Hlavní hvězdou byl koncept ID. Every1, auto, na nějž podle šéfa VW Thomase Schäfera čekal celý svět. Jeho středeční premiéra v Düsseldorfu však měla i další důležitý podtext: ukázat, že Volkswagen je po všech debatách o zavírání továren, ziskovosti nebo propouštění stále silný a musí se s ním počítat.
„Volkswagen je ten jeden přítel, kterému můžete kdykoliv zavolat a na kterého se můžete kdykoliv spolehnout,“ zopakoval několikrát Schäfer před představením městského elektromobilu i po něm. Nový vůz má podle něj ztělesňovat „skutečný Volkswagen“, má to být „lidové auto vytvořené pro lidi a definované lidmi“. Ostatně i proto jméno ID. Every1, tedy „pro každého“.
Žlutý koncept, jehož sériová verze „přijede“ až za dva roky, představil Volkswagen za doprovodu slavné písničky Under Pressure skupiny Queen a Davida Bowieho. Vzhledem k situaci, v níž se automobilka poslední dobou nachází, těžko hledat hudební podkres s příznačnějším názvem.
Novinka má stát 20 tisíc eur, v přepočtu kolem půl milionu korun. „Myslíte si, že vyrobit supersport je automobilové mistrovství? Přemýšlejte znovu, protože skutečným mistrovstvím je vyrobit auto s dostatečným dojezdem a pokrokovými technologiemi za cenu 20 tisíc eur,“ řekl Schäfer.
Koncept má elektromotor s výkonem 70 kW, maximální rychlost 130 km/h a dojezd minimálně 250 kilometrů. To je trochu méně, než slibují nejlevnější elektromobily dneška: Hyundai Inster, Fiat Grande Panda nebo Citroën ë-C3 a naopak více než u Dacie Spring. Všechny lze pořídit pod 600 tisíc korun (Inster dokonce pod 550 tisíc a Spring se ve všech verzích vejde do půl milionu).
Uvnitř má být více místa než v někdejším modelu e-up! (a tedy i elektrické Škodě Citigo). I díky tomu, že je s délkou 3880 mm o 280 mm delší než miniauto vyráběné do roku 2023 v Bratislavě. Dovnitř se poskládají čtyři lidé a také 305 litrů zavazadel.
Volkswagen ID. Every1



Model ID. Every1 nicméně nemá být jediným symbolem znovuzrození Volkswagenu, o které Schäfer usiloval od svého příchodu ze Škody Auto. „Do roku 2027 uvedeme v Evropě devět nových modelů, jedním z nich bude i produkční verze konceptu ID.2all s cenou od 25 tisíc eur,“ řekl šéf německé automobilky. Už na podzim se ukáže také další člen rodiny městských elektromobilů VW, odhadem by mohlo jít o SUV odvozené od modelu ID.2all.
Kromě aut se ve stejném období objeví i nová softwarová architektura, přičemž právě software byl v minulosti slabinou Volkswagenu. Po počátečních problémech se stabilitou a funkčností softwaru se značce povedla náprava až v poslední době. Na tento „nezdar“ narážel při prezentaci nového konceptu i sám Schäfer. Podle něj je cílem VW být v roce 2030 technologickým lídrem mezi masovými značkami.
Volkswagen ID. Every1



Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist