Provozní zisk německého automobilového koncernu Volkswagen klesl v prvním čtvrtletí o pět procent na 3,9 miliardy eur (100 miliard korun). Mohl za to slabší prodej a vyšší náklady, uvádí se ve čtvrtečním prohlášení. Součástí koncernu je i česká Škoda Auto. Provozní zisk české automobilky Škoda Auto klesl v prvním čtvrtletí o 6,2 procenta na 410 milionů eur (10,5 miliardy korun). Tržby stouply o 8,2 procenta na 4,9 miliardy eur (125,6 miliardy korun). Vyplývá to z prohlášení, které dnes zveřejnila mateřská firma Volkswagen. 

Zisk hlavní značky VW se ale zvýšil o pět procent díky kontrole nákladů a prodeji ziskovějších modelů. U nejziskovějších luxusních značek Audi a Porsche však provozní zisk klesl. U Škody Auto byl na vině vývoj směnných kurzů a vyšší náklady.

Škoda Auto již dříve uvedla, že dodala v prvním čtvrtletí zákazníkům 307 600 aut, což znamená meziroční pokles o 2,9 procenta. Prodeje ovlivnil pokles celkového trhu v Číně.

Volkswagen dodal, že vysoká byla poptávka zvláště po modelech Karoq a Kodiaq. Škoda v současnosti nabízí devět modelových řad automobilů. V roce 2018 dodala zákazníkům celosvětově více než 1,25 milionu vozů. Do roku 2025 chce ročně prodávat dva miliony aut.

Podle ekonoma Lukáše Kovandy je důvodem poklesu dodávek počtu vozů v prvním čtvrtletí letošního roku především pokles poptávky v Číně. "Druhá nejsilnější ekonomika světa zápolí s vlastním zpomalením, které vyhrotila obchodní válka s USA, probíhající v uplynulém více než roce. Mladoboleslavské automobilce ale nepomohla ani situace na domácím trhu," řekl Kovanda.

Podle něj patří Česká republika společně s Finskem, Švédskem a Nizozemskem k těm zemím EU, kde se letos v prvním čtvrtletí nejcitelněji propadal počet registrací nových osobních automobilů. "Nadějí pro českou automobilku je však vývoj v poslední době. Situace v čínské ekonomice a v německém průmyslu totiž vykazuje známky stabilizace," dodal ekonom.

Volkswagen uvedl, že dal stranou jednu miliardu eur na právní spory. Bez mimořádných položek, jako jsou rezervy na očekávané právní spory, provozní zisk celého koncernu vzrostl o 14 procent na 4,8 miliardy eur. Zisk před zdaněním se snížil o téměř devět procent na 4,1 miliardy eur. Tržby koncernu pak díky finanční divizi stouply o 3,1 procenta na 60 miliard eur. Dodávky aut zákazníkům se snížily o 2,8 procenta na 2,6 milionu vozů.

Finanční ředitel Frank Witter v prohlášení označil začátek roku za dobrý a údaje o tržbách a zisku za povzbudivé. Zdůraznil, že výhled na letošní rok zatím zůstává beze změny.

Volkswagen stále čelí soudním sporům v souvislosti se skandálem s falšováním emisních testů u naftových vozů, který se objevil v roce 2015. Je mezi nimi i žaloba investorů, kteří viní firmu, že je včas neinformovala o problému s emisemi, napsaly agentury AP a Reuters.

Koncern Volkswagen vlastní 12 značek. Patří mezi ně značky osobních automobilů Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, značky nákladních aut MAN a Scania a rovněž užitkové vozy Volkswagen a motocykly Ducati.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist