Stále si pamatujete model XJ jako luxusní, rozměrný, aristokratický sedan? Tak na něj hodně rychle zapomeňte. Jaguar zařadil do nabídky novou generaci, která je ale úplně po všech stránkách nová, jiná, lepší a modernější. Pro automobilku samotnou je nejdůležitější fakt, že tato novinka má na to stát se velmi atraktivní.

Obdobně jako poslední aristokratický předchůdce, také současný Jaguar XJ není žádný drobeček. Svou délkou překračuje hranici pěti metrů, je velmi široký, ale poměrně nízký. Vsadím se, že podle fotek byste tento vůz netipovali na žádného obra, jenže zdání klame. Naživo působí majestátným a sebevědomým dojmem.

Takřka revoluční novinkou jsou základní tvary karoserie. Kdybychom chtěli najít nějaké odkazy na dřívější léta, museli bychom se pořádně snažit. A opravdu pár vnějších detailů se inspirovalo u předchozího sedanu. Řeč je o tvaru kapoty, kruhových světlometech (protentokrát umístěných za společným krytem) a hlavně o obrovské a skoro kolmo umístěné masce chladiče.

Tím je ale veškerá podobnost vyřízena, dále už je všechno jinak, úplně jinak. Základ karoserie, stejně jako spousta jiných dílů je vyrobena z lehkých hliníkových slitin. Více než sedan se vůz tváří jako čtyřdveřové kupé. Může za to především elegantně a plynule se svažující střecha. Vzadu pak najdeme poněkud kontroverzní svítilny působící možná až příliš japonsky.

Veškeré tvary karoserie měl na starost designér Ian Callum, který měl konečně po dlouhých letech dost prostoru pro svou kreativitu a výsledek stojí za to. Údajně se nechal inspirovat jachtami. Osobně jsem sice mnoho podobnosti s těmito dopravními prostředky nenašel, ale budiž. I tak se mi současný Jaguar XJ hodně líbí. Dynamický střih není pouze o sportovních tvarech, je také funkční. Nová karoserie vykazuje součinitele odporu vzduchu cx=0,29.

Rezervy uvnitř

Jestliže je možné na karoserii pozorovat pár prvků společných se starým dobrým Jaguarem XJ, pak uvnitř, ačkoliv jsem hledali velmi pečlivě, jsem nenalezl ani jeden. Zde se odehrála revoluce v pravém slova smyslu. Také interiér působí nesmírně moderně, zároveň si ale ponechal luxus hodný značky Jaguar. Škoda drobných a lacině působících detailů.

Vrchol veškerého moderního snažení představuje přístrojový štít obsahující jeden obrovský LCD displej. Je velmi podobný tomu, který jsem vyzkoušel v rámci testu pětilitrového Range Roveru a stejně jako u něj, také zde se mi takové řešení nelíbí. Chápu, že to demonstruje moderní pojetí nového automobilu, chápu také, že umožňuje zobrazit mnohem více informací nebo že je třeba i levnější, ale displej by mohl mít podstatně kvalitnější grafiku. Takhle výsledek vypadá jako převzatý z minimálně pět let starých Need For Speed.

Druhá drobná výtka jde na adresu centrální, osmipalcové obrazovky. Systém palubního počítače a jeho ovládání není zrovna dvakrát intuitivní a je potřeba si na něj nějakou dobu zvykat. Naopak pochvalu si zaslouží za kompletní ovládání v češtině.

Luxusní, nikoliv nejluxusnější

Nový Jaguar XJ je uvintř vybaven těmi nejlepšími materiály a prvotřídním zpracováním. Posádku určitě zaujme dřevěné obložení dveří pokračující v oblouku až pod přední okno a zdůrazňující uzavřený prostor (něco jako Opel Inisgnia). Trochu rozpačitý jsem z uprostřed umístěného nápisu Jaguar. Přijde mi zbytečný a laciný.

Největší vychytávkou je jednoznačně volič automatické převodovky JaugarDrive Select, který při vypnutém motoru splývá se středovou konzolí a po nastartování se z ní sám vysune. Velmi efektní. Druhým lákadlem na zákazníky je otevírání schránky před spolujezdcem pomocí dotykového čidla. Stačí přiblížit jeden prstík a dvířka vyskočí ven. Sedačky jsou velmi pohodlné, jak se ostatně na každý správný Jaguar sluší a patří. Nikdo nikde nebude strádat, s výjimkou vyšších zadních cestujících, kteří by si mohli stěžovat na méně místa kolem hlavy, které jim ještě dále ubírá dvojice střešních oken, přičemž se otevírá pouze to přední.

Celkově se mi Jaguar uvnitř líbí. Je velmi luxusní, pohodlný a nabídne zajímavé moderní tvary. Německá konkurence a například takový Lexus jsou v tomto ohledu stále trochu dál, XJ na ně ale ztrácí jen minimálně.

Diesel? Proč ne

V nabídce Jaguaru pro tento model najdeme pouze osmiválce, nebo šestiválcový diesel. Mnoho lidí během testu lamentovalo nad tím, že dieselový Jaguar už není Jaguar a tak podobně. Dnešní doba a hlavně zákazníci si takovou pohonnou jednotku žádají, takže proč ne. Obzvlášť pokud nabídne kvality jako agregát 3.0D.

Motor pochází od značky Jaguar a patří mezi absolutní špičku. S maximálním výkonem 275 koní a především vrcholem točivého momentu na úrovni 600 Nm se řadí mezi ty vůbec nejsilnější a na reálném projevu to je znát. Chválím za to, jak moc se podařilo potlačit turbo efekt, chválím také příkladně klidný chod motoru a tleskám za výslednou spotřebu. I když pořizovací cena tohoto konkrétního kousku přesahuje dva miliony, majitel se určitě za úsporný provoz zlobit nebude.

Abyste překročili hranici deseti litrů, musíte jezdit vysloveně závodním tempem. Normální jízdou se budete pohybovat kolem osmi litrů. Tento test jsem ukončil na čísle 8,7 l/100 km, což je výborná hodnota především proto, že jsem nové XJ nikterak nešetřil. A znovu připomínám, že se bavíme o autě s délkou přes pět metrů a hmotností 1,8 tuny.

Potichu a rychle

Motor a celý interiér je příkladně odhlučněn. Méně znalí cestující si podle zvuku sotva všimnou, že je nad přední nápravou umístěn diesel. Agregát je spojen se šestistupňovou automatickou převodovkou ZF. Zde vyvstává otázka, proč jenom šestistupňovou. Konkurence už nabízí sedm nebo dokonce osm převodových stupňů. Jaguar vsadil na klasiku a výsledku to vůbec nevadí. Převody jsou dostatečně (ale ne moc) dlouhé, takže při dálniční stotřicítce točí motor sotva dva tisíce.

Také automat se mi líbil. Reaguje poměrně rychle, s motorem si rozumí a k charakteru auta se hodí. Pokud vás už přestane bavit plynulá jízda, můžete s aktivovaným režimem Dynamic vyzkoušet, co vůz dokáže. Odezva na plyn se přiostří, podvozek přitvrdí, přístrojový štít zrudne a vy můžete převzít řazení pomocí pádel pod volantem. Jaguar XJ se sice stále v zatáčkách naklání, ale drží zvolenou stopu velmi jistě. Vzhledem k velikosti a hmotnosti si s ním docela užijete.

Má to pouze drobný háček v podobě řízení. To je až zoufale přeposilované a neřekne vám vůbec nic. Dobře, při běžné jízdě to nevadí, ale rozdíl mezi normálním nastavením a režimem Dynamic je minimální. Škoda.

Dva miliony

Základní Jaguar XJ s šestiválcovým dieselem pořídíte za zhruba jeden a půl milionu. Naše výbava Premium Luxury startuje na bezmála 2,2 mil. Kč a další příplatky tuto cenu ještě zvedly na konečnou hodnotu 2 360 000 Kč. Není to málo, nicméně výbava je opravdu bohatá a těžko si budete vymýšlet prvky, které by vám zde chyběly.

Jaguar XJ je hodně zajímavou alternativou k zaběhnutým a už okoukaným modelům segmentu luxusních vozů. Své zájemce si určitě najde.

Plusy: Motor a především jeho spotřeba, automatická převodovka, bohatá výbava, silná image
Mínusy: Zoufale přeposilované řízení, horší kvalita displeje na přístrojvém štítu

Základní cena: 2 167  182 Kč
Cena testovaného vozu: 2 360 618 Kč

Motor    vznětový přeplňovaný šestiválec
Objem    2993 ccm
Výkon    202 kW (275 k) při 4000 ot./min.
Točivý moment    600 Nm při 2000 ot./min.
Maximální rychlost    250 km/h
Zrychlení    6 s
Převodovka    6stupňová manuální
Spotřeba komb    7 l/100 km
Spotřeba během testu    8,7 l/100 km
Palivová nádrž    82 l
Délka x šířka x výška    5122 x 1894 x 1448 mm
Rozvor    3032 mm
Hmotnost    1796 kg
Zav. prostor min/max    520 l

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist