Otázka pro tento test není o tom, zda je BMW řady 7 dostatečně luxusní, komfortní a prostorné. Ostatně vybírat v téhle kategorii se může už jedině srdcem. Takové Audi A8 je špička, stejně tak Mercedes-Benz třídy S a BMW 7 samozřejmě také. Záleží jen na tom, z jakého úhlu pohledu se na tyto vozy budete dívat. Nakonec vám zbudou jen vaše sympatie.

V loňském roce přišly na svět hned dva modely. Hybridní BMW ActiveHybrid 7 a nejsilnější naftové 740d. Turbodiesel je ukázkou toho, jak se staví pořádný naftový motor pro moderní vozy. Navzdory označení jde stále o řadový šestiválec s objemem 3,0 litru, ovšem z řady TwinPower. To znamená, že disponuje nejen dvěma turbodmychadly, ale také přímým vstřikováním. A hned na úvod mohu prohlásit, že je to špička ve svém oboru.

Motor totiž v žádném případě nepřipomíná diesel svým chodem. V nízkých otáčkách je velmi tichý, v těch vyšších, pokud ho tam vůbec hodláte vytáčet, potěší dunivým zvukem, který podporuje jistý pocit majestátnosti panující na palubě. Jeho výkon je rovněž impozantní. Napočítáte mu 225 kW (306 koní) ve 4400 ot/min a maximum točivého momentu 600 Nm. To leží v rozmezí 1500 až 2500 otáček, ale mohu vám garantovat, že i když se budete pohybovat mimo tyto hodnoty, našlapaný šestiválec nebude mít s dvoutunovým sedanem mnoho práce. Své o tom svědčí také hodnota stovky překonané za 6,3 sekundy (maximálně klasických 250 km/h).

To ActiveHybrid 7 je trochu z jiného těsta. Zajímavé je, že společně s ním přišlo i BMW X6 ActiveHybrid. Jenže ač oba vozy nesou stejné označení, jde o jinak nastavená auta. X6 je totiž full-hybird, tedy auto schopné jet určitou vzdálenost pouze na elektrický pohon. Jak jsem se přesvědčil v jeho testu, není to vůbec snadné a vyžaduje to značnou trpělivost. BMW ActiveHybrid 7 je ale pouze mild-hybrid, tedy vůz s hybridním pohonem, který ale neumí jet pouze na elektřinu. Tak k čemu to vlastně je?

Když vynecháme fakt, že jde hlavně o sebereprezentaci automobilky, tohle moderní soustrojí jednak šetří palivo, jednak pomáhá při akceleraci. Oproti modelu X6 ActiveHybrid používá Sedmička jen malou lithium-iontový baterii s titěrnou kapacitou 400 Wh (X6 má 2,4 kWh) umístěnou v zavazadlovém prostoru. Ten je tak stále využitelný se svým objemem 460 litrů (BMW 740d má bez baterie 500 litrů) a navíc váží jen 27 kg. To má za následek, že hybridní soustrojí oproti běžné 750i verzi váží o 100 kg více. To je méně než polovina toho co v případě X6 ActiveHybrid. Už to začíná dávat smysl.

Základem ActiveHybrid 7 je vidlicový osmiválec TwinTurbo známý z BMW 750i, který má zde výkon 330 kW (u 750i o 30 kW méně) a maximální točivý moment 650 Nm. K němu je připojen malý elektromotor o výkonu 15 kW a 210 Nm.  Celková hodnota soustrojí činí podle výrobce 342 kW (465 koní) a 700 Nm točivého momentu. Obě hodnoty totiž nelze sčítat. Je jasné, že rozdíl ve hmotnosti bude v případě takových hodnot takřka zanedbatelný. A to ukázal i samotný test. Stovka vozu zabere jen 4,9 sekundy, což z něj dělá nejrychlejšího zástupce modelové řady. V dynamice za ním tedy 740d poměrně zaostává.



Nafta teče pomaleji

Ve spotřebě ale turbodiesel jasně kraluje. BMW 740d by mělo mít kombinovanou konzumaci paliva na hodnotě 6,9 litru nafty na 100 km. Já jsem dosáhl při běžném ježdění na průměr 8,2 litru na 100 km, což je stále velmi dobrá hodnota. Potěšil mě i fakt, že za celou dobu testu spotřeba navíc výrazně nekolísala. Průjezd městem znamenal odběr okolo 9 litrů nafty, mimo město jsem dokázal jet za 8,0 litru. Sice jsou to hodnoty vyšší než v tabulce (jako obvykle),nicméně je velmi dobré vědět, že se můžete na určitý odběr spolehnout. Palubní počítač hlásil při převzetí vozu dojezd zhruba 700 km, což je také příjemné.

BMW AcitveHybrid 7 na tom v porovnání se 740d není určitě vůbec slavně. Tabulková hodnota 9,4 litru benzínu v kombinovaném cyklu je nesmysl. Jezdil jsem za 11 litrů a byl jsem rád. Jenže jak už to u hybridů bývá, hodně záleží na tom, kde se vyskytujete. Mimo město vám totiž pomůže elektromotor leda při akceleraci, v metropoli ale fungoval jako podpora systému start-stop. K němu mám jednu malou výhradu – start osmiválce neprobíhá právě nejrychleji a tak jsem si musel zvyknout na to, že nohu z brzdy (aby se motor aktivoval) musím dát vždy o několik sekund dříve. Ve městě šlo jezdit za 12,5 litru na 100 km, ale také klidně za 16 litrů. Záleželo výrazně na dopravní situaci a hlavně na tom, jak jsem využíval raketovou dynamiku vozu.

Pokud se ale na ActiveHybrid podívá z druhé strany, musím ho za výslednou konzumaci jednoznačně pochválit. Oproti modelu 750i je totiž místy až o 3 litry nižší, což je výrazný rozdíl, přitom ale máte pod plynem mnohem dravější nástroj, který strčí do kapsy nejeden sportovní vůz, tedy pokud nepřijde zatáčka. BMW 7 celkově patří k nejagilnějším vozům této třídy, otázkou je, zda je tento faktor koncovými zákazníky vyhledáván.

Na závěr jsem si samozřejmě nechal cenové srovnání. Ono mít pod kapotou naftový šestiválec nebo dvakrát přeplňovaný zážehový osmiválec je pořádný rozdíl nejen v agilitě, ale i na faktuře. Zvlášť když k němu připojíte ještě elektromotor a vezmete v potaz složitost celého zařízení. BMW 740d startuje na ceně 2.047.500 korun (nepočítám parádní M paket, kterým byl testovaný kousek vybaven), BMW ActiveHybrid 7 přijde na 2.585.000 korun. To je o 255 tisíc víc, než BMW 750i. Je jasné, že takovou částku byste na palivu šetřili hodně dlouho, ale o tom to není.

Oba zkoušené exempláře jsou, ač ze stejného rodu, pro naprosto odlišně smýšlející jedince. ActiveHybrid 7 si nepořídí ten, kdo chce šetřit, jezdit levně a mít z toho dobrý pocit. Tohle je auto pro člověka, co chce mít to nejlepší, co lze. Nikdy nebude hvězdou Greenpeace večírků, naopak, bude na ně zvysoka kašlat. Klíčky od tohoto vozu mu totiž dají pocit, že za své peníze dostal absolutní vrchol.

Na druhou stranu úsporně smýšlející manažer, který je prostý toho, aby si musel své ego podporovat patřičným vozem, zamíří tam, kam mu velí rozum. S BMW 740d určitě neprohloupí. K pořádnému nájezdu bez větších starostí i únavy je tohle auto jako dělané. Přestože je BMW ActiveHybrid 7 impozantní, 740d je pro mě osobně vítězem.

Tabulka BMW

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist