O to raději budete zapomínat na nejrůznější konkurenty, když si prohlédnete subtilní BMW 330d po faceliftu. Trojkový bavorák nevypadal nikdy tak drsně, ať už je to kvůli hrbu na kapotě, nebo sportovnímu M paketu. Jen se nesmí zapomínat, že v Mnichově se za všechno draze platí, a tak vás vylepšení vzhledu přijde něco málo přes 100 tisíc korun.
Nemá cenu se dlouze rozepisovat o interiéru, však už ho znáte zpaměti, stejně jako my. Pokud si ale chcete přesto připomenout některé detaily, podívejte se do testu BMW 320xd Touring nebo nápaditějšího BMW 335i Coupé. Rozhodně vás ale nechceme odbývat a tak i sem vypíchneme ta nejdůležitější fakta.
Předně je uvnitř místa asi jako v krabičce od sirek. Trojkové BMW se svou velikostí prostě do střední třídy nesahá a takové Audi A4 je proti němu královskou limuzínou. A to nemluvíme o Superbu. Jenže majitelé a skalní fanoušci mnichovské značky podobná čísla nezajímají. Kolem bavoráků se totiž vznáší aura ikonické značky, která dělá jedny z nejlepších aut na světě.
Proto není divu, že existují lidé, kteří nechtějí slyšet, že sedadla v BMW 330d by mohla být trochu níže umístěná, řadící páka by mohla chodit přesněji a mít hlavici, který alespoň trochu padne do ruky. Sedadla svým tvarem drží v oblasti beder a stehen, na ramena se jaksi zapomnělo. Na druhou stranu v zimním počasí v nich bylo příjemné posezení díky polosemišovým potahům.
Modrá síla
Hlavní důvod našeho testu už tolikrát viděné trojky se ale skrývá pod přední kapotou. K už tak střídmě konzumujícímu naftovému šestiválci si lze přikoupit paket Diesel Blue Performance za 32.428 korun, což zájemce o nové BMW tolik pálit nebude. Stručně řečeno jde o zásobníkový katalyzátor, ve kterém se ukládají oxidy dusíku. Ty jsou pak v určitých časových intervalech odstraňovány. Výsledkem je nižší produkce CO2 a tím i plnění normy Euro 6, která začne platit až v roce 2014.Nebudeme vás dlouho napínat, tabulkové hodnotě kombinované spotřeby 5,7 litru nafty na 100 km se dá při troše sebekontroly v pohodě dosáhnout. My jsme si za volantem BMW 330d ale užívali a úspornou jízdu docela často vystřídali za zábavné průjezdy klikatými okreskami středních Čech. Neodolali jsme a zajeli se také na chvíli sklouznout na plochu opuštěného letiště. Ačkoliv nám palubní počítač chvilkově vyskočil k 9 litrům na sto, auto jsem odevzdávali s hodnotou 6,5 litru.
BMW 330d
A to je parádní výsledek, zvlášť když si uvědomíme, že naftový šestiválec disponuje výkonem 245 koní dostupných při 4000 otáčkách v minutě a hlavně maximem točivého momentu celých 520 Nm (mezi 1750 až 3000 otáčkami za minutu). Jezdit s ním je opravdu radost. Nejen díky vynikajícímu odhlučnění, kterému se daří tajit přítomnost jednotky spalující naftu, ale i jeho chuti do tahu. Ta se projevuje v celém spektru otáček. Když překonáte odpor v manuální převodovce, mělo by se vám podařit za ideálních podmínek zrychlit z nuly na stovku za 6,1 sekundy. Maximum je omezeno na obligátních 250 km/h. Zkrátka a jednoduše: naftový šestiválec nabízí asi nejlepší poměr mezi spotřebou a výkonem.
Hezky tvrdě
Podvozek s tvrdším naladěním a přítomnost M paketu přímo vybízejí k nejrůznějším hrátkám. A začnete o nich uvažovat po první zatáčce, kdy vám decentně ustřelí záď. Budete pak okamžitě hledat asfaltové hřiště, kde by bylo možné dlouhým podržením tlačítka DTC vypojit bezpečnostní asistenty. V prvních chvílích vás motor překvapí, jakým způsobem dokáže házet s 1685 kg těžkým sedanem. Bude ale jen otázkou několika chvil, než vykouzlíte svůj první drift. A pak budete pokračovat do zblbnutí, nebo dokud vám nezačne auto příliš podezřele zavánět.BMW 335i Coupé v testu: na cestě k M3 - čtěte ZDE
Takže raději zpět na okresky, kde je BMW 330d jako doma. Volant ideální velikosti s tlustým věncem se dobře drží, zpětná vazba už ale není tak citelná, jako tomu bylo u starších bavoráků. Nevadí, pořád je to mnohem víc, než dostanete od konkurence. Nulové náklony a naprostá kontrola nad vozem jsou hlavní devízou trojky. Do města se vám ani pomalu nebude chtít. Jednak není stání v zácpě tak zábavné, jednak vás retardéry a díry po chybějících kočičích hlavách budou trestat nekompromisními údery do zad.
Tučné konto potřeba
Jenže jsme opět u toho. Právě tvrdost totiž zákazníci BMW hledají. Nerozhodli se pro zženštilé Audi ani nabubřelý Mercedes-Benz. Nezajímá je Volvo pro důchodce a Lexus pro kravaťáky. Oni chtějí zábavu z řízení na prvním místě. A jsou ochotni za to platit. A v našem případě také budou muset.Základní BMW 330d přijde na necelých 1,1 milionu korun, k tomu připočítejme systém Diesel Blue Performance, M paket a další příplatky za cenu dobře vybaveného vozu nižší střední třídy. Konečná částka testovaného kousku 1.596.388 korun je extrémní a můžete si za ni vybrat mnoho větších, silnějších a třeba i hezčích aut. Jak už ale bylo řečeno, pokud jste fanoušci BMW, bude vám to srdečně jedno.
Výsledná známka 1-
Plusy: výkon, spotřeba, design
Mínusy: málo místa, vysoká cena
Základní cena: 1 143 138 Kč
Cena doplňkové výbavy: 453 250 Kč
Celková cena: 1 596 388 Kč
Parametry
Objem motoru 2993 ccm
Maximální výkon 180 kW (245 k) při 4000 ot/min
Maximální točivý moment 520 Nm při 1750 až 3000 ot/min
Převodovka 6stupňová manuální
Maximální rychlost 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,1 s.
Udávaná spotřeba město 7,3 l/100 km
Spotřeba mimo město 4,8 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5,7 l/100 km
Spotřeba během testu 6,5 l/100 km
Provozní hmotnost 1685 kg
Délka / výška / šířka 4520 mm / 1421 mm / 1817 mm
Rozvor 2670 mm
Zavazadelník / po sklopení 460 l / 1375 l
Výbava: BMW Basic Service Inclusive (5 let / 100.000 km), Airbagy pro řidiče a spolujezdce, ABS + CBC, dvoutónové akustické výstražné zařízení, DSC s integrovanou funkcí ASC+T, DTC, přední a zadní hlavové airbagy, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, integrované v sedadlech, integrovaná ochrana proti bočnímu nárazu, zadní dveře s mechanickou dětskou pojistkou zámku, nárazníkový systém s jednoduše vyměnitelnými deformačními zónami při nárazu do 15 km/h, varovný trojúhelník a lékárnička, nemetalický lak, exteriérové doplňky v barvě vozu, matně černé vnější okenní lišty, přední ozdobná maska vstupu vzduchu černá s chromovaným rámečkem, matně černé lišty, označení modelu, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, 17" kola z lehké slitiny, bezpečnostní šrouby, prvky obložení interiéru v provedení "Satine Silver matt" (hedvábně matná stříbrná), černé prahové lišty s označením BMW v provedení "pearl-gloss matt chrome", servotronic, ukazatel opotřebení brzd - varovná signalizace na přístrojovém panelu, zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, odvětrávané přední brzdové kotouče, včetně senzoru opotřebení brzdového obložení, posilovač řízení, filtr pevných částic, 6ti stupňová manuální převodovka, Common-rail systém přímého vstřikování paliva, jednoduchá oválná matně chromovaná koncovka, turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, mlhová světla, aktivace osvětlení interiéru, postranních světel a zadních světel dálkovým ovládáním – funkce "Open", funkce zpožděného zhasnutí světlometů "Follow-me-home", dynamická brzdová světla zobrazující intenzitu brzdění, halogenové světlomety, automatická klimatizace, přední sklopná loketní opěrka na středové konzole s odkládacím prostorem, upevnění pro 2 dětské sedačky ISOFIX na zadních sedadlech, středová loketní opěrka vzadu se 2 integrovanými držáky nápojů, sklopitelná zadní opěradla (dělená v poměru 40:60), kožený volant, multifunkční volant, zeleně zatmavená okna, odkládací prostory v předních dveřích a v zadní části středové konzoly, spínač centrálního zamykání, elektricky ovládaná okna, síťka oddělující zavazadlový prostor, zadní okno může být otevřeno samostatně, nekuřácký paket s odkládacím prostorem v centrální konzole vpředu, tlačítko Start / Stop s dekorativním chromovaným prstencem v provedení "pearl-gloss chrome", 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru, roleta v zavazadlovém prostoru s pohodlným ovládáním, síť oddělující zavazadlový prostor, upínací pás na zavazadla, dva držáky na zavazadla vlevo a vpravo, elektronický imobilizér, vyhřívaná, elektricky nastavitelná vnější zpětná asférická zrcátka, připojení AUX-In, rádio "BMW Business CD", palubní počítač, kontrola nezapnutých bezpečnostních pásů, světelná signalizace při vypnutí motoru, stereo systém se šesti reproduktory
Příplatková výbava: Metalitický lak Space Grey (+22 890 Kč), BMW Diesel Blue Performance (+32 428 Kč), alarm (+13 080 Kč), M Sportovní paket (+100 825 Kč), 18" kola z lehké slitiny "Star spoke 193 M" (+19 620 Kč), velurové koberečky (+2725 Kč), vysokotlaké ostřikovače světlometů (+7357 Kč), bi-xenonové světlomety (+19 075 Kč), světelný paket (+4632 Kč), asistent dálkových světel (+4088 Kč), adaptivní světlomety (+12 263 Kč), zrcátka s automatickým tlumením odrazivosti (+9265 Kč), sklopné opěrky hlavy na zadních sedadlech (+1635 Kč), ovládání hlasem (+7903 Kč), odkládací paket včetně 12V zásuvky (+3207 Kč), kuřácký paket (+818 Kč), příprava pro mobilní telefon s rozhraním Bluetooth (+20 983 Kč), navigační systém (+70 305 Kč), parkovací asistent (+8175 Kč), USB přípojka (+8175 Kč), vyhřívání sedadel vpředu (+10 083 Kč), elektrické nastavení sedadel s pamětí pro řidiče (+35 153 Kč), Comfort paket (+38 505 Kč)
BMW 330d
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist