Mercedes proti BMW. Po dlouhá léta nejbližší soupeři se „poprali“ o titul nejlepšího vozu pro tento rok na českém trhu v rámci soutěže Auto roku 2024. Do finále postoupilo pět nových aut, která loni dorazila na trh. A šlo o pestrý mix. V abecedním pořadí se jednalo o BMW řady 5, Hyundai Ioniq 6, Kiu EV9, Mercedes-Benz třídy E a Subaru Crosstrek.

Už před zveřejněním vítězů, ke kterému došlo 6. února, se očekával nejtvrdší souboj o body právě u dvou německých vozů, které jsou si navíc přímými konkurenty. Už historicky se mezi sebou přetahovaly o to, kdo je prestižnější, jízdně zajímavější, komfortnější a technologicky dál. A zákazník nakonec obvykle volil srdcem.

Nakonec v aktuálním ročníku soutěže vyhrál Mercedes-Benz třídy E se 132 body, který překonal o 14 bodů druhé BMW řady 5 (118 bodů). Na třetím místě skončilo Subaru Crosstrek s 90 body, čtvrtá je Kia EV9 s 82 body a pátý Hyundai Ioniq 6 se 78 body. BMW zvítězilo v této anketě dvakrát, naposledy s modelem i4 v předloňském roce, kdy se anketa spojila za rok 2022 a 2021 kvůli pandemii koronaviru. Titul získala německá automobilka také o rok předtím (v roce 2020) s řadou 3.

Mercedes se několik let ankety nezúčastňoval, titul nejlepšího auta získal v minulosti pouze jednou, a to v roce 2011 s modelem SLS AMG.

Zatímco BMW nabízí „pětku“ v nové generaci jak se spalovacími motory, byť s dopomocí hybridní technologie, tak vůbec poprvé také jako elektromobil, Mercedes-Benz při vývoji nové generace ponechal éčko tradiční – se spalovacími motory, případně v plug-in hybridních verzích. Kdo chce elektrický ekvivalent k této automobilové kategorii, má pro něj Mercedes čistě elektrickou řadu EQE.

Z pěti finalistů jsou výhradně elektrické modely dva, Kia EV9 a Hyundai Ioniq 6. Zatímco Kia je opravdu velké rodinné, sedmimístné SUV drsňácky hranatých tvarů, liftback Ioniq 6 se vyznačuje ladnými, přísně aerodynamickými liniemi. Subaru, poslední z této pětičlenné skupiny, tak působí jako nejkonzervativnější auto ze všech. Kompaktní japonský crossover pohání pro tuto značku typický plochý motor boxer spojený se symetrickým pohonem všech kol.

O vítězi rozhodlo hlasování dvaceti automobilových novinářů. Ti rozdělili jednotlivým vozům celkem 25 bodů. Zohledňují se technické inovace, užitná hodnota, bezpečnost, ovladatelnost, uživatelská přívětivost, cena ve smyslu získané hodnoty za vynaložené peníze, design, komfort i výkon. Hospodářské noviny mají v porotě jednoho člena, redaktorku Evu Srpovou. Ta sestavila pořadí následovně: Na první místo umístila Mercedes-Benz třídy E, na druhé BMW řady 5, na třetí Hyundai Ioniq 6, na čtvrté Kiu EV9 a na páté Subaru Crosstrek.

Škoda Auto už podruhé za sebou neuvedla na trh během roku novinku, kterou by mohla do ankety přihlásit. Superb se sice v nové generaci představil těsně před koncem roku, automobilka jej ale nestihla přistavit novinářům na jízdy, po kterých se vybírali finalisté. V letech 2015 až 2018 škodovka vyhrála čtyřikrát za sebou. Anketa funguje od roku 1994, tehdy novináři zvolili vítězem Škodu Felicia.