Prodej nových osobních aut v tuzemsku v letošním prvním čtvrtletí klesl meziročně o 12 procent na 59 616 vozů. Největší zájem byl o vozy SUV, které měly podíl téměř 31 procent. Dominovaly vozy s benzinovým motorem, podíl dieselových vozů klesl o čtyři procentní body pod 28 procent. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.
Domácí Škoda Auto prodala 20 586 aut, což je pokles o devět procent a znamená to podíl 34,5 procenta. Podobně klesl prodej Volkswagenu na 5715 aut a Dacia naopak rostla o dvě procenta na 4008 prodaných vozů. Na dalších místech skončily značky Hyundai a Peugeot.
Celkem 72 procent osobních aut nakoupily firmy a zbytek soukromé osoby. Podíl benzinových vozů stoupl o pět procentních bodů na 70 procent. Zbytek vedle nafty připadá na LPG, CNG a elektrické vozy. Hybridů se prodalo celkem 1416 kusů, což je meziroční nárůst o 74 procent.
Nejprodávanějšími modely byly Škoda Octavia (5533), Fabia, Rapid, Karoq a Hyundai i30. Následují Škoda Superb, Dacia Duster a Škoda Kodiaq.
Společnost PwC odhadla na základě dosavadního vývoje a stavu ekonomiky počet registrovaných aut v letošním roce na 255 000 vozů, což je o 10 000 aut méně, než předpovídala na začátku roku. Zároveň by to byl meziroční pokles o 2,5 procenta. Podle tajemníka svazu Josefa Pokorného může být konečné číslo ještě nižší. Důvodem je očekávané zpomalení ekonomiky, rizika v rámci EU, tedy zejména vývoj kurzu eura nebo brexit, i slábnoucí dopad nové metodiky měření emisí WLTP.
Prodej lehkých užitkových aut se zvýšil o desetinu na 5029 vozů. První je Peugeot se 792 prodanými vozy. Druhý je Volkswagen, který prodal o jeden vůz méně, a třetí je Fiat s prodejem 555 vozů. Nejoblíbenějšími modely byly Peugeot Boxer, Renault Master a Fiat Ducato. Naftové vozy měly podíl 90 procent.
Počet registrovaných nákladních aut se zvýšil o 4,4 procenta na 2388 vozů. Nejprodávanější Scania prodala 452 aut, MAN 449 vozů a Mercedes-Benz 415 vozů. Vedou tahače s podílem přes 55 procent.
Prodej autobusů se zvýšil o osm procent na 194 vozidel. Nejvíce prodala domácí značka Iveco Bus (63 autobusů). Druhý je rovněž tuzemský SOR (38) a třetí Solaris (25). Největší zájem byl o městské autobusy, které tvořily 45 procent trhu.
Poptávka po motocyklech vzrostla o 37 procent na 3401 strojů. První Honda prodala 599 motocyklů, následuje KTM s 300 prodanými motocykly a CF Moto s prodejem 298 strojů.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist