První Erko nebylo ani zdaleka tak úspěšné, jak Mercedes předpokládal. Obří a luxusní koráb silnic, který byl schopen převézt až sedm cestujících na palubě totiž budil rozporuplné reakce svým vzhledem. To má napravit aktuální facelift. Škoda jen, že se soustředil více na karosérii než na zastaralý interiér.

Pánové ze Stuttgartu původně předpokládali, že se jim podaří prodat zhruba 50 tisíc aut ročně, z toho polovinu ve Spojených státech, kde tohle obrovské rodinné vozidlo dávalo asi největší smysl. Přitom se ho v roce 2006 podařilo prodat jen 18 tisíc v USA, o Evropě raději ani nemluvě. Od té doby čísla velmi rychle klesala až k loňskému výsledku 2937. To zní tragicky, ale ne tolik, aby se Mercedes jen tak vzdal.

Facelift odstranil jednu z příčin, které prodejům ve značné míře bránily. Jde o přední masku, jenž byla svým charakterem vše, jen ne konzervativní. A to se spoustě zákazníků třícípé hvězdy prostě nezdálo. Změna fazóny vede k lepšímu propojení s ostatními modely značky a vůz se více podobá SUV než velkému kombi, jak tomu bylo dříve.

Kapota je vzhledově mnohem vyšší, mohutnější a bytelnější. To odpovídá i celkovému pojetí Mercedesu R, zvlášť když se podíváte na neskutečně velkou prodlouženou verzi L, která se mi dostala do ruky. Z boku vyniknou vrata druhé řady, pardon dveře, které svou délkou připomínají ty v Maybachu. Celé divadlo zakončuje výklenek s mohutným C-sloupkem. Trochu to připomíná Ssangyong Rodius. Nic ve zlém...

Long znamená dlouhý

Erko ve verzi Long svou délkou o 15 cm přesahuje pět metrů. Takových aut se na silnici vidí opravdu málo. A stejně tak málokdy narazíte na tak velkoryse pojatý interiér. Něco o něm už napovídá rozvor 3215 mm. Sedí se vysoko, podobně jako v SUV. Na předních místech je dostatek prostoru pro mohutný středový panel a velká, velmi pohodlná sedadla.

Ve druhé řadě pak najdete místa před koleny jako v prodloužené verzi limuzíny třídy S. Nohu přes nohu si tu dají i jedinci vyššího vzrůstu. Pokud nebudete potřebovat prostřední sedadlo pro dítě, jde sklopit a pevně zafixovat jako loketní opěrka. Úchyt bezpečnostního pásu pak ale bude vadit pravého noze cestujícího sedícího vlevo. Sedadla se dají také posunout a sklopit, aby bylo možné přistoupit ke třetí řadě.

Testovaný kousek byl totiž vybaven příplatkovými dvěma sedadly ve třetí řadě, celkem tak byl schopen pojmout až sedm cestujících, z nichž by nejlépe tři byly děti. To už je pořádná rodina, pokud ale takovou máte, určitě si k rozšíření míst 66 tisíc korun vyhraďte.

Záda sedačky se vyklápí z podlahy kufru. Podsedáky jsou standardně zvednuté vzhůru. Pokud ale budete potřebovat převážet dlouhé předměty, lze sedačky sklopit do roviny stejně jako v druhé řadě. A že Mercedes R ke stěhování svádí! Už do základního objemu kufru se vejde 633 litrů, celkově je to až 2385 litrů.

Vraťme se ještě do prostoru pro cestující. Trochu zklamáním byl pohled na palubní desku, která se oproti době před faceliftem takřka nezměnila. Její oblé tvary na ní působí dnes již trochu archaicky, kvitoval jsem ale velké množství odkládacích schránek ve středovém tunelu, které tu mohou být díky přesunutí voliče automatu pod volant (v USA velmi oblíbené). Nelíbilo se mi ani ovládání navigačního systému, adresu bylo potřeba vyťukávat pomocí směrových tlačítek. Kruhový volič v novějších modelech odvádí práci lépe.

Zklamání ale vynahradila přítomnost dvou DVD přehrávačů pro zadní cestující (video umí ukázat i obrazovka vpředu) s celou řadou konektorů. Do každého se vkládá DVD samostatně, takže se vaše ratolesti nebudou hádat, který film si pustí. Pokud se ale bude chtít podívat vyšší člověk, bude na monitory koukat shora, jejich úhel se totiž nedá nastavit. 

Šestiválec hlvízdá do tempa

Mercedes-Benz R váží prázdný 2,3 tuny, a pokud se počítá, že jej budete opravdu plně využívat, rozhodně se k němu hodí jen pořádná pohonná jednotka. Testovaný vůz přijel 350 CDI, tedy šlo o šestiválcový turbodiesel s objemem 3,0 litru a výkonem 195 kW. K tomu přidejme slušných 620 Nm a přesuny s rodinou hned naberou vyšší tempo. Možná se to z izolovaného pohledu uvnitř nezdá, ale Erko s tímto motorem zvládá stovku za 7,7 sekundy.

 

Přitom všem mě fascinovalo, že takto těžký a poměrně dynamický vůz dokáže zvládnout jezdit v průměru okolo 10 litrů nafty na 100 km. Odběr ve městě a při dynamické jízdě stoupl o dva litry výše. K motoru mám přesto jednu výhradu. Jde o zvuk. Projev šestiválce je sice příjemnější než u o dva písty chudšího motoru, vysoké hvízdání turbodmychadla mi ale celou dobu lezlo poměrně na nervy. Ve velmi vysokých rychlostech ho přehlušil pískot vzduchu proudícího kolem velkých zpětných zrcátek. Při nižších bylo třeba pustit rádio.

 

Dá rozum, že takovýto obr potřebuje podpořit stabilitu a zlepšit jízdní vlastnosti. K tomu poslouží stálý pohon všech kol 4Matic a také 7stupňová automatická převodovka. Velké auto tím hlavně získalo jistotu při rozjezdech a za horšího počasí. Ostřejším zatáčkám se ale budete dál vyhýbat. Velká váha vozu spojená s přeposilovaným řízením totiž vašemu sportovnímu duchu dělat radost nebude. Autu se chce jednoduše ze zatáčky ven.

Kdo by ale pospíchal, když na palubě veze své nejbližší? Na sportovní jízdu budete mít určitě ve své garáži ještě nejméně jedno auto. Těžkopádnost Erka to prostě vyžaduje. Jiná věc je ale jízda po dálnici, kde se vám odvděčí hlavně výbornou stabilitou. Pak není problém ani proletět dvoustovkou německou dálniční síť a přitom si užít komfortu, který zprostředkuje vzduchové odpružení.

Tak jak?

Mercedesu-Benz třídy R se jen těžko hledá konkurence. Ne snad, že by šlo o tak úžasné auto, spíše se podobný druh dopravního prostředku na čtyřech kolech jen tak nevidí. Obrovské a luxusní MPV tak může bojovat třeba s velkými SUV jako je Audi Q7 nebo prostorově velkorysým BMW 5 GT. Klidně bych jej vzal do úvahy, pokud  třeba přemýšlíte o Chrysleru Grand Voyager nebo Volkswagenu Multivan.

Na druhou stranu prodejní čísla ukazují, že příliš velký zájem o takový vůz mezi zákazníky není. Jistá naděje na zlepšení tu s faceliftem je, myslím si ale, že přesto nebudeme tohoto krále rodinných kočárů vídat na našich silnicích o mnoho častěji.

Plusy: lepší vzhled, prostorný interiér, velký kufr, luxusní výbava
Mínusy: nadváha, toporná jízda, malé změny v interiéru

Základní cena: 1 506 000 Kč

Motor    přeplňovaný vznětový šestiválec
Objem    2987 ccm
Výkon    195 kW (k) při 3800 ot./min.
Točivý moment    320 Nm při 1600-2400 ot./min.
Maximální rychlost    235 km/h
Zrychlení    7,7 s
Převodovka    7stupňová automatická
Spotřeba město/mimo/komb    11 / 7 / 8,5  l/100 km
Spotřeba během testu    10 l/100 km
Palivová nádrž    80+13 l
Délka x šířka x výška    5157 x 1922 x 1674 mm
Rozvor    3215 mm
Hmotnost    2295 kg
Zav. prostor min/max    633 / 2385 l

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist