Chevrolet Cruze jsme poprvé vyzkoušeli na konci května, kdy jsme při příležitosti uvedení na trh tohoto vozu osedlali naftovou i benzínovou variantu. Výsledek? Držte se od benzínových motorů dál, zvlášť v kombinací s (u 1.8 povinnou) automatickou převodovkou  to není nikterak slavné. Naopak naftový dvoulitr se nám opravdu zamlouval. Takže při volbě auta k plnohodnotnému redakčnímu testu jsme měli jasno: Před redakcí zastavil Chevrolet Cruze 2.0 VCDi v nejvyšší výbavě LT.

Začněme ale tradičně od zevnějšku. Ten je jedním z hlavních důvodů, proč si myslíme, že by se mohl Cruze těšit nemalému zájmu. Hlavně u typických individualistů. Do vyložené šedi nižší střední třídy totiž přináší odvážné až velkorysé tvary. Velká čelní maska s nepřehlédnutelným zlatým logem Chevroletu, světla říznutá do karosérie a linie nad kterou se klene oblouk kabiny, nás uchvátily. Záď, která bývá trablem malých sedanů, působí v tomto případě přirozeně. Auto jednoduše vypadá moderně a svěže.

Tvrdší interiér

Když se podíváte do interiéru, dostanete ten samý pocit také zde. Přehledné přístroje schované ve třech tubusech kapličky, extravagantní volant i středový panel, který se v poslední době u GM objevuje v určitých variacích, vypadají opět moderně. Trochu horší pocit budete mít až na dotek. Kabina je vesměs vybavena tvrdými plasty, které dokonce na některých místech při větší síle stisku nepříjemně povrzávaly. Naše maximální výbava LT to ale zachránila koženými sedačkami, volantem nebo hlavicí řadící páky. Tlačítka jsou dobře po ruce, problémem je ale jejich umístění. Mluvíme o ovladačích klimatizace, které jsme nejčastěji aktivovali pravým kolenem řidičovy nohy. Bohužel povětšinou nechtěně.

Sedačky jsou velmi pohodlné a poskytují i dostatek bočního vedení. Sezení na kůži vyvolává pohodovou atmosféru. Drobné výhrady bychom měli k ovládání výškového nastavení sedaček, kdy je zapotřebí celkem standardně pumpovat pákou tam a zpět. Ta ale občas uklouzla nebo reagovala špatně. Když se dostala do krajní polohy, nekladla odpor a pohnula se na prázdno. Vzadu jsme nečekali ani místo nad hlavou, ale příjemně nás překvapil prostor před koleny. Přece jen rozvor 2685 mm patří v nižší třídě do těch lepších tabulek.

Zato kufr je na tom spíše podprůměrně. Pod lehkým víkem se skrývá jen 450 litrů zavazadlového prostoru. Ty se dají rozšířit sklopením zadních sedaček, kdy vznikne poměrně použitelný tunel. Problémem je vyšší nákladová hrana a samotné panty od víka, které zajíždějí hluboko do prostoru. Proto bylo občas potřeba větší náklad v kufru přeskládat. Kdo ale jde do sedanu, s podobnými nepříjemnostmi tak trochu počítá. Bojíme se, že to bude mít Chevrolet Cruze oproti zavedené Škodě Octavia hodně těžké. Ostatně, asi neexistuje mnoho aut v této kategorii, která by s českým bestsellerem dokázala soupeřit. Znáte české řidiče...

Jedině nafta

Jak už jsme psali výše a navíc v článku popisujícím první jízdní dojmy za volantem Chevroletu Cruze, automobilka nezvolila právě nejlepší kombinaci motorových jednotek. Rozhodně se mohla vytáhnout víc, o tom snad nikdo nepochybuje. V nabídce totiž najdeme jen čtyři agregáty. Benzínová jednašestka poskytuje průměrný základ, 1,8litrový čtyřválec se zase z nám záhadného důvodu dá pořídit pouze s automatem, který jeho už tak neslavné výkony degraduje na ještě nižší úroveň. Běžnému řidiči toužícímu po trochu svižnější jízdě tak zbývá jen naftový dvoulitr VCDi s výkonem buď 125 nebo 150 koní. Je to škoda, protože takto vzhledově lákavé auto by si zasloužilo jistě širší nabídku čítající třeba maloobjemové benzínové turbomotory, nebo alespoň šestistupňové manuální převodovky.

 

Pozdě ale plakat nad rozlitým mlékem a naftový dvoulitr s výkonem 150 koní a maximem točivého momentu 320 Nm si rozhodně naše negativní hodnocení nezaslouží. Předně ale musíme upozornit, že mu ve spodních otáčkách schází výraznější zátah. Zatáčku, kterou jezdíme denně, jsme s konkurencí mohli vyjíždět v nižších otáčkách. Cruze se dusil. Řidič tak musí k dieselu  přistupovat trochu jako k benzínové jednotce a vytáčet výš. Jde ale hlavně o zvyk. Jakmile motor nabere dech, táhne dobře jen s mírným zemdlením před výkonnostním maximem.

Ačkoliv jsem po první předváděcí jízdě chválili kultivovaný chod motoru, teprve během týdenního používání jsme si mohli všimnout nevrlého chrochtání, které zní zpod kapoty při studených startech. Není to nic hrozného, ale faktem zůstává, že o sobě turbodiesel dává hodně znát. Po zahřátí se zklidňuje do přijatelných mezí. Hladkost francouzských HDi ale nečekejte. Vývojáři tohoto motoru ale vsadili na mnohdy důležitější kartu: spotřebu. Ta se v kombinovaném provozu pohybuje  lehce pod 6 litrů nafty na 100 km, což je chválihodné. My jsme jezdili nakonec za 6,8 litru, protože jsme tradičně aplikovali ostřejší zacházení s vozem.

Jen pětikvalt

Chevrolet Cruze 2.0 VCDi je vybaven 5stupňovou manuální převodovkou. V dnešní době, kdy je u naftových dvoulitrů standardem šestikvalt nás to zarazilo. Pravdou ale je, že pátá rychlost je poměrně "natažená", takže se nemusíte bát, že byste si na dálnici neužili svižnějších přesunů. Dá se jezdit klidně 160 km/h. Aerodynamický hluk je ale větší. Nejpříjemněji se budete prostě cítit okolo českého rychlostního limitu pro dálnici.

Manuál šlape v krátkých a celkem přesných drahách. Někomu by nemusela vyhovovat tlustá hlavice řadící páky. Velmi se nám naopak zamlouvalo řízení, které je strmé (jak to GM umí). Komunikace s předními koly už není tak slavná, ale pokud si řidič zvykne, může si užít i trochu ostřejší jízdu okreskami. Auto sedí na silnici dobře a do extrémů se až zas tak často nedostanete. U turbodieselu by mohla snad jen vadit vyšší hmotnost (1502 kg), ale příď se pod váhou těžšího motoru nenoří. Podvozek je nastaven spíše na tvrdo a dobré vedení po silnic. Na českých okreskách vás občas pozlobí díry, které jsou do interiéru znát rázy od kol.

Cenově výhodné?

Pravda, Chevrolet Cruze byl ve výbavě trochu dražší, než základní verze. Seženete ho od 479.900 korun. Naftový dvoulitr s výkonem 150 koní ale lze pořídit pouze s touto specifikací. Navíc Cruze LT zahrnuje ještě víc, než by řidiči potřeboval. Exteriér zdobí hliníková lišta pod okny, standardem je elektrické ovládání zrcátek, oken, automatická klimatizace, prvky aktivní i pasivní bezpečnosti, nebo volant a řadící páka v kůži. Mnoho příplatků už nezbývá. Platí se hlavně za metalízu (11.500 korun) nebo kožená sedadla za 35 tisíc korun.

Sečteno podtrženo, za půl milionu korun seženete slušné auto s bohatou výbavou, úsporným motorem a hlavně neotřelým vzhledem. Přesně jak bylo řečeno v úvodu tohoto článku. Nehodláme zde přesvědčovat příznivce Škody Octavia, aby přestoupili jinam. Pro lidi s individuálním přístupem a nedostatkem stěhováckého komplexu by ale Chevrolet Cruze mohl být bezesporu zajímavá volba.

Výsledná známka 2-
Plusy: prostorný interiér, výbava, cena, spotřeba
Mínusy: stále tvrdé plasty, hlučnější turbodiesel

Základní cena v provedení LT: 479 900Kč

Parametry

Objem motoru      1991 ccm
Maximální výkon     110 kW (150 K) při 4000 ot/min
Maximální točivý moment     320 Nm při 2000 ot/min
Převodovka     5stupňová manuální
Maximální rychlost     210 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     8,7 s.
Udávaná spotřeba město     7,0 l/100 km
Spotřeba mimo město     4,8 l/100 km
Kombinovaná spotřeba     5,6 l/100 km
Spotřeba během testu     6,8 l/100 km
Provozní hmotnost     1502 kg
Délka / výška / šířka     4597 mm / 1477 mm / 1788 mm
Rozvor     2685 mm
Zavazadelník    450 l

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist