V těžké silniční dopravě se jen obtížně hledá čistší náhrada za levný a účinný dieselový pohon. Bateriový pohon nemá dostatečnou energetickou hustotu a na vodík si musíme ještě tak patnáct let počkat. Nejdostupnější alternativu představuje zemní plyn, jehož spalováním vzniká o 20 procent méně oxidu uhličitého a o 90 procent méně oxidů dusíku. I tak jsou však vozidla na stlačený plyn (CNG) o čtvrtinu dražší a kvůli technologicky omezenému tlaku v nádržích mají krátký dojezd. Pro dálkovou dopravu výhodnější zkapalněný plyn (LNG) už vyjde proti dieselu dráž o celou polovinu. 

Nelze proto čekat, že by k průkopníkům tohoto pohonu patřili právě čeští dopravci, potýkající se s nízkými maržemi a omezeným kapitálem. První vlaštovka se přesto našla. Logistická firma Helicar ze středočeských Měšic zařazuje do své flotily první tahač na LNG s dojezdem 750 až tisíc kilometrů. A pokud v pilotním projektu obstojí, ještě letos objedná další. V Česku přitom není pořízení vozidla nijak daňově ani finančně zvýhodněno a chlubit se nelze ani žádnou sítí pump. Jedinou stanici provozuje Spolgas na okraji průmyslové zóny v Lounech, druhou teď pro Helicar zprovoznil GasNet u servisu Volvo Trucks v Klecanech.

"Nechceme čekat, až se trh rozjede, rozhodli jsme se k tomu sami přispět. Závazek ke snižování emisí platí v celém řetězci a my chceme dát najevo, že nám na něm záleží," vysvětluje provozní ředitel Helicaru Petr Michalička. Vstřícnou odezvu firma nachází u velkých zákazníků, kteří potřebují omezovat ekologickou stopu z přepravy zboží.

Zbývá vám ještě 60 % článku
Předplatné za 30 Kč
  • První 2 měsíce za 30 Kč měsíčně, poté za 179 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se