Japonská automobilka Honda Motor plánuje v roce 2022 uzavřít svou továrnu v britském městě Swindon, což může vést k zániku zhruba 3500 pracovních míst. Informovala o tom v pondělí britská média a místní zákonodárce. Automobilka by prý mohla tyto plány oficiálně představit již v úterý. Honda loni ve své britské továrně vyrobila přes 160 tisíc aut. Závod se tak na celkové produkci automobilů v Británii podílel více než deseti procenty, poznamenala agentura Reuters.

Honda v pondělí podle agentury AP uvedla, že se ke zprávám médií o uzavření továrny nebude "v této fázi" vyjadřovat. Britské ministerstvo pro podnikání tyto zprávy označilo za spekulace a odmítlo je komentovat. Místní poslanec Justin Tomlinson z Konzervativní strany nicméně informace médií potvrdil. Opoziční Labouristická strana následně vyzvala vládu, aby se prostřednictvím jednání s Hondou a odbory pokusila o záchranu pracovních míst.

Plán na uzavření závodu, který vyrábí populární vozy Honda Civic, je další ranou pro britský automobilový průmysl v době nejistoty kolem podmínek odchodu země z Evropské unie. Tomlinson, který v roce 2016 pro tento odchod hlasoval, nicméně uvedl, že rozhodnutí Hondy je důsledkem vývoje globálního trhu a s brexitem nesouvisí.

Honda se spolu s japonskými konkurenty Toyotou a Nissanem podílí na celkové výrobě aut v Británii téměř polovinou. Nissan začátkem února oznámil, že zrušil plány na výrobu nové verze malého sportovně-užitkového vozu (SUV) X-Trail v továrně v britském Sunderlandu. Firma sice uvedla, že za tímto rozhodnutím stojí podnikatelské důvody, zároveň však poukázala na problémy spojené s nejistotou kolem budoucích vztahů Británie s EU. Uvedla rovněž, že plány na investice do výroby nových verzí vozů Juke a Qashqai v sunderlandském závodě zůstávají beze změny.

Americká automobilka Ford Motor tento měsíc podle médií sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila přípravy na přesun výroby z Británie. Ford v Británii provozuje dvě továrny na výrobu motorů. Ve vyjádření zaslaném agentuře Reuters firma uvedla, že brexit bez dohody by byl pro její výrobní aktivity v Británii katastrofou.

Británie by měla Evropskou unii opustit už 29. března, doposud však nebyla schválena dohoda o podmínkách brexitu. Před riziky, jaká by mohl brexit bez dohody přinést, varují i jiné automobilky a další výrobci. Zmiňují vyšší cla, přerušení dodavatelských řetězců a ohrožení pracovních míst.

Údaje britského Svazu výrobců a prodejců automobilů (SMMT) nedávno ukázaly, že investice do automobilového průmyslu v Británii se v loňském roce kvůli obavám ohledně brexitu propadly téměř o polovinu na 589 milionů liber (zhruba 17 miliard Kč).

Výroba automobilů v Británii se loni podle SMMT snížila o devět procent na pětileté minimum 1,52 milionu vozů. Zaznamenala tak nejprudší pokles od hospodářské recese z let 2008 a 2009.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist