Poslední model Octavie není podle zaměstnanců automobilky Škoda Auto dostatečně připravený pro sériovou výrobu. Zaměstnanci se potýkají s problematickým softwarem, odstraňování jeho chyb je zdlouhavé, a každý den se tak navyšuje rozpracovanost o stovky vozů, uvedl dnes týdeník Škodovácký odborář.
Vysoká rozpracovanost nesouvisí podle zaměstnanců s dodavatelskými firmami, ale právě s problémy se softwarem a hardwarem vozů. "Připravenost vozu do výroby je ve velmi žalostném stavu. Nová Octavia i nový elektromobil Enyaq se dovyvíjí až v sériové výrobě, na tom to stojí i padá zároveň," napsal týdeník, který cituje dopis zaměstnanců.
"Stále přetrvává nedostatek příslušné motorizace, a navíc se k tomu přidaly velké problémy se softwarem," píše se v odborovém informačním plátku.
"Zaměstnanci jsou rozhořčení a zklamaní, chtějí přesně vědět, kdo způsobil tento problém a zároveň jak bude napraven. Většinou se totiž viníka ani sankci nedozvíme, zato když například někdo neúmyslně způsobí menší či větší závadu při montáži vozu, je výrazněji a někdy i exemplárně potrestán, včetně finančního postihu," dodávají autoři Škodováckého odboráře.
Problém údajně souvisí se softwarem a hardwarem vozů, a to jak u modelu Octavia, tak také zcela nového elektromobilu na platformě MEB Enyaq. Podle zaměstnanců auta nebyla do výroby dostatečně připravená, a tak se problémy řeší až "za pochodu" přímo na výrobní lince.
"Nový elektromobil Enyaq například ani teď, v nulté sérii, není schopen pokračovat z montážní linky v přímém toku, ale musí se odstavit a až průměrně po třech hodinách věnování se problematice softwaru může pokračovat v toku na další funkční zkoušky," vysvětluje se v týdeníku.
Škodovce se nedaří dokončit tisíce nových Octavií. Trápí ji výpadky dodávek i nekvalitní díly
Podobně zadrhává i linka Octavie. Zatímco dříve u předchozí generace Octavie s jednodušší architekturou řídicích jednotek bylo mazání chybových pamětí otázkou dvou až pěti minut, u nové stejný proces trvá 30 minut a to způsobuje zacpávání testovacích válců a výpravny.
Zaměstnanci podle vyjádření v dopisu z útvaru v továrně prý "začínají být nervózní, naštvaní, dokonce si připadají, že nic neumějí, že jim to nejde jako dřív", a proto firmu vyzývají, aby zde navýšila personál, který by se mazáním chybových pamětí zabýval.
Zaměstnanci nabádají nového předsedu představenstva Thomase Schäfera, aby nastalou situaci řešil, a prokázal tak své schopnosti (Schäfer se stal novým předsedou 3. srpna).
Hlavním tématem v aktuálním vydání Škodováckého odboráře z 20. srpna je krátký rozhovor s Schäferem, který se setkal s odborářským předákem Jaroslavem Povšíkem. "S okamžitou platností patřím do týmu Škoda. Nemám žádný jiný úkol, než vést tento podnik k maximálnímu úspěchu. Nejsem člověk, který by přišel jen s tím, že za pár let bude spěchat někam dál. Naopak chci vést firmu k prosperitě," řekl v rozhovoru Schäfer.
Škoda Auto v polovině května přerušila dodávky nové Octavie kvůli problémům se softwarem přenášejícím data asistenta tísňového volání eCall. Dodávky opět obnovila v červnu.
Cena nové generace Škody Octavia začíná na 456 900 korun u typu karoserie liftback. Je to o 6000 korun více než u základního modelu končící předchozí generace. V nejlevnější základní specifikaci má Octavia motor 1,0 TSI/81 kW s šestistupňovou manuální převodovkou.
Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,24 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává 39 tisíc lidí, z toho v ČR téměř 34 tisíc.
S přispěním ČTK.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist