedadly, který má ovládat zmíněnou navigaci. Tu dodal navigační guru TomTom. No, nemusela by z ní trčet ta SD karta.
Renault Grand Espace 2.0 dCi
Sedadla jsou velmi komfortní, v prostřední výbavě mají měkčí sedáky, tužší bočnice, ale i tak by si zasloužila výraznější boční vedení. I tak je ale dobrou zprávou, že ani po delších cestách z nich nebudete vystupovat unaveni. Druhá řada sedadel má tři plnohodnotná místa, kupodivu v Grandu chyběla třetí řada. Ta se ovšem dá dokoupit.
Osobně bych stejně dal přednost prakticky nezaplnitelnému zavazadlovému prostoru. Pro chvíle pohody poslouží dvě obrazovky DVD přehrávače s dálkovým ovládáním (relativně drahý příplatek) a také možnost sklápět, po kolejnicích posouvat nebo absolutně vyjmout jednotlivá sedadla. Dělat si s interiérem můžete tak prakticky cokoliv.
Automat raději ne
Renault Grand Espace má na výběr trojici motorů. Benzinový dvoulitr snad raději vynechme, jeho prodeje by dokázal na rukou ukázat i méně zručný pyrotechnik. Mnohem lepší volbou je totiž jedna z verzí turbodieselu 2.0 dCi. Ta je k dostání s výkonem 110 nebo 127 kW. Silnější se pojí také s automatem a to je právě příklad testovaného vozu.
Pojďme nejprve na neduhy, které se mi během týdne za volantem tohoto rodinného autobusu příliš nelíbily. Je vám asi jasné, že moje kritika bude směřovat k automatu. Ten řadí hodně podivně – je pomalý, odhaduje špatně chování řidiče a mnohdy motor vytáčí zbytečně vysoko, místo aby přeřadil. I z tohoto hlediska bych doporučoval se na tuto volbu z vysoka, ehm, vykašlat a pořídit si levnější verzi s manuálním šestikvaltem.
Renault Mégane RS Trophy: vyrobí se jen 500 kusů - čtěte ZDE
Renault nabízí 3000 zaměstnancům předčasný důchod - čtěte ZDE
I přes protesty automatické převodvoky ale byla dynamika stále dostatečná (i když nejslabší ze všech), stejně tak jsem byl spokojený i s konzumací paliva. Palubní počítač během focení, které přišlo jen pár hodin po zapůjčení vozu ukazoval dojezd 955 km. K moři do Chorvatska na jednu nádrž je tedy absolutně reálné. Spotřeba se pak v průměru pohybovala okolo 8 litrů paliva na 100 km, troufám si říci, že bez automatu bych se dostal až o litr méně. Záleží ale samozřejmě na vašich preferencích.
Jako v bavlnce
Pojďme ještě na chvíli k podvozku. Ten je, jak bývá u francouzských MPV zvykem, naladěn na komfortní notu. Je to znát, protože při přejíždění nerovností je auto solidně filtruje, problém neznamenají kočičí hlavy ve městě ani výtluky na silnicích. Na zadních místech si jen cestující mohou stěžovat na nešetrné přejíždění retardérů, přes ně raději jeďte opravdu pomaleji.
Stavba vozu a podvozek nehrají do karet sportovní jízdě, Ford S-Max bude v tomto případě tedy stokrát lepší volbou. Renault se naklání, brzy dojde k limitu a zcela umlčené řízení je už jen posledním mínusem z tohoto hlediska. Na druhou stranu si myslím, že jamile usednete za volant Renaultu Grand Espace, vžijete se spíše do role autobusáka než Nikiho Laudy. A bude vás to bavit stejně!
Renault Espace je výbornou volbou pro všechny, kteří to myslí s rodinným cestováním vážně. Na druhou stranu poslouží jako jediná auto do rodiny jen v případě, kdy ke dennímu dojíždění za prací využíváte MHD. Jinak se budete muset podívat ještě po nějakém menším autě, s Grand Espacem by totiž běžné proplétání v provozu nebylo nejpříjemnější.
Plusy:skvělý výhled ven, prostornost, úložné prostory, místo vzadu
Mínusy: zastaralý vzhled, hloupý automat, vysoká hmotnost
Základní cena: 814 900 Kč
Motor vznětový přeplňovaný čtyřválec, FAP
Objem 195 ccm
Výkon 127 kW (170 k) při 3750 ot./min.
Točivý moment 360 Nm při 1750 ot./min.
Maximální rychlost - km/h
Zrychlení 11,1 s
Převodovka 6stupňová automatická
Spotřeba město/mimo/komb 9,3 / 6,1 / 7,2 l/100 km
Spotřeba během testu 8,1 l/100 km
Palivová nádrž 86 l
Délka x šířka x výška 4861 x 1860 x 1746mm
Rozvor 2869 mm
Hmotnost 1870 kg
Zav. prostor min/max 780 / 3050 l
Škoda Auto zdolala další milník. Z pásu v Mladé Boleslaví sjel vůz č. 10 000 000 - čtěte ZDE
10 aut, která se stala symboly 70. let - čtěte ZDE
Taxi, které si bere elektřinu od tramvají. Podívejte se na odvážné návrhy pro Prahu - čtěte ZDE
TEST: Řídí se nová Tatra Phoenix jako osobní auto? Vyzkoušeli jsme ji - čtěte ZDE
Renault Grand Espace 2.0 dCi
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist