Prodej nových osobních aut v tuzemsku v letošním prvním čtvrtletí klesl meziročně o 12 procent na 59 616 vozů. Největší zájem byl o vozy SUV, které měly podíl téměř 31 procent. Dominovaly vozy s benzinovým motorem, podíl dieselových vozů klesl o čtyři procentní body pod 28 procent. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.

Domácí Škoda Auto prodala 20 586 aut, což je pokles o devět procent a znamená to podíl 34,5 procenta. Podobně klesl prodej Volkswagenu na 5715 aut a Dacia naopak rostla o dvě procenta na 4008 prodaných vozů. Na dalších místech skončily značky Hyundai a Peugeot.

Celkem 72 procent osobních aut nakoupily firmy a zbytek soukromé osoby. Podíl benzinových vozů stoupl o pět procentních bodů na 70 procent. Zbytek vedle nafty připadá na LPG, CNG a elektrické vozy. Hybridů se prodalo celkem 1416 kusů, což je meziroční nárůst o 74 procent.

Nejprodávanějšími modely byly Škoda Octavia (5533), Fabia, Rapid, Karoq a Hyundai i30. Následují Škoda Superb, Dacia Duster a Škoda Kodiaq.

Společnost PwC odhadla na základě dosavadního vývoje a stavu ekonomiky počet registrovaných aut v letošním roce na 255 000 vozů, což je o 10 000 aut méně, než předpovídala na začátku roku. Zároveň by to byl meziroční pokles o 2,5 procenta. Podle tajemníka svazu Josefa Pokorného může být konečné číslo ještě nižší. Důvodem je očekávané zpomalení ekonomiky, rizika v rámci EU, tedy zejména vývoj kurzu eura nebo brexit, i slábnoucí dopad nové metodiky měření emisí WLTP.

Prodej lehkých užitkových aut se zvýšil o desetinu na 5029 vozů. První je Peugeot se 792 prodanými vozy. Druhý je Volkswagen, který prodal o jeden vůz méně, a třetí je Fiat s prodejem 555 vozů. Nejoblíbenějšími modely byly Peugeot Boxer, Renault Master a Fiat Ducato. Naftové vozy měly podíl 90 procent.

Počet registrovaných nákladních aut se zvýšil o 4,4 procenta na 2388 vozů. Nejprodávanější Scania prodala 452 aut, MAN 449 vozů a Mercedes-Benz 415 vozů. Vedou tahače s podílem přes 55 procent.

Prodej autobusů se zvýšil o osm procent na 194 vozidel. Nejvíce prodala domácí značka Iveco Bus (63 autobusů). Druhý je rovněž tuzemský SOR (38) a třetí Solaris (25). Největší zájem byl o městské autobusy, které tvořily 45 procent trhu.

Poptávka po motocyklech vzrostla o 37 procent na 3401 strojů. První Honda prodala 599 motocyklů, následuje KTM s 300 prodanými motocykly a CF Moto s prodejem 298 strojů.

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist