Na konci sedmdesátých let potvrdil i německý úřad TÜV, když Alpinu uznal za výrobce automobilů. Také auta vyjíždějící z bran této malé manufaktury mají v technickém průkazu její jméno. Na kapotě ale znak BMW.

Vozy Alpina by měly být luxusní volbou pro ty, kterým nestačí obyčejné BMW a ostré sportovní modely z jeho divize M jsou až příliš sportovně naladěné. Právě tato rodinná manufaktura vybírá sedany a kombi BMW řady 3 a 5 a limuzínu řady 7. Mnichovská automobilka dodá vůz bez motoru, převodovky, řízení a dalších stovek součástek. Lidé v Alpině pak vyrobí vlastní pohonnou jednotku, vlastní převodové soustrojí a dlouhé měsíce auto ladí, než jej zařadí do nabídky. Výsledkem je unikátní vůz, který je sice tělem BMW, ale uvnitř Alpinou.

"Z tohoto důvodu se naše vozy jmenují BMW Alpina, aby bylo patrné spojení obou značek," řekl HN obchodní ředitel manufaktruy Günther Schuster. Ročně vyjede z fabriky rovná tisícovka takových vozů. Podle Schustera by bylo zájemců mnohem více, společnost by ale větší výrobu nestíhala.

Aktuálně jsou v nabídce Alpiny čtyři modely. Nejmenší D3 pohání turbodiesel s výkonem 200 koní, B3 benzínový šestiválec o výkonu 400 koní. Model B7 založený na limuzíně řady 7 dostal osmiválcovou pohonnou jednotku s 507 koňmi, který je schopen dvoutunové auto vystřelit na 100 km/h za 4,7 sekundy. Žhavou novinkou je pak BMW Alpina B5 založená na nejnovější generaci "pětkového" BMW. Na rozdíl od něj ji ale chybí omezovač rychlosti a tak tento manažerský sedan dokáže letět po německé dálnici rychlostí až 307 km/h.

Schuster nás vede ze showroomu, který stojí v průčelí fabriky, zadními dveřmi. Je to výjimka. „Dříve byly prohlídky v naší továrně běžné, s nástupem mobilních telefonů s fotoaparátem a přístupem na internet jsme je ale museli zrušit. Máme tu i tajné projekty, u kterých chceme, aby se o nich lidé dozvěděli v pravý čas,“ tvrdí Schuster.

Dlouhé testování

Dostáváme se do první místnosti, kde technici zkoušejí nový motor. Jak už bylo řečeno, Alpina vezme z BMW v podstatě jen „kastli“ a zbytek vyrobí sama. Každý motor pak prochází přísným testováním, stejně jako auto samotné. „Naše idea je vzít základ z BMW a vyvinout aut s odlišnou charakteristikou. Každé pak musí ujet předepsaný počet kilometrů, aby se zajistila jeho bezchybná funkčnost,“ dodává Schuster.

 

Na budově je vidět, že se neustále přistavuje. Místnosti mají tu nejmodernější techniku. Je tu i speciální oddělení na přípravu potahů v interiéru Každé sedadlo může být uzpůsobeno přáním zákazníka v nejrůznějších variantách. Samozřejmostí je logo zaražené do opěradla. I když je velký důraz kladen na ruční práci, určitý díl odbudou i stroje. Letos mají v Buchloe nový, který dokáže z počítačové předlohy vyřezat do kůže potřebný tvar. 

Procházet se po manufaktuře Alpiny je pro milovníka sportovních a luxusních aut, obzvlášť těch bavorských, jako hračkářství. A je vidět na zaměstnancích, že svoji práci berou i jako koníček. Tisíc aut není mnoho a dvě stovky lidí tak nejsou ve velkém stresu. Jde jim hlavně o kvalitu výsledku, ne o rychlost produkce.

Tyto ambice jsou vidět i pak na samotných zákaznících. Jde o lidi, kterým nevadí přidat nějakých pár tisíc eur za lepší zpracování a jízdní vlastnosti. A nejsou to jenom Němci. Alpina úspěšně prodává v Japonsku, Velké Británii, Švýcarsku, Belgii, nebo Itálii. A míří také k nám, po určité odmlce ji bude do Česka dovážet společnost Invelt, která místo přebrala po nedávno zkrachovalém dovozci.

Na zdraví

„Ale pozor, Alpina, to nejsou jenom auta,“ říká významně Schuster a vede nás do sklepení. Když zmáčkne vypínač, rozzáří se před námi velká místnost zděná čistými cihlami. A v ní tisíce lahví vína. Některé nové, některé archivní nesmírné hodnoty. „Alpina obchoduje i s vínem. Je to velká část našeho byznysu s ročním obratem okolo 10 milionů eur. Auta ale vždy hrála hlavní roli.“

Na Alpině je vidět, jak pěkně se může rozvíjet rodinný podnik. Když lidé dělají cokoliv od srdce, promítne se to na kvalitě jejich práce a výsledných produktech. Ať už je to víno, nebo auta, Alpina dokazuje, že podobný pohled na podnikání je ten pravý.