Mazdu jsme dopodrobna rozebrali v předchozím testu, kdy se nám do rukou dostal hatchback ve výrazném tyrkysovém lakování a s benzínovou šestnáctistovkou pod kapotou. Od něj se sedan liší délkou, která logicky trochu narostla na 4580 mm. Připomeňme si ale, že nová Mazda3 má velmi povedený design s rozesmátou čelní maskou a pohlednými liniemi. Malé sedany v redakci moc nemusíme, ale nyní lze jen konstatovat, že japonský počin vypadá vskutku elegantně.

Totéž se týká i interiéru, který je (co se týče ergonomie, použitých materiálů a kvality dílenského zpracování) špičkový. Oproti "chudší" verzi z minula jsme na věnci pohodlného volantu potaženého kůží našli ještě více tlačítek umístěných pod spodním ramenem. Jde o ovladače tempomatu, který je stejně jako zbytek vymožeností součástí výbavy TX Plus. Zní to jako omletá fráze, ale v této konfiguraci už dostanete všechno, co byste jako řidiči středostavovského vozu mohli potřebovat. Jediná kritika by mohla jako minule padnout na zmatené displeje s různými barvami a podivným ovládáním.

Na Mazdě3 máme rádi uvnitř snad všechno: komfortní sedačky, ideálně tvarovaný volant i řadící páku, ergonomii a prostor pro cestující na předních místech i vzadu. Tam rozdíl nad hlavami oproti hatchbacku není nikterak výrazný a běžně rostlí lidé jej ani nepocítí. Oproti tomu se ale sedan může pochlubit s o 90 litrů větším zavazadelníkem, jehož hodnota tak činí 430 litrů. Vyloženým "stěhovákům" by ale mohla vadit vyšší nákladová hrana a celkově menší vstupní otvor. Na rozdíl od Chevroletu Cruze je ale otevírání víka vymyšleno tak, že panty nevadí nákladu uvnitř.

Pořádný nafťák

Postupujeme mílovými kroky vpřed a dostáváme se k tomu nejlepšímu. Mazda3 Sedan, kterou jsme do redakce dostali zapůjčenou, měla totiž pod kapotou naprostý skvost mezi naftovými motory tohoto segmentu. Turbodieselový čtyřválec o objemu 2,2 litru je schopen produkovat 110 kW (150 koní) při 3500 otáčkách za minutu, přičemž maximum jeho točivého momentu činí 360 Nm (1800 až 2600 ot/min).

Pokud budeme opět porovnávat s Chevroletem Cruze 2.0 VCDi, který jsme tu měli nedávno, zjistíme, že jeho dvoulitr má stejný výkon, ale o 40 Nm točivého momentu méně. Navíc je oproti motoru v Mazdě výrazně hlučnější. Jakmile se japonský common-rail zahřál do provozní teploty, mohli jsme se těšit z jeho příjemného chodu, který vůbec nerušil běžnou konverzaci mezi cestujícími a to ani při vyšších otáčkách. Agregát se navíc choval velice agilně a s 1315 kg vážícím sedanem dokázal pěkně pohnout. Řidič si celou dobu užívá předvídatelnou dynamiku a bezstarostné předjíždění. Vystartovat z nájezdu na dálnici a bleskově se zařadit do provozu také není žádný problém.

 

Mazda3 2.2 MZR-CD zvládá stovku za 9,2 sekundy s maximem 208 km/h. Díky přesné 6stupňové manuální převodovce není problém po dálnici uhánět 160 km/h, přitom zůstane zachována hlukově snesitelná atmosféra ve voze. Stupně jsou dobře rozložené a turbodiesel táhne už od nižších otáček, proto je jízdní dynamika opravdu na úrovni. To vše při spotřebě, která činila 6,4 litru nafty na 100 km v našem testovacím režimu. Při delším provozu by se určitě dalo zvládnout i o necelý litr méně a to už se dostáváme do hodnot velice příjemných pro vaši peněženku i palubní počítač, který se pak nemusí bát ukazovat dojezd blížící se tisícovce kilometrů na jednu nádrž.

Podvozkový sen

Hlavní parketa Mazdy – perfektně odladěný podvozek – samozřejmě zůstává. Skoro se nám chce vzít "ctrl+c, ctrl+v" z předchozího testu. Můžeme totiž konstatovat to samé. Jde o dobře vyladěný poměr mezi jízdním komfortem a tuhostí, která dokáže vůz s jistotou přidržet i při ostřejších průjezdech zatáčkami. Rázy od kol jsou minimální, hlučnost na úrovni vozů vyšších tříd. Mohlo by se zdát, že Sedan bude mít trochu větší problémy s náklonem do zatáček. Musíme se ale přiznat, že s odstupem jednoho měsíce od předchozího testu jsme rozdíl nepozorovali. Kdyby tedy nějaký byl, určitě nepůjde o výraznou změnu. Mazda3 Sedan je stejně dobře ovladatelná, jako hatchback. Musíme k tomu ještě připočítat řízení, které je ideálně strmé a čitelné.

Řídit Mazdu3 je prostě jedna báseň. Trochu méně příjemné je ale první nahlédnutí do ceníku. Když jsme ji testovali naposled, dostali jsme do rukou základní verzi s benzínovým čtyřválcem 1,6 litru. Ta přišla na 399.900 korun. Naopak teď máme tu čest s top výbavou TX Plus a navíc se silným naftovým agregátem. Výsledná cena tak poskočila na 572.900 korun. Ano, rozdíl to je opravdu velký, ale asi stejně takový je rozdíl v jízdě, protože benzínová šestnáctistovka byla podle nás nejslabším článkem celého vozu. Teď, když jsme se mohli týden projíždět v tom nejlepším, co můžeme mít pod kapotou, musíme konstatovat jen jedno: berte ji všemi deseti!

Poznámka redakce: Když mluvíme o tom nejlepším, nesmí se zapomínat na drsňáka Mazdu 3 MPS. Tu pohání přeplňovaný benzínový čtyřválec o objemu 2,2 litru s výkonem 260 koní (0-100 km/h za 6,1 sekundy). Test této špičkové Mazdy vám přineseme zhruba za měsíc.

Výsledná známka
1*
Plusy: motor, povozek, vzhled
Mínusy: vyšší cena, občas zmatečné ovládání

Základní cena v provedení TX Plus: 572 900 Kč

Parametry

Objem motoru      2184 ccm
Maximální výkon     110 kW (150 k) při 3500 ot/min
Maximální točivý moment     360 Nm při 1800 až 2600 ot/min
Převodovka     6stupňová manuální
Maximální rychlost     208 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     9,2 s.
Udávaná spotřeba město     6,9 l/100 km
Spotřeba mimo město     4,5 l/100 km
Kombinovaná spotřeba     5,4 l/100 km
Spotřeba během testu     6,4 l/100 km
Provozní hmotnost     1315 kg
Délka / výška / šířka     4580 mm / 1470 mm / 1755 mm
Rozvor     2640 mm
Zavazadelník    430 l

Výbava: ABS, EBD, EBA, DSC, TCS, 6x airbag, aktivní opěrky vpředu, imobilizér, přední mlhovky, bi-xenonové světlomety s ostřikovači, stěrače s dešťovým senzorem, systém sledování jízdních pruhů, 17" litá kola s pneumatikami 205/50 R 17, zadní LED svítilny, vyhřívané čelní sklo, elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka, zadní parkovací senzory
 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist