Elektroauta z dílny inovátora a vizionáře Mateho Rimaca jezdí až 412 kilometrů v hodině. Třicetiletý Chorvat chce světu ukázat, že auta s elektrickým motorem mohou být nejen ekologická, ale také rychlá, silná a vzrušující. V Chorvatsku, kde není žádný automobilový průmysl, vybudoval první firmu svého druhu.

O tom, jak nadějný je jeho byznys, svědčí i investice firmy Porsche, která ve středu oznámila, že ve firmě Rimac Automobili koupila desetiprocentní podíl.

Už jako malý snil Mate Rimac o tom, že jednoho dne sestaví nejrychlejší auto. Když mu bylo osmnáct, koupil si staré BMW M3 E30 z roku 1984, se kterým chtěl závodit. Jenže mu vybuchl motor a Rimac se rozhodl nahradit ho elektrickým.

650 km

ujede elektromobil C Two na jedno nabití.

"Můj hrdina byl krajan Nikola Tesla, který vymyslel elektrický motor. Překvapovalo mě, proč automobilky nepoužívají tenhle motor pro rychlá a silná auta. Tehdy byla elektroauta ošklivá a pomalá a to jsem chtěl změnit," vylíčil Rimac Hospodářským novinám v Monaku, kde soutěžil o titul EY Světový podnikatel roku.

V garáži tak předělal své BMW a vyrazil s ním na závody. "Ze začátku se mi smáli, co tam dělám s tou 'pračkou', ale když jsem začal porážet jejich benzinová auta, tak je ta sranda přešla," vypráví Rimac. S každým závodem auto zrychloval, až v roce 2012 získal pět Guinnessových rekordů.

Tehdy se rozhodl přeměnit garážové hobby ve firmu Rimac Automobili. Spojil se s designérem Adrianem Mudrim, se kterým připravili náčrtky prvního modelu Concept 1.

Investice od královské rodiny

Jejich aktivit si všimla královská rodina v Abú Dhabí, která firmě nabídla investici a dohodla se s Rimacem na spolupráci. Jenže postupně Saúdové měnili podmínky a poté, co Rimac odmítl přesunout firmu do Abú Dhabí, dohodu zrušili.

"Mezitím jsem přesvědčil další tři lidi, aby se vzdali zaměstnání a pracovali se mnou. A najednou jsem byl bez peněz, takže jsem nemohl platit mzdy ani nájem. Půjčoval jsem si, kde se dalo, a prodal vše, co šlo, včetně tátovy motorky bez jeho vědomí," líčí Rimac.

S kolegy pracovali dnem i nocí a spali v továrně, aby dokončili prototyp včas a mohli ho představit v září 2011 na veletrhu ve Frankfurtu.

"Když jsme se vrátili, přemýšleli jsme, co dál, protože nám docházely peníze a nezvládali jsme platit dodavatelům. A napadlo nás vyrábět elektromotory a baterie pro ostatní automobilky. Díky tomu jsme získali stabilní zdroj příjmů a v mezičase mohli pracovat na vývoji našich vlastních aut," uvádí Rimac, který dodává pro Renault, Jaguar či Aston Martin.

Na trh uvedl model Concept 1 v roce 2016. Vyrobil ho v počtů osmi kusů, které se prodávaly za milion eur (asi 26 milionů korun).

Nehoda v Grand Tour nám pomohla

Jeden z nich si na vyzkoušení půjčili i autoři televizního pořadu Grand Tour. Moderátor Richard Hammond ale při natáčení havaroval ve velké rychlosti a auto začalo hořet. Hammond naštěstí zvládl z auta vylézt, než z něj začaly šlehat plameny, a skončil jen s poraněním kolena.

"Stálo mě to tak 10 let života. Mluvilo se o tom ve všech světových médiích. Volali mi zděšení zákazníci i investoři. Byl to neuvěřitelný stres. Ještě ten den jsem volal Richardovi, abych se ujistil, že je v pořádku. A asi týden poté jsme spolu vytvořili videorozhovor o té nehodě, který měl na YouTube tři miliony zhlédnutí," líčí Rimac. I díky tomu, že o nehodě otevřeně mluvil, tato událost firmě paradoxně pomohla.

"Dostali jsme se do médií po celém světě a přineslo nám to obří reklamu. Přesto bych byl radši, kdyby se to nestalo, protože to byl jeden z nejhorších momentů v mém životě," říká Rimac.

V současnosti připravuje vylepšenou řadu sportovních elektroaut C Two, která letos představil veřejnosti. Plánuje jich vyrobit 150. Auta za 1,7 milionu eur (asi 44 milionů korun) začne prodávat v roce 2020. "Jezdí až 412 kilometrů v hodině. Dosáhneme i vyšší rychlosti, ale zatím nás limitují gumy," říká Rimac.

Ve své továrně zaměstnává 400 lidí z 26 zemí včetně Česka. "V Chorvatsku je těžké najít inženýry, protože je to jediná evropská země bez autoprůmyslu. Sháníme tak lidi za hranicemi," uvádí Rimac.

Aby mohla elektromobilita fungovat, je podle něj potřeba přejít na obnovitelné zdroje elektřiny a rozšířit sdílenou ekonomiku.

"Lidé si tak budou moci půjčovat auto přesně pro daný účel: s malou baterií pro krátké cesty a s velkou pro dlouhé jízdy. Kapacita baterie tak nezůstane nevyužitá a lidé nebudou nabíjet auta zbytečně dlouho. To bude skutečná revoluce v elektromobilitě," očekává Rimac.

Rozhovor o nehodě Richarda Hammonda (anglicky):