I když byl Peugeotu 207 loni třetí nejprodávanější auto v Evropě, není právě typickým vozem, který by si člověk vybral pro dlouhou celodenní cestu napříč kontinentem. Dvěstesedmička, nejúspěšnější vůz této automobilky v Česku, se odjakživa tváří hlavně jako stylový městský kompakt pro každého, kdo chce udělat dojem a jezdit za pár litrů. Jak je to v reálném provozu?
Hned na začátek musím říci, že po dvanácti hodinách na dálnici Peugeot 207 obstál jako příjemné auto, které dokáže předsudky téměř beze zbytku rozptýlit – zvláště s naftovým motorem 1.6 HDI. Ten je už znám delší dobu, pro letošní rok ale prošel lehkým přepracováním. Dostal totiž navíc filtr pevných částic, vyšší výkon o dva koně a hlavně splňuje normu Euro 5.
Peugeot 207 je sice v prodeji už pátým rokem, ale zvenčí stále dělá dojem současného auta, které si drží svůj styl a jasně rozpoznatelnou image. Uvnitř překvapí tím, že vzhledem k vnějším proporcím je co do prostoru řešené velkoryse a pohodlně – řidič a spolujezdec mají ve všech ohledech pohodlí, v přední části kabiny je prostor srovnatelný s vozy o třídu výš. S celou rodinou by celodenní cestování mohlo být náročnější, ale ve dvou se počáteční rozpaky z náročné cesty v kompaktním voze rychle vytratily.
Dobrý ve městě i mimo něj
Podobně pozitivní překvapení se dostavilo za hranicemi města při hodnocení jízdních vlastností. Naftový motor 1.6 HDI s výkonem 68 kW (92 koní) při 4000 otáčkách za miutu, který Peugeot montuje i do větších modelů, se projevil jako jedna z nejsilnějších stránek vozu. Motor s impozantním točivým momentem 230 Nm (vzhledem ke svému objemu 1560 ccm) bylo třeba vyloženě šetřit, aby vůz nepřekročil povolenou stotřicítku. Rychlost přes 100km/h šlo lehce udržet i na čtyřku – pětka jakoby se ani nehlásila o slovo hlukem ani tím, že by auto ztrácelo dech.
Vůz jsme vyzkoušeli na cestě z Prahy do Frankfurtu a test jsme rozdělili do dvou etap. Na trase z Prahy do Rozvadova jsme úzkostlivě dodržovali dopravní předpisy a drželi rychlost pod 130km/h. Zejména kvůli posouzení spotřeby paliva, která je jednou z nejsilnějších stránek diselových motorů. Na 144 kilometrů dlouhém úseku z okraje Prahy do Rozvadova motor spotřeboval 8,3 litru paliva, tedy 5,76 litru na 100km, což odpovídalo i hodnotám na palubním počítači. Spotřeba se tedy ukázala jako vyšší než v oficiálních údajích udávaných výrobcem (5,4/3,7/4,3 u verze 1.6 HDI 92 k). Nicméně vzhledem k dynamice jízdy naftového motoru jde stále o potěšující výsledek.
Svoboda v Německu
Motor se plně vybarvil na německé dálnici, kde jsme spotřebu začali měřit znovu od nuly kvůli možnosti sešlápnout plynový pedál o něco víc. I při rychlosti 170 km/h šlo o vcelku pohodlnou jízdu bez extrémního hluku a bez toho, že by vůz jevil známky vyloženě extrémního zacházení (výrobce uvádí maximální rychlost ještě o 15 km/h výš). Ačkoli četné dálniční uzavírky srazily průměrnou rychlost níž, spotřeba v Německu vystoupala na 6,98 l/100km. Nijak překvapivé - kdo chce šetřit, nesmí to s rychlostí přehánět.
Peugeot 207 1.6 HDI
K silným stránkám vozu mohu kromě motoru řadit i solidní jízdní vlastnosti a kvalitní podvozek, který důkladně tlumí nerovnosti, ale zároveň neokrádá řidiče o kontakt s vozovkou. Pochvalu zaslouží i příjemně kalibrovaný posilovač řízení a přehledně řešený interiér s kvalitní audio soustavou, která v kombinaci s relativně tichým motorem umožňovala zřetelně vnímat jazz i při nejvyšších rychlostech.
Cena mu nehraje do karet
Peugeot 207 1.6 HDI má ale i několik slabých momentů. Jde o místy nekomfortní řazení: páka má nezvykle velkou vůli, kvůli níž si lze stupně i splést. A například řazení z dvojky na trojku vyžadovalo trénink, aby rychlost hladce zapadla a auto bez cukání zrychlovalo.
K zamyšlení je i cena. Oproti časům, kdy Peugeot 207 byl žhavou novinkou, sice viditelně klesla, nicméně u jediné možné konfigurace Premium s motorem 1.6 HDI (kromě verze 99g) a s nadstandardní výbavou stále šplhá až k 400 tisícům korun – tedy k hranici, od níž není daleko k nové Škodě Octavia s naftovým motorem. Nicméně už za rok by mohla být známa podoba nového Peugeotu 208, který dvěstěsedmičku vystřídá a v přechodné fázi nejspíš srazí cenu dvěstěsedmičky na zajímavější úroveň. Peugeot 208 má na trh přijít v roce 2012.
Účelem testu bylo hlavně zhodnotit spotřebu paliva v reálném provozu, kterou najdete v níže přiložené tabulce. Pokud vás zajímá Peugeot 207 více, odkážu vás na starší testy kolegy Lukáše Dittricha, který vyzkoušel nejen kombi verzi 207 SW ale i otevřený kupé-kabriolet.
Zaznamenaná spotřeba:
Praha Zličín - najeto 4392 - plná nádrž
Rozvadov - najeto 4536 - doplněno 8,3l
Frankfurt - najeto 4952 - doplněno 28,9l
Praha-Rozvadov 5,76l/100km (při rychlosti do 130 km/h)
Rozvadov-Frankfurt 28,9l na 414km = 6,98l/100km (při rychlosti až 170 km/h)
Celkem: Praha-Franfurt průměrná spotřeba 6.66l/100km
Plusy: spotřeba, dynamika, dobře nastavené převody
Mínusy: horší chod převodovky, vysoká cena
Základní cena: 390 900 Kč
Motor vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem 1560 ccm
Výkon 68 kW (92 k) při 4000 ot./min.
Točivý moment 230 Nm při 1750 ot./min.
Maximální rychlost 183 km/h
Zrychlení 11,9 s
Převodovka 5stupňová manuální
Spotřeba město/mimo/komb 5,4/3,7/4,3 l/100 km
Spotřeba během testu 6,6 l/100 km
Palivová nádrž 50 l
Délka x šířka x výška 4030 x 1748 x 1479 mm
Rozvor 2540 mm
Hmotnost 1277 kg
Zav. prostor 267 l
Peugeot 207 1.6 HDI
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist