Představenstva francouzské automobilky PSA a italsko-amerického Fiatu Chrysler Automobiles (FCA) schválila fúzi. Obě firmy to uvedly ve středu ve společném prohlášení. Spojením vznikne čtvrtá největší automobilka na světě podle objemu prodeje s tržní hodnotou kolem 50 miliard dolarů (1,1 bilionu korun). Nový automobilový gigant by měl ročně dodávat na trh 8,7 milionu vozů. Větší budou pouze německý Volkswagen, japonská Toyota a francouzsko-japonská skupina Renault-Nissan.

Podle dřívějších informací francouzského ministerstva hospodářství a financí bude sloučený podnik zaměstnávat zhruba 400 tisíc lidí. Transakce by měla být uzavřena do 12 až 15 měsíců, uvedly PSA a FCA.

Výkonným ředitelem sloučeného podniku bude šéf PSA Carlos Tavares, předsedou představenstva pak John Elkann, který stejnou funkci zastává ve společnosti Fiat Chrysler. Elkann je prapravnukem zakladatele Fiatu Giovanniho Agnelliho staršího. Ve firmě zůstane i výkonný ředitel skupiny Fiat Chrysler Mike Manley, i když není jasné v jaké funkci.

Čínská společnost Dongfeng Motor Group, která má nyní v PSA 12,2procentní podíl, odprodá 30,7 milionu akcií PSA. V novém podniku si tak podrží jen 4,5 procenta. Krok má umožnit snazší schválení fúze regulačními orgány.

"Naše spojení je obrovskou příležitostí upevnit si postavení v automobilovém průmyslu v čase, kdy se snažíme zvládnout přechod do světa čisté, bezpečné a udržitelné mobility a dodávat spotřebitelům prvotřídní výrobky, technologie a služby," řekl Tavares. Jeho mandát v nové firmě má být pětiletý.

PSA zaštiťují mimo jiné značky Peugeot a Citroën, FCA pak Jeep, Alfa Romeo či Ram. Sloučená firma bude schopna sdílet náklady vývoje elektrických a autonomních vozů a sdílet automobilovou technologii. Spojením by obě společnosti měly ročně ušetřit 3,7 miliardy eur (přes 94 miliard korun), aniž by musely zavírat továrny. Roční tržby sloučeného podniku by se měly pohybovat kolem 170 miliard eur.

Sloučení obou automobilových skupin ve středu ocenil italský ministr financí Roberto Gualtieri. Zdůraznil ale, že Řím bude bedlivě sledovat dopady na pracovní místa a investice.

Od konce října, kdy automobilky oznámily, že jednají o fúzi, přidaly akcie Fiatu asi 16 procent. Akcie PSA za stejné období naopak více než osm procent ztratily. Ve středu ráno akcie obou firem zamířily vzhůru, odpoledne už ale téměř všechny zisky odevzdaly.

FCA byla založena v roce 2014 sloučením italské automobilky Fiat a amerického Chrysleru. V současnosti sedmým největším výrobcem automobilů na světě. Firma v loňském roce zvýšila odbyt o dvě procenta na 4,84 milionu vozů. Skupina má přes stovku výrobních kapacit ve více než 40 zemích světa, prodejní zastoupení pak ve více než 135 zemích světa. Sídla má v Londýně a v Amsterodamu. Patří značky pod ní Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati a Ram, která vyrábí užitkové vozy. Tržby společnosti loni činily 110,4 miliardy eur proti 105,7 miliardy eur v roce 2017. Čistý zisk dosáhl 3,6 miliardy eur. Ke konci loňského roku společnost zaměstnávala 198 545 lidí. Největším akcionářem FCA je s podílem 29,4 procenta společnost Exor, což je investiční holding rodiny Agnelliů, zakladatelů Fiatu.

PSA je nyní desátým největším výrobcem aut na světě. Firma v loňském roce zvýšila prodej o sedm procent na 3,88 milionu vozů. Sídlí ve francouzském Rueil-Malmaison. Výrobní závody má kromě Francie také ve Španělsku, Portugalsku a na Slovensku, vyrábí také v Číně, Brazílii nebo Argentině. Tržby společnosti v roce 2018 stouply o 19 procent na 74 miliard eur. Čistý zisk činil 3,3 miliardy eur. V loňském roce firma zaměstnávala přes 210 tisíc lidí. K hlavním akcionářům firmy patří rodina Peugeotů, státní investiční fond Bpifrance a čínská automobilka Dongfeng Motor Group.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist