Japonská automobilka Honda Motor plánuje v roce 2022 uzavřít svou továrnu v britském městě Swindon, což může vést k zániku zhruba 3500 pracovních míst. Informovala o tom v pondělí britská média a místní zákonodárce. Automobilka by prý mohla tyto plány oficiálně představit již v úterý. Honda loni ve své britské továrně vyrobila přes 160 tisíc aut. Závod se tak na celkové produkci automobilů v Británii podílel více než deseti procenty, poznamenala agentura Reuters.
Honda v pondělí podle agentury AP uvedla, že se ke zprávám médií o uzavření továrny nebude "v této fázi" vyjadřovat. Britské ministerstvo pro podnikání tyto zprávy označilo za spekulace a odmítlo je komentovat. Místní poslanec Justin Tomlinson z Konzervativní strany nicméně informace médií potvrdil. Opoziční Labouristická strana následně vyzvala vládu, aby se prostřednictvím jednání s Hondou a odbory pokusila o záchranu pracovních míst.
Plán na uzavření závodu, který vyrábí populární vozy Honda Civic, je další ranou pro britský automobilový průmysl v době nejistoty kolem podmínek odchodu země z Evropské unie. Tomlinson, který v roce 2016 pro tento odchod hlasoval, nicméně uvedl, že rozhodnutí Hondy je důsledkem vývoje globálního trhu a s brexitem nesouvisí.
Honda se spolu s japonskými konkurenty Toyotou a Nissanem podílí na celkové výrobě aut v Británii téměř polovinou. Nissan začátkem února oznámil, že zrušil plány na výrobu nové verze malého sportovně-užitkového vozu (SUV) X-Trail v továrně v britském Sunderlandu. Firma sice uvedla, že za tímto rozhodnutím stojí podnikatelské důvody, zároveň však poukázala na problémy spojené s nejistotou kolem budoucích vztahů Británie s EU. Uvedla rovněž, že plány na investice do výroby nových verzí vozů Juke a Qashqai v sunderlandském závodě zůstávají beze změny.
Americká automobilka Ford Motor tento měsíc podle médií sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila přípravy na přesun výroby z Británie. Ford v Británii provozuje dvě továrny na výrobu motorů. Ve vyjádření zaslaném agentuře Reuters firma uvedla, že brexit bez dohody by byl pro její výrobní aktivity v Británii katastrofou.
Británie by měla Evropskou unii opustit už 29. března, doposud však nebyla schválena dohoda o podmínkách brexitu. Před riziky, jaká by mohl brexit bez dohody přinést, varují i jiné automobilky a další výrobci. Zmiňují vyšší cla, přerušení dodavatelských řetězců a ohrožení pracovních míst.
Údaje britského Svazu výrobců a prodejců automobilů (SMMT) nedávno ukázaly, že investice do automobilového průmyslu v Británii se v loňském roce kvůli obavám ohledně brexitu propadly téměř o polovinu na 589 milionů liber (zhruba 17 miliard Kč).
Výroba automobilů v Británii se loni podle SMMT snížila o devět procent na pětileté minimum 1,52 milionu vozů. Zaznamenala tak nejprudší pokles od hospodářské recese z let 2008 a 2009.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist