Řekněme si otevřeně, že model Phaeton nebyl zrovna kasovním trhákem. Objevovaly se dokonce názory, že své působení na trhu časem bez nástupce ukončí. Jenže Volkswagen si věří. Místo stažení automobilu z nabídky provedl pravý opak.

Po stránce designu se toho mnoho nezměnilo a to, co se změnilo, mohl očekávat snad úplně každý. Phaeton dostal novou tvář provedenou přesně ve stylu prakticky všech současných modelů. Můžeme s tím nesouhlasit, můžeme si stěžovat, že jednotlivé modely postrádají určitou originalitu, ale tak to prostě je a zdaleka toto nepraktikuje pouze Volkswagen. Automobilky zkrátka chtějí, aby bylo na první pohled zřejmé, o jakou že se to jedná značku.

Hodnocení designu je vždy velmi subjektivní, takže to vezmu stručně. Když se na vůz díváte z určité vzdálenosti, více než cokoli jiného vám bude připomínat svého menšího sourozence – VW Passat. Otázkou je, zda je tento fakt pozitivní nebo negativní. Velmi záleží na úhlu pohledu a velmi také záleží na potřebách jednotlivých, v tomto případě movitějších, zákazníků. Chcete, aby váš soused údivem vypadl z balkonu vždy, když zaparkujete se svým autem před domem? Pak si Phaetona určitě nepořídíte. Chcete jezdit s maximálním pohodlím, s pořádnou dávkou luxusu ale nechcete své okolí příliš provokovat? Pak Phaeton naplní vaše očekávání na tisíc procent.

Ne nadarmo jsem použil titulek "nenápadná elegance". Phaeton totiž elegantní je, ale nekřičí na všechny strany, že jeho pořizovací cena může být klidně i několikamilionová a že majitel sedící uvnitř na to prostě má.

Klasika v luxusním balení

Zatímco vnější karoserie sází spíše na decentní a skoro až nenápadnou notu, v interiéru už žádné místo pro kompromisy nezbylo. Přesně jak si to žádají standardy třídy luxusních automobilů je vše výborně zpracováno, přičemž jsou použity velmi kvalitní materiály. Nicméně ani zde si není možné nevšimnout, že jsou některé tvary podobné tvarům interiérů ostatních modelů Volkswagen, v případě Phaetonu jsou ale logicky zabaleny do velmi hodnotně působícího balení.

Oba přední cestující se mohou těšit na velmi pohodlné sedačky. Určitě vás potěší například možnost nastavit si oporu stehen. Snad jen to boční vedení by mohlo být výraznější, ale vzhledem ke spíše dálničnímu zaměření auta vám tento fakt příliš vadit nebude.  A ze stejného důvodu odpustíte Phaetonu také poněkud větší volant.

Z pohledu řidiče je potřeba vyzdvihnout přehledně uspořádanýpřístrojový štít s pěticí kruhových ukazatelů a barevným multifunkčním displejem. Středová konzole dostala z testů jiných Volkswagenů dobře známý multimediální systém s rozměrnou obrazovkou a navigací, v případě testovaného automobilu byla její vizáž vylepšena o stříbrný rám a stříbrná tlačítka.

Ani zadní cestující si nebudou na nic stěžovat, místa je tu více než dost. Pro všechny, kteří by toužili po opravdovém luxusu také v zadní řadě je připraveno čtyřmístné provedení s dvojicí samostatných zadních sedadel. Do zavazadelníku umístíte zavazadla maximálně o objemu 500 litrů.

Hra na efekt

Volkswagen Phaeton nabídne několik zajímavostí, které se ani v této cenové kategorii příliš nevidí. Pravda, můžete namítnout, že to jsou spíše efektní detaily, které nejsou pro praktický život posádky příliš důležité, ale na druhou stranu právě tyto zajímavosti během testu zaujaly většinu cestujících ze všeho nejvíce.

Řeč je především o zakrytých výdeších ventilace. Pokud není klimatizace aktivní, jsou mřížky výdechů schovány pod kryty imitující dřevo. Výsledkem je nepřerušovaný dřevěný pás táhnoucí se napříč celou palubní deskou. Jakmile klimatizaci zapnete, kryty se v tichosti otevřou a odhalí klasické mřížky. Podobné řešení aplikoval Volkswagen také v případě středového tunelu a dvojice otvorů pro umístění nápojů. Pokud do nich nechcete nic odkládat, je jejich dno v jedné rovině se středovým tunelem. Jakmile je potřeba cokoli odložit, zamáčknete dno dovnitř, čímž vytvoříte klasické místo pro váš nápoj.

V neposlední řadě je zajímavé, kolik Volkswagen použil v interiéru diod. Prakticky pod každým výdechem ventilace je pás několika diod signalizující to, jak moc z daného výdechu bude proudit vzduch. Něco podobného využívá také parkovací asistent. Pod čelním oknem je na každé straně několik barevných diod, které se postupně se zmenšující se vzdáleností rozsvěcí. To samé platí také pro zadní okno. Nad ním je umístěna jedna skupinka. Speciálně parkovací asistent může pro někoho vypadat jako zastaralý, ale opět záleží na úhlu pohledu. Pro někoho je starý, pro jiného to může být pěkné retro. Tak jako tak, svou funkci splní.

Šestiválcový základ

Volkswagen nabízí pro Phaeton celkem čtyři motorizace. Nabídka začíná na šestiválcovém dieselu a končí u šestilitrového dvanáctiválce o výkonu 450 k. Do testu nám přijela základní naftová verze plnící roli nejdostupnějšího motoru. Maximální výkon třílitrového agregátu je 240 koní, nejvíce newton metrů (500 Nm) má řidič k dispozici při 1500 – 3000 ot./min. Nejsou to špatné údaje, ale v kombinaci s váhou 2233 kg by výsledek nemusel příliš odpovídat papírovým předpokladům.

Na štěstí pro Phaeton se mé obavy naplnily pouze částečně. Ano, známe lepší a výkonnější naftové šestiválce, ale ty jsou v porovnání se základní verzí testovaného modelu téměř vždycky dražší. Phaeton 3.0 TDI zrychlí z nuly na 100 km/h za 8,3 s a maximálně se rozjede na 237 km/h. V drtivé většině případů vám takové charakteristiky stoprocentně postačí. Vyzdvihnout musím ještě chod motoru, který je příkladně tichý a kultivovaný.

Podvozek umí být pohodlný, ale pokud si řidič bude přát, lze charakteristiku tlumičů a dalších částí automobilu “přeladit“ na dynamickou jízdu. V takovém případě auto citelně ztuhne a nabídne větší pocit jistoty při průjezdech zatáčkami. Já jsem si ale mnohem častěji užíval komfortní nastavení a příjemné pohupování karoserie. Kromě komfortu cestování má Phaeton v ruce ještě jeden trumf, a sice standardně dodávaný pohon všech kol 4Motion. Velká část konkurence ho sice také nabízí, ale většinou za příplatek.

Volkswagen Phaeton je po faceliftu v mnoha ohledech lepší. O tom, zda si ho pořídit nebo nepořídit rozhodne to, jak se na vůz budete dívat. Je to takový nenápadný elegán, který si na nic nehraje a který dokáže nabídnout spoustu pozitivních vlastností. Jeho jediným problémem je trochu zvláštní cena, respektive cena příplatkových prvků. Za základní verzi V6 TDI zaplatíte nejméně 1 482 400 Kč. Jenže jestliže si dopřejete trochu té nadstandardní výbavy, až příliš snadno se dostanete s cenovkou přes dva miliony, tedy do míst, kde se pohybuje pro Phaeton ostrá konkurence.

Plusy: nenápadný design, kvalitní interiér, tichý motor
Mínusy: cena příplatkových prvků

Základní cena: 1 482 400 Kč
Cena testovaného vozu: 2 150 800 Kč

Motor     vidlicový vznětový šestiválec
Objem     2 967ccm
Výkon     176 kW (240 k) při 4000 ot./min.
Točivý moment     500 Nm při  1500 - 3000 ot./min.
Maximální rychlost     237 km/h
Zrychlení     8,3 s
Převodovka     šestistupňová automatická
Spotřeba město/mimo/komb     11,6 / 6,7 / 8,5 l/100 km
Spotřeba během testu     9,3 l/100 km
Palivová nádrž     90 l
Délka x šířka x výška     5059 x 1903 x 1450 mm
Rozvor     2881mm
Hmotnost     2233 kg
Zav. prostor      500 l

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist