Doručování zásilek do Velké Británie se od začátku roku potýká s řadou problémů. Na poslední chvíli uzavřená dohoda ostrovní země s Evropskou unií sice zabránila zavedení cel, přesto se cesta zboží přes Lamanšský průliv zkomplikovala. Při dovozu nebo vývozu zboží je nyní třeba podávat celní prohlášení a to bez ohledu na to, že clo není třeba zaplatit. Řada firem ale tuto novou povinnost dostatečně nezvládá a pro přepravní firmy to představuje výraznou komplikaci.

„Nulová cla neznamenají absenci celní administrativy ve spojení se zajištěním DPH, a toto nedorozumění jim způsobuje potíže v zásobování,“ říká Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss ČR.

Právě na nedorozumění v oblasti povinné celní deklarace se aktuálně odvolává řada klientů logistických společností, které zajišťují export do Velké Británie. Ta je od 1. ledna 2021 ve stejném režimu, jako Švýcarsko, Srbsko, nebo další země mimo unijní trh.

„Většina nových zákazníků nás oslovuje s tím, že se doslechli, že se vyclívat nemusí a reálný stav je pro ně překvapením. Clo se platí u každé zásilky obsahující zboží, které při vývozu do Británie nemá původ v EU, a naopak při dovozu do EU z Británie nemá britský původ. Deklarace je tedy prováděna vždy, ale nulové clo je aplikováno pouze tehdy, pokud je na faktuře uvedena preferenční věta. K tomu je nezbytné disponovat registračním číslem EORI, znát a mít doložen původ zboží a rovněž EORI číslo příjemce včetně kontaktních údajů, aby bylo možné podepsat mezi příjemcem a deklarací ve Velké Británii smlouvu o zastoupení,“ uvádí Jan Engel, ředitel mezinárodní přepravy Gebrüder Weiss ČR.

Evropská unie na svých stránkách v této souvislosti upozornila, že při přepravě zboží mezi unií a Velkou Británií a při tranzitu zboží přes Spojené království s výjimkou Severního Irska musí odesilatelé nejen podávat celní prohlášení, ale v některých případech doplnit rovněž údaje týkající se bezpečnosti a zabezpečení zboží. U vybraných komodit jako jsou nebezpečné látky či odpady a další druhy zboží je třeba získat zvláštní licenci.

Odesilatelé nebyli dlouhou dobu zvyklí při přepravě zboží do Velké Británie řešit formality. To se s koncem členství Spojeného království v Evropské unii změnilo a logistické firmy pracují se zákazníky ve snaze udržet pohyb zboží. Ne vždy to je ale možné. Například logistická společnost DB Schenker minulý týden pozastavila příjem zásilek směřujících do Velké Británie. Firma uvedla, že pouze zhruba deset procent celních dokladů předložených pro tyto bylo úplných a bez chyb. Naopak, většina dokumentů je prý neúplná či obsahuje chyby. DB Schenker proto na nárůst byrokratických předpisů upozornil odesilatele a doporučil jim, aby odeslání zboží do Spojeného království odložili.

Přeprava zboží mezi unií a ostrovním královstvím začala být obtížnější už před Vánoci v souvislosti s šířením obzvláště nakažlivé mutace koronaviru ve Velké Británii. Například balíkový dopravce DPD v této souvislosti na svých stránkách oznámil dočasné pozastavení přepravy do ostrovního království kvůli omezením způsobenými pandemií a později po novém roce i vzhledem k důsledkům brexitu.

Související